Kemian opetuksen eriyttäminen yläkoulussa

Tässä Pro gradu -tutkielmassa on tutkittu kemian opetuksen eriyttämistä yläkoulussa sekä kemian aineenopettajien ja erityisopettajien kokemuksia siitä. Kirjallisessa osassa käsitellään inkluusiota ja sen suhdetta opetuksen eriyttämiseen. Tämän viitekehyksen perusteella kirjallisessa osassa perehdytä...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kortessalo, Meri
Other Authors: Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta, Faculty of Sciences, Kemian laitos, Department of Chemistry, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60683
_version_ 1826225747781484544
author Kortessalo, Meri
author2 Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Kemian laitos Department of Chemistry Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kortessalo, Meri Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Kemian laitos Department of Chemistry Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kortessalo, Meri Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Kemian laitos Department of Chemistry Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kortessalo, Meri
datasource_str_mv jyx
description Tässä Pro gradu -tutkielmassa on tutkittu kemian opetuksen eriyttämistä yläkoulussa sekä kemian aineenopettajien ja erityisopettajien kokemuksia siitä. Kirjallisessa osassa käsitellään inkluusiota ja sen suhdetta opetuksen eriyttämiseen. Tämän viitekehyksen perusteella kirjallisessa osassa perehdytään koko luokan eriyttämistä tukeviin toimintamalleihin. Kirjallisessa osassa perehdytään myös oppilaiden ja opettajien kokemuksiin eriyttämisestä sekä perehdytään kemian opetuksen eriyttämisen erityispiirteisiin. Kirjallisuudesta nousi esille koko luokan eriyttämisen merkitys inklusiivisen koulun päämäärien saavuttamisessa. Kirjallisuudesta nousi myös monia erilaisia toimintamalleja opettamisen eriyttämiseksi. Näitä tapoja olivat muun muassa suoraopetus, samanaikaisopetus, yhteistoiminnallinen työskentely ja joustava ryhmittely sekä vertaisoppiminen. Opetuksen eriyttämisessä on paljon kaikkiin oppiaineisiin soveltuvia menetelmiä. Kuitenkin kemian opetuksessa eriyttämisessä on monia erityispiirteitä. Näitä ovat muun muassa kemian tiedon rakenne ja laboratorioissa työskentely. Opetusmenetelmien lisäksi merkityksellistä on myös eriyttämistä tukeva oppimateriaali. Opetuksen eriyttäminen voi tuoda haasteita opettajalle, mutta opettajan asenne ja koulun toimintakulttuuri edesauttavat opetuksen eriyttämisen toteutumisessa. Lisäksi opettajien välinen yhteistyö tukee opettajan eriyttämistyötä. Pro gradu -tutkielman kokeellisessa osassa on selvitetty haastattelututkimuksen avulla erityisopettajien ja kemianopettajien tapoja eriyttää kemian opetusta yläkoulussa opetusmenetelmien, arvioinnin ja opetusmateriaalin näkökulmasta. Tutkimuksessa selvitettiin myös opettajien kokemuksia ja asenteita kemian opetuksen eriyttämisestä sekä erityisopettajien ja kemian opettajien työnjaosta kemian opetuksen eriyttämisen toteuttamisessa yläkouluissa. Kokeellisen osan tulosten perusteella kaikki opettajat eriyttävät opetusta omalla tavallansa. Eriyttäminen riippui opettajasta ja opetusryhmästä. Opettajilla oli monipuolisia eriyttämistä tukevia menetelmiä käytössä. Nämä menetelmät olivat pitkälti samoja, joita kirjallisesta osasta nousi esille. Erityisopettajat ja aineenopettajat käyttivät kemian opetuksen eriyttämiseen osittain erilaisia menetelmiä. Kemian opetuksen yhteydessä kemianopettajat ja erityisopettaja tekivät yhteistyötä melko vähän, sillä pääpaino yhteistyössä oli matematiikan opetuksessa. Opettajat kokivat, että samanaikaisopetukseen tarvittavaa yhteistä suunnitteluaikaa ei ollut tarpeeksi.
