Miten muoti tulee museoon? Designmuseon Henrik Vibskov -näyttely kuratoinnin näkökulmasta

Tutkielmassani tarkastelen muotinäyttelyn kuratointiin liittyviä kysymyksiä Designmuseossa vuonna 2014 esillä olleen, monin tavoin poikkeuksellisen Henrik Vibskov -näyttelyn kautta. Keskeisiksi teemoiksi nousevat sekä muotisuunnittelijoiden retrospektiivien kantamat merkitykset että muodin ja taitee...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Pasanen, Anu
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2018
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60681
_version_ 1826225769922166784
author Pasanen, Anu
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Pasanen, Anu Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Pasanen, Anu Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Pasanen, Anu
datasource_str_mv jyx
description Tutkielmassani tarkastelen muotinäyttelyn kuratointiin liittyviä kysymyksiä Designmuseossa vuonna 2014 esillä olleen, monin tavoin poikkeuksellisen Henrik Vibskov -näyttelyn kautta. Keskeisiksi teemoiksi nousevat sekä muotisuunnittelijoiden retrospektiivien kantamat merkitykset että muodin ja taiteen suhde näyttelykontekstissa. Tätä kautta aihe linkittyy myös nykytaiteen kuratointiin ja sen ajankohtaisiin virtauksiin. Vibskov-näyttelyn kuraattorin teemahaastattelun avulla etsin vastauksia siihen, miksi juuri tämä suunnittelija on valikoitunut suuren muotinäyttelyn aiheeksi, millaisia määrittäviä tekijöitä muotinäyttelyn kuratointiprosessiin liittyy suomalaisessa museossa ja miten ne asettuvat ajankohtaisiin käsityksiin muodin kuratoinnista monitieteisen muodintutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä. Muotinäyttelyiden yleistyminen vuosituhannen vaihteessa on nostanut sekä muodin aseman kansainvälisessä museoympäristössä yleiseen keskusteluun että muodin kuratoinnin kysymykset muodintutkimuksen keskiöön. Marie Riegels Melchiorin mukaan museotoiminnan näkökulmasta on tapahtunut siirtymä pukumuseologiasta muotimuseologiaan. Kärjistetysti tämä tarkoittaa sitä, että painopiste on siirtynyt perinteisestä pukuhistoriallisesta ja vaatetta keskeisenä objektina pitävästä näyttelytyypistä muodin taustalla olevien ajatusten, ideoiden ja prosessien kuvaamiseen eri tavoin ja erilaisissa ympäristöissä. Tanskalaisen Henrik Vibskovin työskentelyssä nivoutuvat yhteen kaupallinen muotisuunnittelu ja monitaiteelliset projektit, mikä tulee ilmi erityisesti merkin erilaisia installaatioita ja performansseja yhdistävissä muotinäytöksissä. Monella tapaa ainutlaatuisena pidetyn suunnittelijan voi nähdä jatkavan taiteen toimintatapoja hyödyntävän konseptuaalisen muodin perinnettä. Vibskovin tuotantoa laajalti koko uran ajalta esitelleessä Designmuseon näyttelyssä vaatteet jäivät sivurooliin, muotimuseologian viitoittaman suunnan mukaisesti. Kuratoriaalisissa valinnoissa painottuivat museon ohjelmistostrategia, johon muotisuunnittelijan luovuuden laajaa skaalaa ja tilallista kokemusta korostava esittäminen soveltui sekä erityislaatuisena vuoropuheluna näyttäytyvä yhteistyö näyttelyprosessissa mukana olleen Vibskovin kanssa. Tutkielmasta hahmottuu kuva sekä muotinäyttelyn että muodintutkimuksen ristiriitaisesta historiasta ja viimeaikaisesta monimuotoisesta kehityksestä. Suomessa, kuten muuallakin maailmassa muodin asemaan ja siten myös sen esittämiseen ovat vaikuttaneet ambivalentit arvoasetelmat yhteiskunnassa. Yhtäältä muoti on ollut suomalaisen muotoilun kentällä pitkään marginaalissa, mutta toisaalta Marimekon kaltaiset modernistiseen ihanteeseen soveltuneet muodin luojat ovat saaneet merkittävän aseman suomalaisessa (anti)muoti-identiteetissä. Museomuodin yleistyminen 2000-luvun aikana piirtyy esiin myös Designmuseon toimintakertomuksista, mutta syvempi tieto muodin esittämisen erityispiirteistä kotimaan kontekstissa vaatisi laajempaa aiheen perustutkimusta. Näin ollen myös tutkielmani nimessä esiintyvä kysymys ”Miten muoti tulee museoon?” päätyy osaltaan kuvaamaan sitä tutkimattoman maaperän laajuutta, joka Suomessa esiintyneisiin muotinäyttelyihin ja niiden kuratointiin vielä liittyy.
