Ulospäinsuuntautuva ongelmakäyttäytyminen koulupolun alussa opettajan ohjauksellinen tuki ja oppilaaseen liittämät tunteet

Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, kuinka pysyvää ulospäinsuuntautuva ongelmakäyttäytyminen on 1. – 3. luokalla. Lisäksi tarkasteltiin sitä, miten paljon opettaja antaa ohjauksellista tukea oppilaille, joilla on ulospäinsuuntautuvaa ongelmakäyttäytymistä verrattuna oppilaisiin, joilla ei o...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Tani, Laura
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60682
_version_ 1828193095344193536
author Tani, Laura
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Tani, Laura Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Tani, Laura Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Tani, Laura
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, kuinka pysyvää ulospäinsuuntautuva ongelmakäyttäytyminen on 1. – 3. luokalla. Lisäksi tarkasteltiin sitä, miten paljon opettaja antaa ohjauksellista tukea oppilaille, joilla on ulospäinsuuntautuvaa ongelmakäyttäytymistä verrattuna oppilaisiin, joilla ei ole ongelmakäyttäytymistä sekä tapahtuuko tuen määrässä muutosta 1. luokalta 3. luokalle. Lopuksi tarkasteltiin, miten paljon myönteisiä ja kielteisiä tunteita opettaja liittää oppilaisiin, joilla on ulospäinsuuntautuva ongelmakäyttäytymistä verrattuna oppilaisiin, joilla sitä ei ole. Lisäksi selvitettiin, tapahtuuko opettajan tunteissa muutosta kolmen ensimmäisen kouluvuoden aikana näissä kahdessa oppilasryhmässä. Tutkimuksen aineisto koostuu Alkuportaat-seurantatutkimuksen opettajien arvioihin perustuvasta kyselystä (n = 485/1. lk.; n = 496/2. lk.; n = 474/3. lk.). Analyysimenetelminä käytettiin korrelaatiotarkasteluja, Friedman -testiä, Wilcoxon merkittyjen sijalukujen testiä, Mann-Whitney U -testiä sekä toistettujen mittausten varianssianalyysiä. Tulokset osoittivat, että ulospäinsuuntautuva ongelmakäyttäytyminen oli hyvin pysyvää 1. luokalta 3. luokalle. Tulosten perusteella opettaja antoi ohjauksellista tukea enemmän oppilaille, joilla oli ulospäinsuuntautuvaa ongelmakäyttäytymistä verrattuna oppilaisiin, joilla ei ollut ulospäinsuuntautuvaa ongelmakäyttäytymistä. Lisäksi tulokset osoittivat, että opettaja liitti enemmän kielteisiä tunteita oppilaaseen, jolla oli ulospäinsuuntautuvaa ongelmakäyttäytymistä ja enemmän myönteisiä tunteita oppilaisiin, joilla ei ollut ulospäinsuuntautuvaa ongelmakäyttäytymistä. Tärkeää olisi jatkossa kiinnittää huomiota opettajien antaman ohjauksellisen tuen laatuun.
first_indexed 2024-09-11T08:50:16Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Mets\u00e4pelto, Riitta-Leena", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Tani, Laura", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-12-19T09:45:21Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-12-19T09:45:21Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60682", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, kuinka pysyv\u00e4\u00e4 ulosp\u00e4insuuntautuva ongelmak\u00e4ytt\u00e4ytyminen on 1. \u2013 3. luokalla. Lis\u00e4ksi tarkasteltiin sit\u00e4, miten paljon opettaja antaa ohjauksellista tukea oppilaille, joilla on ulosp\u00e4insuuntautuvaa ongelmak\u00e4ytt\u00e4ytymist\u00e4 verrattuna oppilaisiin, joilla ei ole ongelmak\u00e4ytt\u00e4ytymist\u00e4 sek\u00e4 tapahtuuko tuen m\u00e4\u00e4r\u00e4ss\u00e4 muutosta 1. luokalta 3. luokalle. Lopuksi tarkasteltiin, miten paljon my\u00f6nteisi\u00e4 ja kielteisi\u00e4 tunteita opettaja liitt\u00e4\u00e4 oppilaisiin, joilla on ulosp\u00e4insuuntautuva ongelmak\u00e4ytt\u00e4ytymist\u00e4 verrattuna oppilaisiin, joilla sit\u00e4 ei ole. Lis\u00e4ksi selvitettiin, tapahtuuko opettajan tunteissa muutosta kolmen ensimm\u00e4isen kouluvuoden aikana n\u00e4iss\u00e4 kahdessa oppilasryhm\u00e4ss\u00e4. Tutkimuksen aineisto koostuu Alkuportaat-seurantatutkimuksen opettajien arvioihin perustuvasta kyselyst\u00e4 (n = 485/1. lk.; n = 496/2. lk.; n = 474/3. lk.). Analyysimenetelmin\u00e4 k\u00e4ytettiin korrelaatiotarkasteluja, Friedman -testi\u00e4, Wilcoxon merkittyjen sijalukujen testi\u00e4, Mann-Whitney U -testi\u00e4 sek\u00e4 toistettujen mittausten varianssianalyysi\u00e4.