Tablet-laitteet neljäsluokkalaisten luovassa sävellysprosessissa

Tässä tutkimuksessa tutkittiin tablet-laitteiden toimivuutta alakoulun musiikinopetuksen luovassa sävellysprosessissa, sekä oppilaiden kokemuksia laitteiden käytöstä. Tutkimuksella haluttiin lisätä ymmärrystä tablet-laitteiden käytön mahdollisuuksista luovassa sävellysprosessissa, seka...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Paronen, Jyri, Kuivalainen, Joel
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60581
_version_ 1828193095278133248
author Paronen, Jyri Kuivalainen, Joel
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Paronen, Jyri Kuivalainen, Joel Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Paronen, Jyri Kuivalainen, Joel Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Paronen, Jyri
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkimuksessa tutkittiin tablet-laitteiden toimivuutta alakoulun musiikinopetuksen luovassa sävellysprosessissa, sekä oppilaiden kokemuksia laitteiden käytöstä. Tutkimuksella haluttiin lisätä ymmärrystä tablet-laitteiden käytön mahdollisuuksista luovassa sävellysprosessissa, sekä erilaisista tekijöistä, jotka voivat vaikuttaa niiden käyttöön. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin eräässä keski-suomalaisessa koulussa kolmelta eri neljänneltä luokalta (n=68), jotka tekivät yhteisen animaatio- ja musiikkiprojektin tablet-laitteita käyttäen. Aineistonkeruu toteutettiin havainnoimalla sekä videoimalla oppilaiden toimintaa projektin aikana, sekä puolistrukturoiduilla ryhmähaastatteluilla projektin jälkeen. Aineiston analysoinnissa käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysia. Tutkimuksessa tablet-laitteiden käytöllä havaittiin olevan monia etuja luovan sävellysprosessin yhteydessä. Laitteet tarjosivat mahdollisuuden erilaisten ideoiden kokeilemiselle sekä sujuvalle äänittämiselle ja kappaleen kokonaisuuden työstämiselle läpi koko prosessin. Havaitut vaikeudet tablet-laitteiden opetuskäytössä hyödyntämiseen olivat vähäisiä, ja ne kytkeytyivät musiikkiprojektin suunnitteluun ja toteuttamiseen liittyviin seikkoihin. Oppilaiden kokemukset musiikkiprojektiin liittyen heijastelivat suurelta osin ensimmäisen tutkimusongelman yhteydessä tehtyjä havaintoja. Kokemukset tablet-laitteiden käytöstä olivat pääosin myönteisiä. Tutkimuksemme vahvistaa aiempien tutkimusten valossa muotoutuneita käsityksiä tablet-laitteiden soveltuvuudesta osaksi musiikinopetusta. Laitteiden vahvuudet luovassa sävellysprosessissa tulivat selvästi ilmi tutkimuksessa.
