Koulupäivä tukemassa lasten liikuntaharrastamista ja perheiden jaksamista

Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Orimattilan kaupungin 8. luokkalaisten lasten liikunta-harrastuneisuutta, miten harrastavissa perheissä koetaan arjessa jaksaminen ja onko kyseisillä perheillä riittävästi yhteistä aikaa. Tutkimuksessa selvitettiin lisäksi vanhempien mielipiteitä kokonaiskoulu...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Rajaniemi, Anne
Muut tekijät: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, Sport and Health Sciences, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2018
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60672
_version_ 1826225780216037376
author Rajaniemi, Anne
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Rajaniemi, Anne Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Rajaniemi, Anne Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Rajaniemi, Anne
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Orimattilan kaupungin 8. luokkalaisten lasten liikunta-harrastuneisuutta, miten harrastavissa perheissä koetaan arjessa jaksaminen ja onko kyseisillä perheillä riittävästi yhteistä aikaa. Tutkimuksessa selvitettiin lisäksi vanhempien mielipiteitä kokonaiskoulupäivästä, missä harrastukset tapahtuisivat koulupäivän aikana. Aineisto kerättiin määrällisenä kyselytutkimuksena Webropol – kyselyohjelmistoa käyttäen syksyllä 2018. Kysely lähetettiin 232:lle Orimattilan 8. luokkalaisen huoltajalle, joista 43 vastasi kyselyyn. Vastausmäärä kyselytutkimuksessa jäi pieneksi ja tutkimuksen tulokset jäävät arvailujen varaan. Tulosten perusteella Orimattilan 8. luokkalaiset harrastavat ohjattua liikuntaa vaihtelevasti, kyselytutkimuksen nuorista 35 (81,4%) harrasti ohjattua liikuntaa vähintään kerran viikossa ja 8:lla (18,6%) ei ollut lainkaan liikuntaharrastuksia. Viikoittain liikuntaharrastuskertoja oli keskimäärin 2,21 kertaa koko joukkoa tarkasteltaessa ja 34,9%:lla harrastuskertoja oli 4 tai enemmän. Vastausten perusteella nuori harrastaa liikuntaa, koska haluaa sitä itse ja suurimpana motivoijana toimivat harrastuksissa olevat kaverit. 39,53% vastaajista arvioivat tämän tärkeimmäksi tekijäksi harrastamisen motivaattoreista kysyttäessä. 35,9%:lla nuorista on harrastukseen matkaa yli 20km ja kuljetus hoituu pääasiassa vanhempien omilla autoilla. Tutkimuksen perusteella voidaan varovasti päätellä, että paljon harrastavien lasten vanhemmat kokevat yhdessä kulkemisen ja tekemisen perheen yhteiseksi ajaksi eivätkä arvota samaan tapaan yhteisiä ruokailuhetkiä tai kiireetöntä arkea kotona kuin vähemmän harrastavien lasten vanhemmat. Tulosten valossa paljon harrastavien perheiden vanhemmat jaksavat arjessa hieman paremmin kuin ne vanhemmat, joiden nuoret harrastavat vähemmän. On vaikea vetää johtopäätöstä siitä, miten kokonaiskoulupäivä vaikuttaisi lasten harrastamiseen tai perheiden jaksamiseen. Orimattilaan toivottaisiin kuitenkin lisää liikuntaharrastusmahdollisuuksia sekä koulun yhteyteen että yleensäkin, ja näihin koulutettuja ohjaajia, joilla on lajin substanssiosaamista. Yli puolet vastaajista uskoivat, että heidän nuorensa osallistuisivat koulupäivän aikana järjestettäviin harrastuksiin/harjoituksiin, mikäli niitä ohjaisi lajin ammattilainen eikä opettaja. Purpose of this study was to find out how much physical activitity are 8. graders in Orimattila doing, and to know how families experience their everyday life and do they have enough time to be together. Another subject in this study was to get knowledge of how parent are thinking about flexible school day where hobbies would happen during the school day. The material was collected in autumn 2018 as a quantitative case study using Webropol – soft-ware. The study was sent to 232 Orimattila’s 8. graders guardian, 43 of them answered. Because of the low amount of answers in this study, are these results only passable. The results showed that 8. graders in Orimatttila do physical activity very variable. 35 (81,4%) of them had an instructed physical hobby at least once a week and 8 of them (18,6%) didn’t have any physical hobbies at all. In weekly basis physical activity times were in average 2,21 times comparing whole group and 34,9% had training 4 times or more per week. What came up was that adolecent does ecercise because of their own will and the biggest motivation comes from friends that are in same group. 39,53% of answerers said that friends are the most im-portant fact of why their adolecent is motivated in sports. 35,9% had over 20km distance from home to practise place and their way to get there are mostly parents with their own car or sharing ride with friends families. Based on this study can be carefully concluded that parents whose children practise often feels that driving to practise place together and doing things which helps their children there are their quality time. It seems that they don’t value everyday dinners with whole family or stressless evenings at home very high. The result shows in fact that parents whose families have lots of hobbies do better in everyday life than parents whose children have less hobbies. It’s hard to conclude how flexible school day would affect childrens enthusiasm in sports and other hobbies and how would it appear with family well-being. What came up as a fact is that more psysical activity apportunities are needed in Orimattila, both included in schooldays and in general. And it is hoped that those practises would lead someone who has substanceknowledge of that certain sport or instrument. Over half of those who answered this study thought that their adolescent would participate practises during schoolday if the leader was professional coach and not teacher.
