Varhaiskasvatuksen aloittavan lapsen ja kasvattajien välinen vuorovaikutus vuorovaikutusaloitteet ja niihin vastaaminen

Tämä tutkimus tarkasteli 10 kuukauden ikäisen, varhaiskasvatuksen juuri aloittaneen lapsen ja hänen päiväkotiryhmänsä kasvattajien välistä vuorovaikutusta. Tarkempana kiinnostuksenkohteena olivat kummankin osapuolen tekemät vuorovaikutusaloitteet ja niihin vastaaminen. Tutkimuksen tarkoituksena oli...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Tuikka, Milla
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2018
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60554
_version_ 1826225761405632512
author Tuikka, Milla
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Tuikka, Milla Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Tuikka, Milla Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Tuikka, Milla
datasource_str_mv jyx
description Tämä tutkimus tarkasteli 10 kuukauden ikäisen, varhaiskasvatuksen juuri aloittaneen lapsen ja hänen päiväkotiryhmänsä kasvattajien välistä vuorovaikutusta. Tarkempana kiinnostuksenkohteena olivat kummankin osapuolen tekemät vuorovaikutusaloitteet ja niihin vastaaminen. Tutkimuksen tarkoituksena oli lisätä tietoa varhaiskasvatuksen aloituksesta sekä pienen lapsen vuorovaikutuksesta kasvattajien kanssa. Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena, jossa oli etnografisia piirteitä. Aineistona olivat videot, jotka oli kuvattu lapsen ensimmäisenä päivänä varhaiskasvatuksen aloituksen jälkeen, viikko aloituksen jälkeen, kaksi viikkoa aloituksen jälkeen ja kuukausi aloituksen jälkeen. Aineistosta etsittiin videoilta tehdyn havainnoinnin avulla lapsen kasvattajille ja kasvattajien lapselle osoittamia vuorovaikutusaloitteita ja vastauksia niihin. Näistä aloitteista ja vastauksista luotiin erilaisia lapsen aloitetyyppejä, kasvattajien aloitetyyppejä, kasvattajien vastaustyyppejä sekä lapsen vastaustyyppejä. Kasvattajat tekivät lapselle huomattavasti enemmän aloitteita kuin lapsi kasvattajille. Yhteensä lapsen aloitteita oli 17 kappaletta ja kasvattajien aloitteita 46 kappaletta. Nämä kaikki olivat aloitteita, joihin toinen osapuoli vastaa. Lapsen aloitteet ja vastaukset olivat pääasiassa nonverbaaleja, kun taas kasvattajien aloitteet ja vastaukset olivat sekä verbaaleja että nonverbaaleja. Kasvattajien aloitteet olivat lapsen aloitteita suurieleisempiä. Kaksi ensimmäistä ensimmäisenä päivänä aloituksen jälkeen tapahtunutta aloitetta olivat lapsen tekemiä. Lapsen aloitteet jaettiin seitsemään aloitetyyppiin, jotka olivat pelkkä katse/kääntyminen kohti ja katse, käden ojentaminen kohti, katse ja hymyileminen, äänteleminen, lelun ojentaminen kohti, koskettaminen sekä konttaaminen kohti ja äänteleminen. Kasvattajien vastaukset näihin aloitteisiin jaettiin kahdeksaan vastaustyyppiin, jotka olivat katse ja hymyileminen, tervehtiminen, jutteleminen, pelkkä katse/kääntyminen kohti ja katse, luokse tuleminen, leikkiminen, kutsuminen sekä auttaminen. Yksitoista kasvattajien aloitetyyppiä olivat syöttämisen aloittaminen/jatkaminen, syliin nostaminen, kieltäminen/estäminen, jutteleminen, tervehtiminen, kutsuminen, tavaran antaminen, katse ja hymyileminen, lohduttaminen, leikkiminen, sekä koskettaminen. Lapsen vastaukset näihin aloitteisiin jaettiin yhdeksään vastaustyyppiin, jotka olivat katse, esineiden käsittely, huomio siirtyy toiseen ihmiseen, huomio ensin muussa, poistuminen/välttäminen, antaa nostaa syliin, käsien ojentaminen kohti, itkeminen, sekä äänteleminen. Tyypit on lueteltu yleisimmästä harvinaisimpaan. Tulokset vahvistivat aiempia tutkimuksia, mutta toivat myös uutta tietoa lapsen ja kasvattajien välisestä vuorovaikutuksesta lapsen varhaiskasvatuksen aloituksen jälkeen.
