Rehtorien johtajuuden ja oppilaiden käytöshäiriöiden merkitys kouluilmapiiriin ja opettajien hyvinvointiin

Tässä tutkimuksessa tutkittiin rehtorien johtajuuden ja oppilaiden käytöshäiriöiden yhteyttä kouluilmapiiriin ja opettajien hyvinvointiin työssään. Hyvinvointia tutkittiin tarkemmin uupumuksen ja työtyytyväisyyden kautta. Rehtorien johtajuutta tarkasteltiin transformationaalisen johtajuuden mallin p...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Rantanen, Virva
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60703
_version_ 1826225690581663744
author Rantanen, Virva
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Rantanen, Virva Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Rantanen, Virva Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Rantanen, Virva
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkimuksessa tutkittiin rehtorien johtajuuden ja oppilaiden käytöshäiriöiden yhteyttä kouluilmapiiriin ja opettajien hyvinvointiin työssään. Hyvinvointia tutkittiin tarkemmin uupumuksen ja työtyytyväisyyden kautta. Rehtorien johtajuutta tarkasteltiin transformationaalisen johtajuuden mallin perusteella. Tutkimuksen aineisto on peräisin ProKoulu-tutkimushankkeesta. Tutkimuksen aineistona käytettiin kyselyaineistoa, joka on kerätty vuonna 2013 Itä-Suomesta noin 60:stä koulusta. Tässä tutkimuksessa aineistosta hyödynnettiin opettajien vastauksia, jotka oli aggregoitu koulutasolle. Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan sanoa, että rehtorien johtajuudella ja oppilaiden käytöshäiriöillä on yhteys opettajien uupumiseen ja tyytyväisyyteen nykyisessä työssään sekä kokonaisilmapiiriin koulussa. Niissä kouluissa, joissa oli paljon käytöshäiriöitä, opettajat olivat uupuneempia ja kouluilmapiiri oli heikompi. Rehtorien korkea transformationaalinen johtajuus oli yhteydessä myönteiseen kouluilmapiiriin sekä opettajien hyvinvointiin.
first_indexed 2019-09-20T09:14:35Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Savolainen, Hannu", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Rantanen, Virva", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-12-19T13:18:02Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-12-19T13:18:02Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60703", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tutkittiin rehtorien johtajuuden ja oppilaiden k\u00e4yt\u00f6sh\u00e4iri\u00f6iden yhteytt\u00e4 kouluilmapiiriin ja opettajien hyvinvointiin ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n. Hyvinvointia tutkittiin tarkemmin uupumuksen ja ty\u00f6tyytyv\u00e4isyyden kautta. Rehtorien johtajuutta tarkasteltiin transformationaalisen johtajuuden mallin perusteella. Tutkimuksen aineisto on per\u00e4isin ProKoulu-tutkimushankkeesta.\nTutkimuksen aineistona k\u00e4ytettiin kyselyaineistoa, joka on ker\u00e4tty vuonna 2013 It\u00e4-Suomesta noin 60:st\u00e4 koulusta. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa aineistosta hy\u00f6dynnettiin opettajien vastauksia, jotka oli aggregoitu koulutasolle.\nTutkimuksen tulosten perusteella voidaan sanoa, ett\u00e4 rehtorien johtajuudella ja oppilaiden k\u00e4yt\u00f6sh\u00e4iri\u00f6ill\u00e4 on yhteys opettajien uupumiseen ja tyytyv\u00e4isyyteen nykyisess\u00e4 ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n sek\u00e4 kokonaisilmapiiriin koulussa. Niiss\u00e4 kouluissa, joissa oli paljon k\u00e4yt\u00f6sh\u00e4iri\u00f6it\u00e4, opettajat olivat uupuneempia ja kouluilmapiiri oli heikompi. Rehtorien korkea transformationaalinen johtajuus oli yhteydess\u00e4 my\u00f6nteiseen kouluilmapiiriin sek\u00e4 opettajien hyvinvointiin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2018-12-19T13:18:02Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-12-19T13:18:02Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "37", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "transformationaalinen johtajuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Rehtorien johtajuuden ja oppilaiden k\u00e4yt\u00f6sh\u00e4iri\u00f6iden merkitys kouluilmapiiriin ja opettajien hyvinvointiin", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201812195241", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6ilmapiiri", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4ytt\u00e4ytymish\u00e4iri\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "johtajuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "rehtorit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "uupumus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_60703
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:49Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/ea3c72ad-59e1-4d1c-9feb-8f31717da203\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201812195241.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Rantanen, Virva Rehtorien johtajuuden ja oppilaiden käytöshäiriöiden merkitys kouluilmapiiriin ja opettajien hyvinvointiin transformationaalinen johtajuus Erityispedagogiikka Special Education 101 työilmapiiri opettajat käyttäytymishäiriöt johtajuus rehtorit uupumus
title Rehtorien johtajuuden ja oppilaiden käytöshäiriöiden merkitys kouluilmapiiriin ja opettajien hyvinvointiin
title_full Rehtorien johtajuuden ja oppilaiden käytöshäiriöiden merkitys kouluilmapiiriin ja opettajien hyvinvointiin
title_fullStr Rehtorien johtajuuden ja oppilaiden käytöshäiriöiden merkitys kouluilmapiiriin ja opettajien hyvinvointiin Rehtorien johtajuuden ja oppilaiden käytöshäiriöiden merkitys kouluilmapiiriin ja opettajien hyvinvointiin
title_full_unstemmed Rehtorien johtajuuden ja oppilaiden käytöshäiriöiden merkitys kouluilmapiiriin ja opettajien hyvinvointiin Rehtorien johtajuuden ja oppilaiden käytöshäiriöiden merkitys kouluilmapiiriin ja opettajien hyvinvointiin
title_short Rehtorien johtajuuden ja oppilaiden käytöshäiriöiden merkitys kouluilmapiiriin ja opettajien hyvinvointiin
title_sort rehtorien johtajuuden ja oppilaiden käytöshäiriöiden merkitys kouluilmapiiriin ja opettajien hyvinvointiin
title_txtP Rehtorien johtajuuden ja oppilaiden käytöshäiriöiden merkitys kouluilmapiiriin ja opettajien hyvinvointiin
topic transformationaalinen johtajuus Erityispedagogiikka Special Education 101 työilmapiiri opettajat käyttäytymishäiriöt johtajuus rehtorit uupumus
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education johtajuus käyttäytymishäiriöt opettajat rehtorit transformationaalinen johtajuus työilmapiiri uupumus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60703 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201812195241
work_keys_str_mv AT rantanenvirva rehtorienjohtajuudenjaoppilaidenkäytöshäiriöidenmerkityskouluilmapiiriinjaopettaji