first_indexed 2019-09-20T09:13:33Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Usvamaa-Routila, Sirkkaliisa", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Pasanen, Anu", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-12-19T09:42:04Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-12-19T09:42:04Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60681", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkielmassani tarkastelen muotin\u00e4yttelyn kuratointiin liittyvi\u00e4 kysymyksi\u00e4 Designmuseossa vuonna 2014 esill\u00e4 olleen, monin tavoin poikkeuksellisen Henrik Vibskov -n\u00e4yttelyn kautta. Keskeisiksi teemoiksi nousevat sek\u00e4 muotisuunnittelijoiden retrospektiivien kantamat merkitykset ett\u00e4 muodin ja taiteen suhde n\u00e4yttelykontekstissa. T\u00e4t\u00e4 kautta aihe linkittyy my\u00f6s nykytaiteen kuratointiin ja sen ajankohtaisiin virtauksiin. Vibskov-n\u00e4yttelyn kuraattorin teemahaastattelun avulla etsin vastauksia siihen, miksi juuri t\u00e4m\u00e4 suunnittelija on valikoitunut suuren muotin\u00e4yttelyn aiheeksi, millaisia m\u00e4\u00e4ritt\u00e4vi\u00e4 tekij\u00f6it\u00e4 muotin\u00e4yttelyn kuratointiprosessiin liittyy suomalaisessa museossa ja miten ne asettuvat ajankohtaisiin k\u00e4sityksiin muodin kuratoinnista monitieteisen muodintutkimuksen teoreettisessa viitekehyksess\u00e4.\nMuotin\u00e4yttelyiden yleistyminen vuosituhannen vaihteessa on nostanut sek\u00e4 muodin aseman kansainv\u00e4lisess\u00e4 museoymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4 yleiseen keskusteluun ett\u00e4 muodin kuratoinnin kysymykset muodintutkimuksen keski\u00f6\u00f6n. Marie Riegels Melchiorin mukaan museotoiminnan n\u00e4k\u00f6kulmasta on tapahtunut siirtym\u00e4 pukumuseologiasta muotimuseologiaan. K\u00e4rjistetysti t\u00e4m\u00e4 tarkoittaa sit\u00e4, ett\u00e4 painopiste on siirtynyt perinteisest\u00e4 pukuhistoriallisesta ja vaatetta keskeisen\u00e4 objektina pit\u00e4v\u00e4st\u00e4 n\u00e4yttelytyypist\u00e4 muodin taustalla olevien ajatusten, ideoiden ja prosessien kuvaamiseen eri tavoin ja erilaisissa ymp\u00e4rist\u00f6iss\u00e4.\nTanskalaisen Henrik Vibskovin ty\u00f6skentelyss\u00e4 nivoutuvat yhteen kaupallinen muotisuunnittelu ja monitaiteelliset projektit, mik\u00e4 tulee ilmi erityisesti merkin erilaisia installaatioita ja performansseja yhdist\u00e4viss\u00e4 muotin\u00e4yt\u00f6ksiss\u00e4. Monella tapaa ainutlaatuisena pidetyn suunnittelijan voi n\u00e4hd\u00e4 jatkavan taiteen toimintatapoja hy\u00f6dynt\u00e4v\u00e4n konseptuaalisen muodin perinnett\u00e4. Vibskovin tuotantoa laajalti koko uran ajalta esitelleess\u00e4 Designmuseon n\u00e4yttelyss\u00e4 vaatteet j\u00e4iv\u00e4t sivurooliin, muotimuseologian viitoittaman suunnan mukaisesti. Kuratoriaalisissa valinnoissa painottuivat museon ohjelmistostrategia, johon muotisuunnittelijan luovuuden laajaa skaalaa ja tilallista kokemusta korostava esitt\u00e4minen soveltui sek\u00e4 erityislaatuisena vuoropuheluna n\u00e4ytt\u00e4ytyv\u00e4 yhteisty\u00f6 n\u00e4yttelyprosessissa mukana olleen Vibskovin kanssa. \nTutkielmasta hahmottuu kuva sek\u00e4 muotin\u00e4yttelyn ett\u00e4 muodintutkimuksen ristiriitaisesta historiasta ja viimeaikaisesta monimuotoisesta kehityksest\u00e4. Suomessa, kuten muuallakin maailmassa muodin asemaan ja siten my\u00f6s sen esitt\u00e4miseen ovat vaikuttaneet ambivalentit arvoasetelmat yhteiskunnassa. Yht\u00e4\u00e4lt\u00e4 muoti on ollut suomalaisen muotoilun kent\u00e4ll\u00e4 pitk\u00e4\u00e4n marginaalissa, mutta toisaalta Marimekon kaltaiset modernistiseen ihanteeseen soveltuneet muodin luojat ovat saaneet merkitt\u00e4v\u00e4n aseman suomalaisessa (anti)muoti-identiteetiss\u00e4. Museomuodin yleistyminen 2000-luvun aikana piirtyy esiin my\u00f6s Designmuseon toimintakertomuksista, mutta syvempi tieto muodin esitt\u00e4misen erityispiirteist\u00e4 kotimaan kontekstissa vaatisi laajempaa aiheen perustutkimusta. N\u00e4in ollen my\u00f6s tutkielmani nimess\u00e4 esiintyv\u00e4 kysymys \u201dMiten muoti tulee museoon?