first_indexed 2024-09-11T08:49:57Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Rutanen, Niina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Tuikka, Milla", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-12-11T07:29:18Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-12-11T07:29:18Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60554", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4 tutkimus tarkasteli 10 kuukauden ik\u00e4isen, varhaiskasvatuksen juuri aloittaneen lapsen ja h\u00e4nen p\u00e4iv\u00e4kotiryhm\u00e4ns\u00e4 kasvattajien v\u00e4list\u00e4 vuorovaikutusta. Tarkempana kiinnostuksenkohteena olivat kummankin osapuolen tekem\u00e4t vuorovaikutusaloitteet ja niihin vastaaminen. Tutkimuksen tarkoituksena oli lis\u00e4t\u00e4 tietoa varhaiskasvatuksen aloituksesta sek\u00e4 pienen lapsen vuorovaikutuksesta kasvattajien kanssa. Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena, jossa oli etnografisia piirteit\u00e4. Aineistona olivat videot, jotka oli kuvattu lapsen ensimm\u00e4isen\u00e4 p\u00e4iv\u00e4n\u00e4 varhaiskasvatuksen aloituksen j\u00e4lkeen, viikko aloituksen j\u00e4lkeen, kaksi viikkoa aloituksen j\u00e4lkeen ja kuukausi aloituksen j\u00e4lkeen. Aineistosta etsittiin videoilta tehdyn havainnoinnin avulla lapsen kasvattajille ja kasvattajien lapselle osoittamia vuorovaikutusaloitteita ja vastauksia niihin. N\u00e4ist\u00e4 aloitteista ja vastauksista luotiin erilaisia lapsen aloitetyyppej\u00e4, kasvattajien aloitetyyppej\u00e4, kasvattajien vastaustyyppej\u00e4 sek\u00e4 lapsen vastaustyyppej\u00e4. Kasvattajat tekiv\u00e4t lapselle huomattavasti enemm\u00e4n aloitteita kuin lapsi kasvattajille. Yhteens\u00e4 lapsen aloitteita oli 17 kappaletta ja kasvattajien aloitteita 46 kappaletta. N\u00e4m\u00e4 kaikki olivat aloitteita, joihin toinen osapuoli vastaa. Lapsen aloitteet ja vastaukset olivat p\u00e4\u00e4asiassa nonverbaaleja, kun taas kasvattajien aloitteet ja vastaukset olivat sek\u00e4 verbaaleja ett\u00e4 nonverbaaleja. Kasvattajien aloitteet olivat lapsen aloitteita suurieleisempi\u00e4. Kaksi ensimm\u00e4ist\u00e4 ensimm\u00e4isen\u00e4 p\u00e4iv\u00e4n\u00e4 aloituksen j\u00e4lkeen tapahtunutta aloitetta olivat lapsen tekemi\u00e4. Lapsen aloitteet jaettiin seitsem\u00e4\u00e4n aloitetyyppiin, jotka olivat pelkk\u00e4 katse/k\u00e4\u00e4ntyminen kohti ja katse, k\u00e4den ojentaminen kohti, katse ja hymyileminen, \u00e4\u00e4nteleminen, lelun ojentaminen kohti, koskettaminen sek\u00e4 konttaaminen kohti ja \u00e4\u00e4nteleminen. Kasvattajien vastaukset n\u00e4ihin aloitteisiin jaettiin kahdeksaan vastaustyyppiin, jotka olivat katse ja hymyileminen, tervehtiminen, jutteleminen, pelkk\u00e4 katse/k\u00e4\u00e4ntyminen kohti ja katse, luokse tuleminen, leikkiminen, kutsuminen sek\u00e4 auttaminen. Yksitoista kasvattajien aloitetyyppi\u00e4 olivat sy\u00f6tt\u00e4misen aloittaminen/jatkaminen, syliin nostaminen, kielt\u00e4minen/est\u00e4minen, jutteleminen, tervehtiminen, kutsuminen, tavaran antaminen, katse ja hymyileminen, lohduttaminen, leikkiminen, sek\u00e4 koskettaminen. Lapsen vastaukset n\u00e4ihin aloitteisiin jaettiin yhdeks\u00e4\u00e4n vastaustyyppiin, jotka olivat katse, esineiden k\u00e4sittely, huomio siirtyy toiseen ihmiseen, huomio ensin muussa, poistuminen/v\u00e4ltt\u00e4minen, antaa nostaa syliin, k\u00e4sien