first_indexed 2019-09-20T09:13:41Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Kortessalo, Meri", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-12-19T09:46:56Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-12-19T09:46:56Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60683", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 Pro gradu -tutkielmassa on tutkittu kemian opetuksen eriytt\u00e4mist\u00e4 yl\u00e4koulussa sek\u00e4 kemian aineenopettajien ja erityisopettajien kokemuksia siit\u00e4. Kirjallisessa osassa k\u00e4sitell\u00e4\u00e4n inkluusiota ja sen suhdetta opetuksen eriytt\u00e4miseen. T\u00e4m\u00e4n viitekehyksen perusteella kirjallisessa osassa perehdyt\u00e4\u00e4n koko luokan eriytt\u00e4mist\u00e4 tukeviin toimintamalleihin. Kirjallisessa osassa perehdyt\u00e4\u00e4n my\u00f6s oppilaiden ja opettajien kokemuksiin eriytt\u00e4misest\u00e4 sek\u00e4 perehdyt\u00e4\u00e4n kemian opetuksen eriytt\u00e4misen erityispiirteisiin. \nKirjallisuudesta nousi esille koko luokan eriytt\u00e4misen merkitys inklusiivisen koulun p\u00e4\u00e4m\u00e4\u00e4rien saavuttamisessa. Kirjallisuudesta nousi my\u00f6s monia erilaisia toimintamalleja opettamisen eriytt\u00e4miseksi. N\u00e4it\u00e4 tapoja olivat muun muassa suoraopetus, samanaikaisopetus, yhteistoiminnallinen ty\u00f6skentely ja joustava ryhmittely sek\u00e4 vertaisoppiminen. Opetuksen eriytt\u00e4misess\u00e4 on paljon kaikkiin oppiaineisiin soveltuvia menetelmi\u00e4. Kuitenkin kemian opetuksessa eriytt\u00e4misess\u00e4 on monia erityispiirteit\u00e4. N\u00e4it\u00e4 ovat muun muassa kemian tiedon rakenne ja laboratorioissa ty\u00f6skentely. Opetusmenetelmien lis\u00e4ksi merkityksellist\u00e4 on my\u00f6s eriytt\u00e4mist\u00e4 tukeva oppimateriaali. Opetuksen eriytt\u00e4minen voi tuoda haasteita opettajalle, mutta opettajan asenne ja koulun toimintakulttuuri edesauttavat opetuksen eriytt\u00e4misen toteutumisessa. Lis\u00e4ksi opettajien v\u00e4linen yhteisty\u00f6 tukee opettajan eriytt\u00e4misty\u00f6t\u00e4. \nPro gradu -tutkielman kokeellisessa osassa on selvitetty haastattelututkimuksen avulla erityisopettajien ja kemianopettajien tapoja eriytt\u00e4\u00e4 kemian opetusta yl\u00e4koulussa opetusmenetelmien, arvioinnin ja opetusmateriaalin n\u00e4k\u00f6kulmasta. Tutkimuksessa selvitettiin my\u00f6s opettajien kokemuksia ja asenteita kemian opetuksen eriytt\u00e4misest\u00e4 sek\u00e4 erityisopettajien ja kemian opettajien ty\u00f6njaosta kemian opetuksen eriytt\u00e4misen toteuttamisessa yl\u00e4kouluissa. \nKokeellisen osan tulosten perusteella kaikki opettajat eriytt\u00e4v\u00e4t opetusta omalla tavallansa. Eriytt\u00e4minen riippui opettajasta ja opetusryhm\u00e4st\u00e4. Opettajilla oli monipuolisia eriytt\u00e4mist\u00e4 tukevia menetelmi\u00e4 k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4. N\u00e4m\u00e4 menetelm\u00e4t olivat pitk\u00e4lti samoja, joita kirjallisesta osasta nousi esille. Erityisopettajat ja aineenopettajat k\u00e4yttiv\u00e4t kemian opetuksen eriytt\u00e4miseen osittain erilaisia menetelmi\u00e4. Kemian opetuksen yhteydess\u00e4 kemianopettajat ja erityisopettaja tekiv\u00e4t yhteisty\u00f6t\u00e4 melko v\u00e4h\u00e4n, sill\u00e4 p\u00e4\u00e4paino yhteisty\u00f6ss\u00e4 oli matematiikan opetuksessa. Opettajat kokivat, ett\u00e4 samanaikaisopetukseen tarvittavaa yhteist\u00e4 suunnitteluaikaa ei ollut tarpeeksi.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2018-12-19T09:46:56Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-12-19T09:46:56Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "131", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kemian opetuksen eriytt\u00e4minen yl\u00e4koulussa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201812195218", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kemian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Chemistry", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Kemian opettajankoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher education programme in Chemistry", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "4034", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "eriytt\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityisopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kemia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "aineenopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "inkluusio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "samanaikaisopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_60683
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:05Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/f75c6d69-ef40-4ed8-930e-df3811fd9c30\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201812195218.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kortessalo, Meri Kemian opetuksen eriyttäminen yläkoulussa Kemian opettajankoulutus Teacher education programme in Chemistry 4034 eriyttäminen erityisopettajat kemia opettajat aineenopettajat inkluusio samanaikaisopetus
title Kemian opetuksen eriyttäminen yläkoulussa
title_full Kemian opetuksen eriyttäminen yläkoulussa
title_fullStr Kemian opetuksen eriyttäminen yläkoulussa Kemian opetuksen eriyttäminen yläkoulussa
title_full_unstemmed Kemian opetuksen eriyttäminen yläkoulussa Kemian opetuksen eriyttäminen yläkoulussa
title_short Kemian opetuksen eriyttäminen yläkoulussa
title_sort kemian opetuksen eriyttäminen yläkoulussa
title_txtP Kemian opetuksen eriyttäminen yläkoulussa
topic Kemian opettajankoulutus Teacher education programme in Chemistry 4034 eriyttäminen erityisopettajat kemia opettajat aineenopettajat inkluusio samanaikaisopetus
topic_facet 4034 Kemian opettajankoulutus Teacher education programme in Chemistry aineenopettajat erityisopettajat eriyttäminen inkluusio kemia opettajat samanaikaisopetus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60683 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201812195218
work_keys_str_mv AT kortessalomeri kemianopetukseneriyttäminenyläkoulussa