Yliopisto-opiskelijoiden urasuunnittelutaitojen ja työelämävalmiuksien vahvistaminen narratiivinen tutkimus intervention vaikuttavuudesta

Tutkimuksen tehtävänä on selvittää, millaisia tarpeita ja odotuksia Jyväskylän yliopiston opiskelijoilla on urasuunnittelutaitojen ja työelämävalmiuksien suhteen sekä onnistuiko suunniteltu ohjausinterventio vahvistamaan näitä taitoja. Tutkimus pohjautuu Jyväskylän yliopistossa lukuvuonna 2016–2017...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Lahtiola, Johanna, Muhonen, Anniina
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60606
_version_ 1826225723902263296
author Lahtiola, Johanna Muhonen, Anniina
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Lahtiola, Johanna Muhonen, Anniina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Lahtiola, Johanna Muhonen, Anniina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Lahtiola, Johanna
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tehtävänä on selvittää, millaisia tarpeita ja odotuksia Jyväskylän yliopiston opiskelijoilla on urasuunnittelutaitojen ja työelämävalmiuksien suhteen sekä onnistuiko suunniteltu ohjausinterventio vahvistamaan näitä taitoja. Tutkimus pohjautuu Jyväskylän yliopistossa lukuvuonna 2016–2017 toteutettuun Onko hoppu? -seurantakyselytutkimukseen, jossa tutkittiin opiskelijoiden hyvinvointia, opinnoista palautumista sekä urahallinta- ja suunnittelutaitoja. Kyselytutkimuksen pohjalta toteutettiin kehittämistutkimus ryhmämuotoisena ohjausinterventiona. Intervention tavoitteena oli kehittää opiskelijoiden urasuunnittelutaitoja ja työelämävalmiuksia. Tutkimus on laadullinen, ja aineisto on analysoitu aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla ja narratiivisella analyysilla. Aineisto koostuu interventioon osallistuneiden (n = 20) alkuhaastatteluista ja loppuhaastattelukirjoitelmista. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että interventioon osallistuneet kaipasivat ohjausta itsetutkiskeluun, urasuunnitteluun, työmarkkinoiden kartoittamiseen, työn hakemiseen ja verkostoitumiseen. Intervention vaikuttavuutta arvioitaessa tuloksista ilmeni kolme ryhmää: Hyötyjät (30%), Säilyjät (50%) ja Pettyjät (20%). Hyötyjien ryhmässä osallistujien odotukset ylittyivät, Säilyjien ryhmässä odotuksiin vastattiin ja Pettyjien osalta interventio ei vastannut odotuksiin. Jokainen ryhmä jakautui vielä kahteen tyyppiin sen perusteella, kuinka suuret odotukset osallistujilla ennen interventiota oli. Tutkimuksen tulosten pohjalta interventiota voidaan pitää vaikuttavana, sillä 80% osallistuneista hyötyi interventiosta. Lisäksi monien osalta interventio onnistui kehittämään taitoja, joita osallistujat eivät intervention alussa edes odottaneet. Tulokset osoittavat myös, että korkeakoulujen tarjoamalla uraohjauksella on tarvetta ja merkitystä opiskelijoiden elämänsuunnittelun ja työelämään valmistautumisen kannalta.
first_indexed 2019-09-20T09:12:45Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Rantanen, Johanna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Lahtiola, Johanna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Muhonen, Anniina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-12-14T07:13:47Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-12-14T07:13:47Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60606", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen teht\u00e4v\u00e4n\u00e4 on selvitt\u00e4\u00e4, millaisia tarpeita ja odotuksia Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston opiskelijoilla on urasuunnittelutaitojen ja ty\u00f6el\u00e4m\u00e4valmiuksien suhteen sek\u00e4 onnistuiko suunniteltu ohjausinterventio vahvistamaan n\u00e4it\u00e4 taitoja. Tutkimus pohjautuu Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopistossa lukuvuonna 2016\u20132017 toteutettuun Onko hoppu? -seurantakyselytutkimukseen, jossa tutkittiin opiskelijoiden hyvinvointia, opinnoista palautumista sek\u00e4 urahallinta- ja suunnittelutaitoja. Kyselytutkimuksen pohjalta toteutettiin kehitt\u00e4mistutkimus ryhm\u00e4muotoisena ohjausinterventiona. Intervention tavoitteena oli kehitt\u00e4\u00e4 opiskelijoiden urasuunnittelutaitoja ja ty\u00f6el\u00e4m\u00e4valmiuksia.