Yhteenveto: | Maisterintutkielmani on toimintatutkimus Kuhmon musiikkiopistossa maaliskuussa 2018 toteutetusta luovan ilmaisun opintojaksosta. Kehityskohteina olivat musiikkiopiston opetuskäytänteet, vertaisoppiminen opintojakson taustalla vaikuttavana periaatteena sekä musiikkimatto uutena musiikkikasvatusteknologiana.
Toteutettu opintojakso koostui kolmesta kahden tunnin mittaisesta opetustuokiosta kolmen viikon aikana. Suunnitteluun vaikuttanut oppimiskäsitys oli sosiaalisesta konstruktivismista ja tutkivasta oppimisesta inspiroitunut vertaisoppiminen. Oppimistavoitteena oli luova ilmaisu. Opintojaksolla keskeisenä menetelmänä oli toteuttaa sellaisia toimintaa, joka saa aikaan oppilaiden välistä vuorovaikutusta ja tiedon vapaata kulkemista. Tähän pyrittiin muun muassa osallistavilla ja yhteistoiminnallisilla tehtävillä, ilmentämällä ohjauksessa hyväksyvää asennetta kaikkien oppilaiden aikaansaamien tuotoksien suhteen sekä luomalla turvallinen ympäristö ja ilmapiiri. Yhteistoiminnalliset tehtävät koostuivat pääasiassa ryhmäyttämisharjoituksista sekä luovuutta vaativista ryhmätehtävistä kuten rytmiikkaharjoituksista, musiikki-draamaimprovisoinnista ja lyriikoiden muodostamisesta sanarytmien pohjalta.
Tuloksien mukaan opintojakson ympäristö salli vertaisoppimisen, ja kielellisten käsitteiden vakiintumista tapahtui. Opintojakson toimintatavat olivat erilaisia kuin musiikkiopistossa yleensä, ja musiikin perusteiden opetuskäytänteet muuttuivat opintojakson vaikutuksesta hieman. Musiikkimatto koettiin opintojaksolla pääosin positiivisena, jossa kehitettävää on käyttöohjeissa, sovelluskäytäntöjen keksimisessä, muotoilussa ja valmistusvirheiden poistamisessa.
Tutkielma tuo esiin näkökulmaa, että vertaisvuorovaikutusta voi hyödyntää opettamisessa ja käsitteiden oppimisessa. Taiteen perusopetuksen opetussuunnitelmat sallivat hyvin monenlaisia tapoja opettaa, joten tutkielma kannustaa kokeilemaan uusia toimintatapoja. Tutkielman näkökulmasta musiikkimattoa kannattaa käyttää oppilaiden aktivoimiseksi, ja uuden teknologian ja uusien käytäntöjen kokeilemisessa tarvitaan kärsivällisyyttä.
|