Koulutuksen digitalisaatio sekä digitaalinen oppiminen nyt ja tulevaisuudessa

Tässä kirjallisuuskatsauksena tehdyssä tutkielmassa käsitellään koulutuksen digitalisaation vaikutuksia ja sen aiheuttamia haasteita sekä digitaalista oppimista. Digitaalinen oppiminen on oppimista, jossa teknologiaa hyödynnetään tavalla, jota mikään muu väline tai media pysty tekemään. Digitalisaat...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Seppä, Jenna
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60712
Description
Summary:Tässä kirjallisuuskatsauksena tehdyssä tutkielmassa käsitellään koulutuksen digitalisaation vaikutuksia ja sen aiheuttamia haasteita sekä digitaalista oppimista. Digitaalinen oppiminen on oppimista, jossa teknologiaa hyödynnetään tavalla, jota mikään muu väline tai media pysty tekemään. Digitalisaatio vaikuttaa koulun arkeen monin eri tavoin. Positiiviset vaikutukset näkyvät niin koulun normaalissa arjessa sekä kommunikoinnissa. Opiskelua helpottavat myös erilaiset virtuaaliset oppimisympäristöt sekä mahdollisuus oppia ja opiskella muuallakin kuin koulurakennuksen sisäpuolella. Digitalisaatio poistaa oppimisesta ajan ja paikan rajoitteet sekä helpottaa tehtävien kohdentamista oppilaiden taitotason huomioiden. Negatiiviset vaikutukset taas näkyvät koulun arjessa, kun teknologia häiritsee oppimista tai tekee siitä pinnallisempaa, kun suurimman osan vastauksista pystyy löytämään valmiina internetistä. Kun kaikki tehtävät ja kirjat ovat esimerkiksi oppilaan omalla laitteella, laitteen unohtaminen kotiin vaikeuttaa koko päivän opiskelua. Digitalisaatio voi myös asettaa oppilaat eriarvoiseen asemaan laitteiden saatavuuden tai laadun takia sekä oppilaiden erilaisten sosioekonomisten asemien takia. Digitalisaatio aiheuttaa erilaisia haasteita niin opettajien kuin oppilaiden tulevaisuudessa. Haasteita aiheuttavat resurssit ja tuen saaminen sekä oppilaiden ja opettajien taidot ja asenteet. Resurssien ja tuen heikko saatavuus vaikuttaa negatiivisesti teknologian hyödyntämisen niin opettajilla kuin oppilaillakin. Heidän heikot taitonsa vaikeuttavat teknologian integrointia opetukseen ja vaikeuttavat oppilaiden jatko-opiskelua sekä työelämään siirtymistä. Opettajien negatiiviset asenteet vähentävät teknologian hyödyntämistä opetuksessa, kun taas oppilaiden negatiiviset asenteet saattavat häiritä koko luokan opiskelua. Myös oppimisympäristöt aiheuttavat haasteita tulevaisuudessa. Fyysisissä oppimisympäristöissä vanhat laitteet ja heikot internetyhteydet ovat ongelmallisia digitalisaation edetessä. Virtuaalisten oppimisympäristöjen haasteet aiheutuvat käytettävyydestä ja teknisistä ongelmista.