first_indexed 2024-09-11T08:51:45Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Bottas, Reijo", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Rajaniemi, Anne", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-12-19T06:42:50Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-12-19T06:42:50Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60672", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 Orimattilan kaupungin 8. luokkalaisten lasten liikunta-harrastuneisuutta, miten harrastavissa perheiss\u00e4 koetaan arjessa jaksaminen ja onko kyseisill\u00e4 perheill\u00e4 riitt\u00e4v\u00e4sti yhteist\u00e4 aikaa. Tutkimuksessa selvitettiin lis\u00e4ksi vanhempien mielipiteit\u00e4 kokonaiskoulup\u00e4iv\u00e4st\u00e4, miss\u00e4 harrastukset tapahtuisivat koulup\u00e4iv\u00e4n aikana.\nAineisto ker\u00e4ttiin m\u00e4\u00e4r\u00e4llisen\u00e4 kyselytutkimuksena Webropol \u2013 kyselyohjelmistoa k\u00e4ytt\u00e4en syksyll\u00e4 2018. Kysely l\u00e4hetettiin 232:lle Orimattilan 8. luokkalaisen huoltajalle, joista 43 vastasi kyselyyn. Vastausm\u00e4\u00e4r\u00e4 kyselytutkimuksessa j\u00e4i pieneksi ja tutkimuksen tulokset j\u00e4\u00e4v\u00e4t arvailujen varaan.\nTulosten perusteella Orimattilan 8. luokkalaiset harrastavat ohjattua liikuntaa vaihtelevasti, kyselytutkimuksen nuorista 35 (81,4%) harrasti ohjattua liikuntaa v\u00e4hint\u00e4\u00e4n kerran viikossa ja 8:lla (18,6%) ei ollut lainkaan liikuntaharrastuksia. Viikoittain liikuntaharrastuskertoja oli keskim\u00e4\u00e4rin 2,21 kertaa koko joukkoa tarkasteltaessa ja 34,9%:lla harrastuskertoja oli 4 tai enemm\u00e4n. Vastausten perusteella nuori harrastaa liikuntaa, koska haluaa sit\u00e4 itse ja suurimpana motivoijana toimivat harrastuksissa olevat kaverit. 39,53% vastaajista arvioivat t\u00e4m\u00e4n t\u00e4rkeimm\u00e4ksi tekij\u00e4ksi harrastamisen motivaattoreista kysytt\u00e4ess\u00e4. 35,9%:lla nuorista on harrastukseen matkaa yli 20km ja kuljetus hoituu p\u00e4\u00e4asiassa vanhempien omilla autoilla.\nTutkimuksen perusteella voidaan varovasti p\u00e4\u00e4tell\u00e4, ett\u00e4 paljon harrastavien lasten vanhemmat kokevat yhdess\u00e4 kulkemisen ja tekemisen perheen yhteiseksi ajaksi eiv\u00e4tk\u00e4 arvota samaan tapaan yhteisi\u00e4 ruokailuhetki\u00e4 tai kiireet\u00f6nt\u00e4 arkea kotona kuin v\u00e4hemm\u00e4n harrastavien lasten vanhemmat. Tulosten valossa paljon harrastavien perheiden vanhemmat jaksavat arjessa hieman paremmin kuin ne vanhemmat, joiden nuoret harrastavat v\u00e4hemm\u00e4n. On vaikea vet\u00e4\u00e4 johtop\u00e4\u00e4t\u00f6st\u00e4 siit\u00e4, miten kokonaiskoulup\u00e4iv\u00e4 vaikuttaisi lasten harrastamiseen tai perheiden jaksamiseen.\nOrimattilaan toivottaisiin kuitenkin lis\u00e4\u00e4 liikuntaharrastusmahdollisuuksia sek\u00e4 koulun yhteyteen ett\u00e4 yleens\u00e4kin, ja n\u00e4ihin koulutettuja ohjaajia, joilla on lajin substanssiosaamista. Yli puolet vastaajista uskoivat, ett\u00e4 heid\u00e4n nuorensa osallistuisivat koulup\u00e4iv\u00e4n aikana j\u00e4rjestett\u00e4viin harrastuksiin/harjoituksiin, mik\u00e4li niit\u00e4 ohjaisi lajin ammattilainen eik\u00e4 opettaja.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Purpose of this study was to find out how much physical activitity are 8. graders in Orimattila doing, and to know how families experience their everyday life and do they have enough time to be together. Another subject in this study was to get knowledge of how parent are thinking about flexible school day where hobbies would happen during the school day.\nThe material was collected in autumn 2018 as a quantitative case study using Webropol \u2013 soft-ware. The study was sent to 232 Orimattila\u2019s 8. graders guardian, 43 of them answered. Because of the low amount of answers in this study, are these results only passable.\nThe results showed that 8. graders in Orimatttila do physical activity very variable. 35 (81,4%) of them had an instructed physical hobby at least once a week and 8 of them (18,6%) didn\u2019t have any physical hobbies at all. In weekly basis physical activity times were in average 2,21 times comparing whole group and 34,9% had training 4 times or more per week. What came up was that adolecent does ecercise because of their own will and the biggest motivation comes from friends that are in same group. 