first_indexed 2019-09-20T09:13:06Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Rautiainen, Katri-Helena", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Paronen, Jyri", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kuivalainen, Joel", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-12-13T07:40:15Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-12-13T07:40:15Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60581", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Ta\u0308ssa\u0308 tutkimuksessa tutkittiin tablet-laitteiden toimivuutta alakoulun musiikinopetuksen luovassa sa\u0308vellysprosessissa, seka\u0308 oppilaiden kokemuksia laitteiden ka\u0308yto\u0308sta\u0308. Tutkimuksella haluttiin lisa\u0308ta\u0308 ymma\u0308rrysta\u0308 tablet-laitteiden ka\u0308yto\u0308n mahdollisuuksista luovassa sa\u0308vellysprosessissa, seka\u0308 erilaisista tekijo\u0308ista\u0308, jotka voivat vaikuttaa niiden ka\u0308ytto\u0308o\u0308n. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto kera\u0308ttiin era\u0308a\u0308ssa\u0308 keski-suomalaisessa koulussa kolmelta eri nelja\u0308nnelta\u0308 luokalta (n=68), jotka tekiva\u0308t yhteisen animaatio- ja musiikkiprojektin tablet-laitteita ka\u0308ytta\u0308en. Aineistonkeruu toteutettiin havainnoimalla seka\u0308 videoimalla oppilaiden toimintaa projektin aikana, seka\u0308 puolistrukturoiduilla ryhma\u0308haastatteluilla projektin ja\u0308lkeen. Aineiston analysoinnissa ka\u0308ytettiin teoriaohjaavaa sisa\u0308llo\u0308nanalyysia. Tutkimuksessa tablet-laitteiden ka\u0308yto\u0308lla\u0308 havaittiin olevan monia etuja luovan sa\u0308vellysprosessin yhteydessa\u0308. Laitteet tarjosivat mahdollisuuden erilaisten ideoiden kokeilemiselle seka\u0308 sujuvalle a\u0308a\u0308nitta\u0308miselle ja kappaleen kokonaisuuden tyo\u0308sta\u0308miselle la\u0308pi koko prosessin. Havaitut vaikeudet tablet-laitteiden opetuska\u0308yto\u0308ssa\u0308 hyo\u0308dynta\u0308miseen olivat va\u0308ha\u0308isia\u0308, ja ne kytkeytyiva\u0308t musiikkiprojektin suunnitteluun ja toteuttamiseen liittyviin seikkoihin. Oppilaiden kokemukset musiikkiprojektiin liittyen heijastelivat suurelta osin ensimma\u0308isen tutkimusongelman yhteydessa\u0308 tehtyja\u0308 havaintoja. Kokemukset tablet-laitteiden ka\u0308yto\u0308sta\u0308 olivat pa\u0308a\u0308osin myo\u0308nteisia\u0308. Tutkimuksemme vahvistaa aiempien tutkimusten valossa muotoutuneita ka\u0308sityksia\u0308 tablet-laitteiden soveltuvuudesta osaksi musiikinopetusta. Laitteiden vahvuudet luovassa sa\u0308vellysprosessissa tulivat selva\u0308sti ilmi tutkimuksessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2018-12-13T07:40:15Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-12-13T07:40:15Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "129", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tablet-laitteet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "musiikkikasvatusteknologia", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Tablet-laitteet nelja\u0308sluokkalaisten luovassa sa\u0308vellysprosessissa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201812135094", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "taulutietokoneet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikkikasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luovuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "s\u00e4velt\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_60581
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:15Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/6f786a24-9d60-417d-8662-79a59ca9bbaa\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201812135094.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Paronen, Jyri Kuivalainen, Joel Tablet-laitteet neljäsluokkalaisten luovassa sävellysprosessissa tablet-laitteet musiikkikasvatusteknologia Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 taulutietokoneet musiikkikasvatus luovuus säveltäminen
title Tablet-laitteet neljäsluokkalaisten luovassa sävellysprosessissa
title_full Tablet-laitteet neljäsluokkalaisten luovassa sävellysprosessissa
title_fullStr Tablet-laitteet neljäsluokkalaisten luovassa sävellysprosessissa Tablet-laitteet neljäsluokkalaisten luovassa sävellysprosessissa
title_full_unstemmed Tablet-laitteet neljäsluokkalaisten luovassa sävellysprosessissa Tablet-laitteet neljäsluokkalaisten luovassa sävellysprosessissa
title_short Tablet-laitteet neljäsluokkalaisten luovassa sävellysprosessissa
title_sort tablet laitteet nelja sluokkalaisten luovassa sa vellysprosessissa
title_txtP Tablet-laitteet neljäsluokkalaisten luovassa sävellysprosessissa
topic tablet-laitteet musiikkikasvatusteknologia Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 taulutietokoneet musiikkikasvatus luovuus säveltäminen
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education luovuus musiikkikasvatus musiikkikasvatusteknologia säveltäminen tablet-laitteet taulutietokoneet
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60581 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201812135094
work_keys_str_mv AT paronenjyri tabletlaitteetneljasluokkalaistenluovassasavellysprosessissa AT paronenjyri tabletlaitteetneljäsluokkalaistenluovassasävellysprosessissa