\nTulokset osoittivat, ett\u00e4 ulosp\u00e4insuuntautuva ongelmak\u00e4ytt\u00e4ytyminen oli hyvin pysyv\u00e4\u00e4 1. luokalta 3. luokalle. Tulosten perusteella opettaja antoi ohjauksellista tukea enemm\u00e4n oppilaille, joilla oli ulosp\u00e4insuuntautuvaa ongelmak\u00e4ytt\u00e4ytymist\u00e4 verrattuna oppilaisiin, joilla ei ollut ulosp\u00e4insuuntautuvaa ongelmak\u00e4ytt\u00e4ytymist\u00e4. Lis\u00e4ksi tulokset osoittivat, ett\u00e4 opettaja liitti enemm\u00e4n kielteisi\u00e4 tunteita oppilaaseen, jolla oli ulosp\u00e4insuuntautuvaa ongelmak\u00e4ytt\u00e4ytymist\u00e4 ja enemm\u00e4n my\u00f6nteisi\u00e4 tunteita oppilaisiin, joilla ei ollut ulosp\u00e4insuuntautuvaa ongelmak\u00e4ytt\u00e4ytymist\u00e4. T\u00e4rke\u00e4\u00e4 olisi jatkossa kiinnitt\u00e4\u00e4 huomiota opettajien antaman ohjauksellisen tuen laatuun.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2018-12-19T09:45:21Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-12-19T09:45:21Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "51", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ulosp\u00e4insuuntautuva ongelmak\u00e4ytt\u00e4ytyminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ohjauksellinen tuki", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opettajan tunteet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Ulosp\u00e4insuuntautuva ongelmak\u00e4ytt\u00e4ytyminen koulupolun alussa : opettajan ohjauksellinen tuki ja oppilaaseen liitt\u00e4m\u00e4t tunteet", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201812195217", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettaja-oppilassuhde", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alakoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4ytt\u00e4ytymish\u00e4iri\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tunteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_60682
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:03:04Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/8ef42722-2c22-4c9d-87a0-7180979cf620\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201812195217.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Tani, Laura Ulospäinsuuntautuva ongelmakäyttäytyminen koulupolun alussa : opettajan ohjauksellinen tuki ja oppilaaseen liittämät tunteet ulospäinsuuntautuva ongelmakäyttäytyminen ohjauksellinen tuki opettajan tunteet Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 opettaja-oppilassuhde alakoulu käyttäytymishäiriöt tunteet
title Ulospäinsuuntautuva ongelmakäyttäytyminen koulupolun alussa : opettajan ohjauksellinen tuki ja oppilaaseen liittämät tunteet
title_full Ulospäinsuuntautuva ongelmakäyttäytyminen koulupolun alussa : opettajan ohjauksellinen tuki ja oppilaaseen liittämät tunteet
title_fullStr Ulospäinsuuntautuva ongelmakäyttäytyminen koulupolun alussa : opettajan ohjauksellinen tuki ja oppilaaseen liittämät tunteet Ulospäinsuuntautuva ongelmakäyttäytyminen koulupolun alussa : opettajan ohjauksellinen tuki ja oppilaaseen liittämät tunteet
title_full_unstemmed Ulospäinsuuntautuva ongelmakäyttäytyminen koulupolun alussa : opettajan ohjauksellinen tuki ja oppilaaseen liittämät tunteet Ulospäinsuuntautuva ongelmakäyttäytyminen koulupolun alussa : opettajan ohjauksellinen tuki ja oppilaaseen liittämät tunteet
title_short Ulospäinsuuntautuva ongelmakäyttäytyminen koulupolun alussa
title_sort ulospäinsuuntautuva ongelmakäyttäytyminen koulupolun alussa opettajan ohjauksellinen tuki ja oppilaaseen liittämät tunteet
title_sub opettajan ohjauksellinen tuki ja oppilaaseen liittämät tunteet
title_txtP Ulospäinsuuntautuva ongelmakäyttäytyminen koulupolun alussa : opettajan ohjauksellinen tuki ja oppilaaseen liittämät tunteet
topic ulospäinsuuntautuva ongelmakäyttäytyminen ohjauksellinen tuki opettajan tunteet Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 opettaja-oppilassuhde alakoulu käyttäytymishäiriöt tunteet
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education alakoulu käyttäytymishäiriöt ohjauksellinen tuki opettaja-oppilassuhde opettajan tunteet tunteet ulospäinsuuntautuva ongelmakäyttäytyminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60682 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201812195217
work_keys_str_mv AT tanilaura ulospäinsuuntautuvaongelmakäyttäytyminenkoulupolunalussaopettajanohjauksellinentukijao