39,53% of answerers said that friends are the most im-portant fact of why their adolecent is motivated in sports. 35,9% had over 20km distance from home to practise place and their way to get there are mostly parents with their own car or sharing ride with friends families.\nBased on this study can be carefully concluded that parents whose children practise often feels that driving to practise place together and doing things which helps their children there are their quality time. It seems that they don\u2019t value everyday dinners with whole family or stressless evenings at home very high. The result shows in fact that parents whose families have lots of hobbies do better in everyday life than parents whose children have less hobbies. It\u2019s hard to conclude how flexible school day would affect childrens enthusiasm in sports and other hobbies and how would it appear with family well-being.\nWhat came up as a fact is that more psysical activity apportunities are needed in Orimattila, both included in schooldays and in general. And it is hoped that those practises would lead someone who has substanceknowledge of that certain sport or instrument. Over half of those who answered this study thought that their adolescent would participate practises during schoolday if the leader was professional coach and not teacher.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2018-12-19T06:42:50Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-12-19T06:42:50Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "55", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "8. luokkalaiset", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "perheen hyvinvointi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kokonaiskoulup\u00e4iv\u00e4", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Koulup\u00e4iv\u00e4 tukemassa lasten liikuntaharrastamista ja perheiden jaksamista", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201812195212", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikuntaharrastus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "harrastukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "perheet (ryhm\u00e4t)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "arki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kouluik\u00e4iset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_60672
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:41Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/9edb5402-3390-40c3-bde5-500a9594734f\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201812195212.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Rajaniemi, Anne Koulupäivä tukemassa lasten liikuntaharrastamista ja perheiden jaksamista 8. luokkalaiset perheen hyvinvointi kokonaiskoulupäivä Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 liikuntaharrastus liikunta harrastukset nuoret perheet (ryhmät) arki kouluikäiset
title Koulupäivä tukemassa lasten liikuntaharrastamista ja perheiden jaksamista
title_full Koulupäivä tukemassa lasten liikuntaharrastamista ja perheiden jaksamista
title_fullStr Koulupäivä tukemassa lasten liikuntaharrastamista ja perheiden jaksamista Koulupäivä tukemassa lasten liikuntaharrastamista ja perheiden jaksamista
title_full_unstemmed Koulupäivä tukemassa lasten liikuntaharrastamista ja perheiden jaksamista Koulupäivä tukemassa lasten liikuntaharrastamista ja perheiden jaksamista
title_short Koulupäivä tukemassa lasten liikuntaharrastamista ja perheiden jaksamista
title_sort koulupäivä tukemassa lasten liikuntaharrastamista ja perheiden jaksamista
title_txtP Koulupäivä tukemassa lasten liikuntaharrastamista ja perheiden jaksamista
topic 8. luokkalaiset perheen hyvinvointi kokonaiskoulupäivä Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 liikuntaharrastus liikunta harrastukset nuoret perheet (ryhmät) arki kouluikäiset
topic_facet 502 8. luokkalaiset Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education arki harrastukset kokonaiskoulupäivä kouluikäiset liikunta liikuntaharrastus nuoret perheen hyvinvointi perheet (ryhmät)
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60672 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201812195212
work_keys_str_mv AT rajaniemianne koulupäivätukemassalastenliikuntaharrastamistajaperheidenjaksamista