\u201d p\u00e4\u00e4tyy osaltaan kuvaamaan sit\u00e4 tutkimattoman maaper\u00e4n laajuutta, joka Suomessa esiintyneisiin muotin\u00e4yttelyihin ja niiden kuratointiin viel\u00e4 liittyy.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2018-12-19T09:42:04Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-12-19T09:42:04Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "101", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "muotin\u00e4yttelyt", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "muodin kuratointi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Henrik Vibskov", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Designmuseo", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Miten muoti tulee museoon? : Designmuseon Henrik Vibskov -n\u00e4yttely kuratoinnin n\u00e4k\u00f6kulmasta", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201812195216", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music, Art and Culture Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Taidekasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Art Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "311", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "muoti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "n\u00e4yttelyt", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "museot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kuratointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_60681
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:57Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/10515383-d0bf-4e2b-81d7-25813bef3f50\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201812195216.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Pasanen, Anu Miten muoti tulee museoon? : Designmuseon Henrik Vibskov -näyttely kuratoinnin näkökulmasta muotinäyttelyt muodin kuratointi Henrik Vibskov Designmuseo Taidekasvatus Art Education 311 muoti näyttelyt museot kuratointi
title Miten muoti tulee museoon? : Designmuseon Henrik Vibskov -näyttely kuratoinnin näkökulmasta
title_full Miten muoti tulee museoon? : Designmuseon Henrik Vibskov -näyttely kuratoinnin näkökulmasta
title_fullStr Miten muoti tulee museoon? : Designmuseon Henrik Vibskov -näyttely kuratoinnin näkökulmasta Miten muoti tulee museoon? : Designmuseon Henrik Vibskov -näyttely kuratoinnin näkökulmasta
title_full_unstemmed Miten muoti tulee museoon? : Designmuseon Henrik Vibskov -näyttely kuratoinnin näkökulmasta Miten muoti tulee museoon? : Designmuseon Henrik Vibskov -näyttely kuratoinnin näkökulmasta
title_short Miten muoti tulee museoon?
title_sort miten muoti tulee museoon designmuseon henrik vibskov näyttely kuratoinnin näkökulmasta
title_sub Designmuseon Henrik Vibskov -näyttely kuratoinnin näkökulmasta
title_txtP Miten muoti tulee museoon? : Designmuseon Henrik Vibskov -näyttely kuratoinnin näkökulmasta
topic muotinäyttelyt muodin kuratointi Henrik Vibskov Designmuseo Taidekasvatus Art Education 311 muoti näyttelyt museot kuratointi
topic_facet 311 Art Education Designmuseo Henrik Vibskov Taidekasvatus kuratointi muodin kuratointi muoti muotinäyttelyt museot näyttelyt
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60681 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201812195216
work_keys_str_mv AT pasanenanu mitenmuotituleemuseoondesignmuseonhenrikvibskovnäyttelykuratoinninnäkökulmasta