Musiikinopettajien kokemuksia musiikin yhteydestä alakoulun oppilaiden kouluhyvinvointiin

Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena on selvittää alakoulun musiikin opettajien käsityksiä siitä, kuinka musiikintunnit ovat yhteydessä oppilaiden yleiseen kouluhyvinvointiin, sekä miten musiikin merkitys koulussa vaikuttaa tähän kokonaisuuteen. Tarkastelen aikaisempia hyvinvointitutkimuksia, jon...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hulkko, Antti
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60571
_version_ 1826225700761239552
author Hulkko, Antti
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Hulkko, Antti Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Hulkko, Antti Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Hulkko, Antti
datasource_str_mv jyx
description Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena on selvittää alakoulun musiikin opettajien käsityksiä siitä, kuinka musiikintunnit ovat yhteydessä oppilaiden yleiseen kouluhyvinvointiin, sekä miten musiikin merkitys koulussa vaikuttaa tähän kokonaisuuteen. Tarkastelen aikaisempia hyvinvointitutkimuksia, jonka kautta johdettiin sovellettu versio sopivaksi musiikintunneille. Tämän kartoituksen pohjalta haastateltiin alakoulun musiikinopettajia ja sitä kautta kyseisten opettajien kokemuksia oppilaiden yleisestä kouluhyvinvoinnista. Haastateltavana oli neljä Keski-Suomalaista alakoulun musiikinopettajaa. Haastattelu toteutettiin puolistrukturoituna haastatteluna. Aineiston analyysissä toteutettiin teorialähtöistä ja aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Haastattelun eri käsiteltävät osiot olivat koulun olosuhteet, sosiaaliset suhteet, oppimistilanteet, sekä terveydentila. Haastattelun tuloksista selvisi, että yleisen kouluviihtyvyyden eri teemat ovat opettajien näkemyksen ja kokemuksen mukaan havaittavissa myös musiikintunneilla. Opettajat kertoivat myös kokevansa, että koulun musiikintunneilla on oma paikkansa kouluhyvinvointia tukevana toimintana. Tutkimustuloksista voi nähdä, kuinka yleisen kouluhyvinvoinnin teoriamalleja voi soveltaa myös koulumme musiikintunneille. Teoriamalleihin heijastettaessa voi huomata, kuinka haastattelujen aineistossa painottuu viihtyvyyden yhteisölliset teemat. Tämä havainto on linjassa aikaisempien tutkimustulosten kanssa, jotka ovat huomioineet musiikin mahdollisuudet yhteisöllisyyden luomiseen ja kehittämiseen. Aineistosta myös nostettiin merkittävänä teemana musiikin yleinen asema koulumaailmassa.
first_indexed 2024-09-11T08:51:17Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Rautiainen, Katri-Helena", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Hulkko, Antti", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-12-12T08:11:15Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-12-12T08:11:15Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60571", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n pro gradu -tutkielman tavoitteena on selvitt\u00e4\u00e4 alakoulun musiikin opettajien k\u00e4sityksi\u00e4 siit\u00e4, kuinka musiikintunnit ovat yhteydess\u00e4 oppilaiden yleiseen kouluhyvinvointiin, sek\u00e4 miten musiikin merkitys koulussa vaikuttaa t\u00e4h\u00e4n kokonaisuuteen. Tarkastelen aikaisempia hyvinvointitutkimuksia, jonka kautta johdettiin sovellettu versio sopivaksi musiikintunneille. T\u00e4m\u00e4n kartoituksen pohjalta haastateltiin alakoulun musiikinopettajia ja sit\u00e4 kautta kyseisten opettajien kokemuksia oppilaiden yleisest\u00e4 kouluhyvinvoinnista. Haastateltavana oli nelj\u00e4 Keski-Suomalaista alakoulun musiikinopettajaa.