ojentaminen kohti, itkeminen, sek\u00e4 \u00e4\u00e4nteleminen. Tyypit on lueteltu yleisimm\u00e4st\u00e4 harvinaisimpaan. Tulokset vahvistivat aiempia tutkimuksia, mutta toivat my\u00f6s uutta tietoa lapsen ja kasvattajien v\u00e4lisest\u00e4 vuorovaikutuksesta lapsen varhaiskasvatuksen aloituksen j\u00e4lkeen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2018-12-11T07:29:18Z\r\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-12-11T07:29:18Z (GMT). No. of bitstreams: 0\r\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "102", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Varhaiskasvatuksen aloittavan lapsen ja kasvattajien v\u00e4linen vuorovaikutus : vuorovaikutusaloitteet ja niihin vastaaminen", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201812115053", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "aloitus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "siirtym\u00e4vaihe", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "aloitteet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "p\u00e4iv\u00e4kodit", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_60554
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:23Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/3744dbc9-25cb-49d6-95ff-e2d2d5670115\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201812115053.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Tuikka, Milla Varhaiskasvatuksen aloittavan lapsen ja kasvattajien välinen vuorovaikutus : vuorovaikutusaloitteet ja niihin vastaaminen Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 aloitus siirtymävaihe vuorovaikutus varhaiskasvatus aloitteet päiväkodit
title Varhaiskasvatuksen aloittavan lapsen ja kasvattajien välinen vuorovaikutus : vuorovaikutusaloitteet ja niihin vastaaminen
title_full Varhaiskasvatuksen aloittavan lapsen ja kasvattajien välinen vuorovaikutus : vuorovaikutusaloitteet ja niihin vastaaminen
title_fullStr Varhaiskasvatuksen aloittavan lapsen ja kasvattajien välinen vuorovaikutus : vuorovaikutusaloitteet ja niihin vastaaminen Varhaiskasvatuksen aloittavan lapsen ja kasvattajien välinen vuorovaikutus : vuorovaikutusaloitteet ja niihin vastaaminen
title_full_unstemmed Varhaiskasvatuksen aloittavan lapsen ja kasvattajien välinen vuorovaikutus : vuorovaikutusaloitteet ja niihin vastaaminen Varhaiskasvatuksen aloittavan lapsen ja kasvattajien välinen vuorovaikutus : vuorovaikutusaloitteet ja niihin vastaaminen
title_short Varhaiskasvatuksen aloittavan lapsen ja kasvattajien välinen vuorovaikutus
title_sort varhaiskasvatuksen aloittavan lapsen ja kasvattajien välinen vuorovaikutus vuorovaikutusaloitteet ja niihin vastaaminen
title_sub vuorovaikutusaloitteet ja niihin vastaaminen
title_txtP Varhaiskasvatuksen aloittavan lapsen ja kasvattajien välinen vuorovaikutus : vuorovaikutusaloitteet ja niihin vastaaminen
topic Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 aloitus siirtymävaihe vuorovaikutus varhaiskasvatus aloitteet päiväkodit
topic_facet 104 Early Childhood Education Varhaiskasvatus aloitteet aloitus päiväkodit siirtymävaihe varhaiskasvatus vuorovaikutus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60554 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201812115053
work_keys_str_mv AT tuikkamilla varhaiskasvatuksenaloittavanlapsenjakasvattajienvälinenvuorovaikutusvuorovaikutusalo