Musiikkikasvatus lapsen itsetunnon tukena

Kandidaatintutkielmassani kartoitan, miten musiikinopettaja voi tukea oppilaan itsetunnon kehitystä alakoulussa. Selvitän, mitkä tekijät vaikuttavat lapsen itsetunnon kehitykseen, millaisia ongelmia heikko itsetunto saattaa koulutyöskentelylle aiheuttaa ja mistä ulkoisista merkeistä opettaja voi hav...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Laihia, Anna
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60671
Description
Summary:Kandidaatintutkielmassani kartoitan, miten musiikinopettaja voi tukea oppilaan itsetunnon kehitystä alakoulussa. Selvitän, mitkä tekijät vaikuttavat lapsen itsetunnon kehitykseen, millaisia ongelmia heikko itsetunto saattaa koulutyöskentelylle aiheuttaa ja mistä ulkoisista merkeistä opettaja voi havaita oppilaan itsetunnon tarvitsevan lisävahvistusta. Tavoitteenani on kyetä keräämäni tiedon pohjalta tarjoamaan konkreettisia käytännön ohjeita musiikinopettajalle, joka haluaa kiinnittää huomiota oppilaan itsetunnon tasapainoisen kehityksen tukemiseen. Musiikkikasvatuksen ja itsetunnon yhteydestä on kirjoitettu muutamia pro gradu -tutkielmia sekä muita opinnäytetöitä. Itsetuntoon kiinteästi kytkeytyvää minäkäsitystä on tutkittu laajemminkin, ja tutkimustietoa löytyy yhä enemmän, kun mukaan otetaan soittamisen yksilöopetuksen ja musiikkiterapian tarjoamat näkökulmat. Tutkimani aineiston pohjalta käy ilmi, että musiikinopettaja voi vaikuttaa oppilaan itsetuntoon monin tavoin. Kyse on pitkälti positiivisesta vuorovaikutuksesta opettajan ja oppilaan välillä, sekä oppilaan rohkaisemisesta hyväksymään vahvuudet ja heikkoudet sekä itsessään että toisissa oppilaissa.