Lasten kasvuympäristön vaikutus heidän tietoteknisten taitojen kehittymiseen

Tutkimuksen tavoite on löytää lasten kasvuympäristöstä tekijöitä, jotka parantavat lapsen tietotekniikan minäpystyvyyden kehittymistä ja mielenkiintoa tietotekniikkaa kohtaan. Kasvuympäristöstä tärkeimmät tekijät ovat koti, koulu ja kaverit. Tutkimuksessa haastateltiin yhden koulun neljännen luokan...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Ropponen, Sami
Muut tekijät: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2018
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60624
_version_ 1826225752794726400
author Ropponen, Sami
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Ropponen, Sami Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Ropponen, Sami Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Ropponen, Sami
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tavoite on löytää lasten kasvuympäristöstä tekijöitä, jotka parantavat lapsen tietotekniikan minäpystyvyyden kehittymistä ja mielenkiintoa tietotekniikkaa kohtaan. Kasvuympäristöstä tärkeimmät tekijät ovat koti, koulu ja kaverit. Tutkimuksessa haastateltiin yhden koulun neljännen luokan vanhempia, lapsia ja opettajia. Tutkimus tuo esiin vanhempien positiivisen asenteen minäkuvaa vahvistavan vaikutuksen. Vanhempien negatiiviset asenteet sen sijaan eivät suoraan vaikuttaneet lasten minäpystyvyyteen, koska koulun ja kavereiden vaikutus kompensoi tätä. Vanhemmat ovat silti avainroolissa lapsen itsetunnon ja minäpystyvyyden osalta. Lapset kaipaavat vanhemmilta osallisuutta ja että heidän tekemisistään tietotekniikan parissa, myös peleistä, oltaisiin kiinnostuneita. Lasten tietotekniset taidot ovat neljännellä luokalla tutkimuksen mukaan vielä heikot. He osaavat käyttää helppoja sovelluksia, mutta laajempaa ymmärrystä heillä ei vielä ole. Hyödyntäminen ja soveltaminen on hyvin vähäistä. Lapsien pääasiallinen tietotekninen osaaminen tulee koulusta. Vanhempien rooli on enemmän rajoittava kuin opastava. Koulussa opettaja on avaintekijä. Koulun laitteisto on merkittävä tekijä, jotta tietotekniikka limittyisi osaksi opetusta. The aim of the research is to find in the children’s environment factors, which improve their self-efficacy and interest in information technology. The most important environmental factors are home, school and friends. The research was done in the fourth grade in one school and were interviewed parents, children and teachers. The research highlights are the positive effect of parent’s attitude on self-image. The negative attitudes of the parents did not directly affect children's self-efficacy because the effect of school and friends compensates for this. Parents are still the key in the child's self-efficacy and self-esteem. Children lack the parents’ interest in what they do with information technology, including games. The information technology skills of children in fourth grade are still weak. They know how to use easy applications, but they do not yet have a wider understanding. The children are not able to take full advantage of their knowledge and in consequence, they have limitation on applying it. The main information technology skills of children come from school. The role of parents are more restrictive than guiding. In school a teacher is a key factor. School equipment is a major factor in integrating information technology into teaching.
first_indexed 2019-09-20T09:13:05Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Hiltunen, Leena", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Ropponen, Sami", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-12-14T14:46:03Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-12-14T14:46:03Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60624", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tavoite on l\u00f6yt\u00e4\u00e4 lasten kasvuymp\u00e4rist\u00f6st\u00e4 tekij\u00f6it\u00e4, jotka parantavat lapsen tietotekniikan min\u00e4pystyvyyden kehittymist\u00e4 ja mielenkiintoa tietotekniikkaa kohtaan. Kasvuymp\u00e4rist\u00f6st\u00e4 t\u00e4rkeimm\u00e4t tekij\u00e4t ovat koti, koulu ja kaverit. Tutkimuksessa haastateltiin yhden koulun nelj\u00e4nnen luokan vanhempia, lapsia ja opettajia. \nTutkimus tuo esiin vanhempien positiivisen asenteen min\u00e4kuvaa vahvistavan vaikutuksen. Vanhempien negatiiviset asenteet sen sijaan eiv\u00e4t suoraan vaikuttaneet lasten min\u00e4pystyvyyteen, koska koulun ja kavereiden vaikutus kompensoi t\u00e4t\u00e4. Vanhemmat ovat silti avainroolissa lapsen itsetunnon ja min\u00e4pystyvyyden osalta. Lapset kaipaavat vanhemmilta osallisuutta ja ett\u00e4 heid\u00e4n tekemisist\u00e4\u00e4n tietotekniikan parissa, my\u00f6s peleist\u00e4, oltaisiin kiinnostuneita.