\nHaastattelu toteutettiin puolistrukturoituna haastatteluna. Aineiston analyysiss\u00e4 toteutettiin teorial\u00e4ht\u00f6ist\u00e4 ja aineistol\u00e4ht\u00f6ist\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysia. Haastattelun eri k\u00e4sitelt\u00e4v\u00e4t osiot olivat koulun olosuhteet, sosiaaliset suhteet, oppimistilanteet, sek\u00e4 terveydentila. Haastattelun tuloksista selvisi, ett\u00e4 yleisen kouluviihtyvyyden eri teemat ovat opettajien n\u00e4kemyksen ja kokemuksen mukaan havaittavissa my\u00f6s musiikintunneilla. Opettajat kertoivat my\u00f6s kokevansa, ett\u00e4 koulun musiikintunneilla on oma paikkansa kouluhyvinvointia tukevana toimintana.\nTutkimustuloksista voi n\u00e4hd\u00e4, kuinka yleisen kouluhyvinvoinnin teoriamalleja voi soveltaa my\u00f6s koulumme musiikintunneille. Teoriamalleihin heijastettaessa voi huomata, kuinka haastattelujen aineistossa painottuu viihtyvyyden yhteis\u00f6lliset teemat. T\u00e4m\u00e4 havainto on linjassa aikaisempien tutkimustulosten kanssa, jotka ovat huomioineet musiikin mahdollisuudet yhteis\u00f6llisyyden luomiseen ja kehitt\u00e4miseen. Aineistosta my\u00f6s nostettiin merkitt\u00e4v\u00e4n\u00e4 teemana musiikin yleinen asema koulumaailmassa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2018-12-12T08:11:15Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-12-12T08:11:15Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "74", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kouluhyvinvointi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "musiikinopetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Musiikinopettajien kokemuksia musiikin yhteydest\u00e4 alakoulun oppilaiden kouluhyvinvointiin", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201812125076", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "hyvinvointi (terveydellinen)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alakoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_60571
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:37Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/69cdc8d3-7e9e-468f-9299-eb0ba3680c39\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201812125076.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hulkko, Antti Musiikinopettajien kokemuksia musiikin yhteydestä alakoulun oppilaiden kouluhyvinvointiin kouluhyvinvointi musiikinopetus Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 hyvinvointi (terveydellinen) oppilaat musiikki alakoulu
title Musiikinopettajien kokemuksia musiikin yhteydestä alakoulun oppilaiden kouluhyvinvointiin
title_full Musiikinopettajien kokemuksia musiikin yhteydestä alakoulun oppilaiden kouluhyvinvointiin
title_fullStr Musiikinopettajien kokemuksia musiikin yhteydestä alakoulun oppilaiden kouluhyvinvointiin Musiikinopettajien kokemuksia musiikin yhteydestä alakoulun oppilaiden kouluhyvinvointiin
title_full_unstemmed Musiikinopettajien kokemuksia musiikin yhteydestä alakoulun oppilaiden kouluhyvinvointiin Musiikinopettajien kokemuksia musiikin yhteydestä alakoulun oppilaiden kouluhyvinvointiin
title_short Musiikinopettajien kokemuksia musiikin yhteydestä alakoulun oppilaiden kouluhyvinvointiin
title_sort musiikinopettajien kokemuksia musiikin yhteydestä alakoulun oppilaiden kouluhyvinvointiin
title_txtP Musiikinopettajien kokemuksia musiikin yhteydestä alakoulun oppilaiden kouluhyvinvointiin
topic kouluhyvinvointi musiikinopetus Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 hyvinvointi (terveydellinen) oppilaat musiikki alakoulu
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education alakoulu hyvinvointi (terveydellinen) kouluhyvinvointi musiikinopetus musiikki oppilaat
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60571 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201812125076
work_keys_str_mv AT hulkkoantti musiikinopettajienkokemuksiamusiikinyhteydestäalakoulunoppilaidenkouluhyvinvointiin