\n\nTutkimus on laadullinen, ja aineisto on analysoitu aineistol\u00e4ht\u00f6isell\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysilla ja narratiivisella analyysilla. Aineisto koostuu interventioon osallistuneiden (n = 20) alkuhaastatteluista ja loppuhaastattelukirjoitelmista. Tutkimuksen tulokset osoittavat, ett\u00e4 interventioon osallistuneet kaipasivat\nohjausta itsetutkiskeluun, urasuunnitteluun, ty\u00f6markkinoiden kartoittamiseen, ty\u00f6n hakemiseen ja verkostoitumiseen. Intervention vaikuttavuutta arvioitaessa tuloksista ilmeni kolme ryhm\u00e4\u00e4: Hy\u00f6tyj\u00e4t (30%), S\u00e4ilyj\u00e4t (50%) ja Pettyj\u00e4t (20%). Hy\u00f6tyjien ryhm\u00e4ss\u00e4 osallistujien odotukset ylittyiv\u00e4t, S\u00e4ilyjien ryhm\u00e4ss\u00e4 odotuksiin vastattiin ja Pettyjien osalta interventio ei vastannut odotuksiin. Jokainen ryhm\u00e4 jakautui viel\u00e4 kahteen tyyppiin sen perusteella, kuinka suuret odotukset\nosallistujilla ennen interventiota oli. Tutkimuksen tulosten pohjalta interventiota voidaan pit\u00e4\u00e4 vaikuttavana,\nsill\u00e4 80% osallistuneista hy\u00f6tyi interventiosta. Lis\u00e4ksi monien osalta interventio onnistui kehitt\u00e4m\u00e4\u00e4n taitoja, joita osallistujat eiv\u00e4t intervention alussa edes odottaneet. Tulokset osoittavat my\u00f6s, ett\u00e4 korkeakoulujen tarjoamalla uraohjauksella on tarvetta ja merkityst\u00e4 opiskelijoiden el\u00e4m\u00e4nsuunnittelun ja ty\u00f6el\u00e4m\u00e4\u00e4n valmistautumisen kannalta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2018-12-14T07:13:47Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-12-14T07:13:47Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "75", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "korkeakouluohjaus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Yliopisto-opiskelijoiden urasuunnittelutaitojen ja ty\u00f6el\u00e4m\u00e4valmiuksien vahvistaminen : narratiivinen tutkimus intervention vaikuttavuudesta", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201812145116", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ohjaus (neuvonta ja opastus)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "interventio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6el\u00e4m\u00e4valmiudet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "urasuunnittelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelijat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "narratiivisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_60606
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:09Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/de5c66f0-c206-43aa-8170-c155c8b10980\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201812145116.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Lahtiola, Johanna Muhonen, Anniina Yliopisto-opiskelijoiden urasuunnittelutaitojen ja työelämävalmiuksien vahvistaminen : narratiivinen tutkimus intervention vaikuttavuudesta korkeakouluohjaus Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 sisällönanalyysi ohjaus (neuvonta ja opastus) interventio työelämävalmiudet urasuunnittelu opiskelijat narratiivisuus
title Yliopisto-opiskelijoiden urasuunnittelutaitojen ja työelämävalmiuksien vahvistaminen : narratiivinen tutkimus intervention vaikuttavuudesta
title_full Yliopisto-opiskelijoiden urasuunnittelutaitojen ja työelämävalmiuksien vahvistaminen : narratiivinen tutkimus intervention vaikuttavuudesta
title_fullStr Yliopisto-opiskelijoiden urasuunnittelutaitojen ja työelämävalmiuksien vahvistaminen : narratiivinen tutkimus intervention vaikuttavuudesta Yliopisto-opiskelijoiden urasuunnittelutaitojen ja työelämävalmiuksien vahvistaminen : narratiivinen tutkimus intervention vaikuttavuudesta
title_full_unstemmed Yliopisto-opiskelijoiden urasuunnittelutaitojen ja työelämävalmiuksien vahvistaminen : narratiivinen tutkimus intervention vaikuttavuudesta Yliopisto-opiskelijoiden urasuunnittelutaitojen ja työelämävalmiuksien vahvistaminen : narratiivinen tutkimus intervention vaikuttavuudesta
title_short Yliopisto-opiskelijoiden urasuunnittelutaitojen ja työelämävalmiuksien vahvistaminen
title_sort yliopisto opiskelijoiden urasuunnittelutaitojen ja työelämävalmiuksien vahvistaminen narratiivinen tutkimus intervention vaikuttavuudesta
title_sub narratiivinen tutkimus intervention vaikuttavuudesta
title_txtP Yliopisto-opiskelijoiden urasuunnittelutaitojen ja työelämävalmiuksien vahvistaminen : narratiivinen tutkimus intervention vaikuttavuudesta
topic korkeakouluohjaus Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 sisällönanalyysi ohjaus (neuvonta ja opastus) interventio työelämävalmiudet urasuunnittelu opiskelijat narratiivisuus
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education interventio korkeakouluohjaus narratiivisuus ohjaus (neuvonta ja opastus) opiskelijat sisällönanalyysi työelämävalmiudet urasuunnittelu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60606 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201812145116
work_keys_str_mv AT lahtiolajohanna yliopistoopiskelijoidenurasuunnittelutaitojenjatyöelämävalmiuksienvahvistaminenn