\nLasten tietotekniset taidot ovat nelj\u00e4nnell\u00e4 luokalla tutkimuksen mukaan viel\u00e4 heikot. He osaavat k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 helppoja sovelluksia, mutta laajempaa ymm\u00e4rryst\u00e4 heill\u00e4 ei viel\u00e4 ole. Hy\u00f6dynt\u00e4minen ja soveltaminen on hyvin v\u00e4h\u00e4ist\u00e4. Lapsien p\u00e4\u00e4asiallinen tietotekninen osaaminen tulee koulusta. Vanhempien rooli on enemm\u00e4n rajoittava kuin opastava. Koulussa opettaja on avaintekij\u00e4. Koulun laitteisto on merkitt\u00e4v\u00e4 tekij\u00e4, jotta tietotekniikka limittyisi osaksi opetusta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The aim of the research is to find in the children\u2019s environment factors, which improve their self-efficacy and interest in information technology. The most important environmental factors are home, school and friends. The research was done in the fourth grade in one school and were interviewed parents, children and teachers.\nThe research highlights are the positive effect of parent\u2019s attitude on self-image. The negative attitudes of the parents did not directly affect children's self-efficacy because the effect of school and friends compensates for this. Parents are still the key in the child's self-efficacy and self-esteem. Children lack the parents\u2019 interest in what they do with information technology, including games.\nThe information technology skills of children in fourth grade are still weak. They know how to use easy applications, but they do not yet have a wider understanding. The children are not able to take full advantage of their knowledge and in consequence, they have limitation on applying it. The main information technology skills of children come from school. The role of parents are more restrictive than guiding. In school a teacher is a key factor. School equipment is a major factor in integrating information technology into teaching.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2018-12-14T14:46:03Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-12-14T14:46:03Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "69", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "min\u00e4pystyvyys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "nelj\u00e4sluokkalaiset", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tietotekniset taidot", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tietotekniikan k\u00e4ytt\u00f6", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Lasten kasvuymp\u00e4rist\u00f6n vaikutus heid\u00e4n tietoteknisten taitojen kehittymiseen", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201812145150", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietotekniikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Mathematical Information Technology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "602", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "\u00e4lypuhelimet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alakoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koululaitos", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "diginatiivit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tietotekniikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vanhemmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lasten kehitys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_60624
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:30Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/98f66dfe-0131-4d9a-9ead-adf8d95cd3be\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201812145150.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Ropponen, Sami Lasten kasvuympäristön vaikutus heidän tietoteknisten taitojen kehittymiseen minäpystyvyys neljäsluokkalaiset tietotekniset taidot tietotekniikan käyttö Tietotekniikka Mathematical Information Technology 602 älypuhelimet alakoulu koululaitos diginatiivit tietotekniikka vanhemmat opettajat oppilaat taidot lasten kehitys
title Lasten kasvuympäristön vaikutus heidän tietoteknisten taitojen kehittymiseen
title_full Lasten kasvuympäristön vaikutus heidän tietoteknisten taitojen kehittymiseen
title_fullStr Lasten kasvuympäristön vaikutus heidän tietoteknisten taitojen kehittymiseen Lasten kasvuympäristön vaikutus heidän tietoteknisten taitojen kehittymiseen
title_full_unstemmed Lasten kasvuympäristön vaikutus heidän tietoteknisten taitojen kehittymiseen Lasten kasvuympäristön vaikutus heidän tietoteknisten taitojen kehittymiseen
title_short Lasten kasvuympäristön vaikutus heidän tietoteknisten taitojen kehittymiseen
title_sort lasten kasvuympäristön vaikutus heidän tietoteknisten taitojen kehittymiseen
title_txtP Lasten kasvuympäristön vaikutus heidän tietoteknisten taitojen kehittymiseen
topic minäpystyvyys neljäsluokkalaiset tietotekniset taidot tietotekniikan käyttö Tietotekniikka Mathematical Information Technology 602 älypuhelimet alakoulu koululaitos diginatiivit tietotekniikka vanhemmat opettajat oppilaat taidot lasten kehitys
topic_facet 602 Mathematical Information Technology Tietotekniikka alakoulu diginatiivit koululaitos lasten kehitys minäpystyvyys neljäsluokkalaiset opettajat oppilaat taidot tietotekniikan käyttö tietotekniikka tietotekniset taidot vanhemmat älypuhelimet
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60624 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201812145150
work_keys_str_mv AT ropponensami lastenkasvuympäristönvaikutusheidäntietoteknistentaitojenkehittymiseen