Kognitiivinen liikuntataitojen oppimisen malli on mielekäs ja positiivinen tapa oppia opiskelijoiden käsityksiä salibandyn lajitaitojen oppimisesta pelillisesti opetettaessa

Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää opiskelijoiden käsityksiä salibandyn lajitaitojen oppimisesta pelillisesti opetettaessa. Tutkimuksessa tarkasteltiin myös opiskelijan omaa näkemystä siitä, kehittyivätkö opiskelijan salibandyn lajitaidot tutkimusjakson aikana. Tutkimuksessa selvitettiin lisäks...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Piiroinen, Helena
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, Sport and Health Sciences, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60550
_version_ 1826225723900166144
author Piiroinen, Helena
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Piiroinen, Helena Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Piiroinen, Helena Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Piiroinen, Helena
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää opiskelijoiden käsityksiä salibandyn lajitaitojen oppimisesta pelillisesti opetettaessa. Tutkimuksessa tarkasteltiin myös opiskelijan omaa näkemystä siitä, kehittyivätkö opiskelijan salibandyn lajitaidot tutkimusjakson aikana. Tutkimuksessa selvitettiin lisäksi miten kognitiivinen liikuntataitojen oppimisen malli kehittää liikunnallisen taidon oppimista, vaikkakin kyseisessä oppimisen mallissa pääpaino on pelin ymmärtämisessä. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin, miten opiskelijan oma motivaatio heijastui lajitaitojen oppimiseen pelillisesti opetettaessa. Tutkimus oli kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Laadullisen tutkimuksen tutkimusstrategiaksi muodostui tapaustutkimus. Tutkimuksessa tarkasteltiin liikunnanohjauksen peruskurssin opiskelijoiden käsityksiä tutkimuskysymyksen mukaisesti (N=10). Tutkimusjoukon tutkimuslajiksi valikoitui salibandy. Salibandy soveltuu hyvin liikuntamuodoksi opiskelijaryhmälle ja tätä kautta myös tutkimuslajiksi. Tutkimuksen opetustuntien sisältöä ja teemaa koostettiin tarkoituksenmukaisesti pelilliseen suuntaan. Jokaisella opetustunnilla hyödynnettiin tiettyä pelillistä ja lajitaidollista teemaa. Tutkimuksen opetustunnit oli rakennettu seitsemän opetuskerran kokonaisuudeksi. Tutkimus toteutettiin keväällä 2017 Eerikkilän Urheiluopistolla. Tutkimustuloksista kävi ilmi, että opiskelijoiden käsitykset pelillisestä opetusmenetelmästä olivat positiivisesti suuntautuneita. Opiskelijat kokivat pelillisen toiminnan opetustunneilla mukavana, monipuolisena ja osallistavana. Tutkimustuloksista kävi myös ilmi, että opiskelijoiden käsitykset omien taitojen kehittymisestä vaihtelivat opiskelijakohtaisesti. Suurin osa opiskelijoista ei kokenut omien salibandyn lajitaitojensa kehittyneen suoranaisesti tutkimusjakson aikana. Kognitiivinen taitojen oppimisen malli koettiin kuitenkin mielekkääksi ja positiiviseksi tavaksi oppia lajitaitoja. Opiskelijoiden käsityksien mukaan pelilliset taidot kehittyivät lajitaitoja enemmän, mikä on oleellista juuri kognitiivisen taidon oppimisen mallissa.
first_indexed 2019-09-20T09:13:57Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Piiroinen, Helena", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-12-11T07:14:03Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-12-11T07:14:03Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60550", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 opiskelijoiden k\u00e4sityksi\u00e4 salibandyn lajitaitojen oppimisesta pelillisesti opetettaessa. Tutkimuksessa tarkasteltiin my\u00f6s opiskelijan omaa n\u00e4kemyst\u00e4 siit\u00e4, kehittyiv\u00e4tk\u00f6 opiskelijan salibandyn lajitaidot tutkimusjakson aikana. Tutkimuksessa selvitettiin lis\u00e4ksi miten kognitiivinen liikuntataitojen oppimisen malli kehitt\u00e4\u00e4 liikunnallisen taidon oppimista, vaikkakin kyseisess\u00e4 oppimisen mallissa p\u00e4\u00e4paino on pelin ymm\u00e4rt\u00e4misess\u00e4. Lis\u00e4ksi tutkimuksessa selvitettiin, miten opiskelijan oma motivaatio heijastui lajitaitojen oppimiseen pelillisesti opetettaessa.\nTutkimus oli kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Laadullisen tutkimuksen tutkimusstrategiaksi muodostui tapaustutkimus.\nTutkimuksessa tarkasteltiin liikunnanohjauksen peruskurssin opiskelijoiden k\u00e4sityksi\u00e4 tutkimuskysymyksen mukaisesti (N=10). Tutkimusjoukon tutkimuslajiksi valikoitui salibandy. Salibandy soveltuu hyvin liikuntamuodoksi opiskelijaryhm\u00e4lle ja t\u00e4t\u00e4 kautta my\u00f6s tutkimuslajiksi. Tutkimuksen opetustuntien sis\u00e4lt\u00f6\u00e4 ja teemaa koostettiin tarkoituksenmukaisesti pelilliseen suuntaan.\nJokaisella opetustunnilla hy\u00f6dynnettiin tietty\u00e4 pelillist\u00e4 ja lajitaidollista teemaa. Tutkimuksen opetustunnit oli rakennettu seitsem\u00e4n opetuskerran kokonaisuudeksi. Tutkimus toteutettiin kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2017 Eerikkil\u00e4n Urheiluopistolla.\nTutkimustuloksista k\u00e4vi ilmi, ett\u00e4 opiskelijoiden k\u00e4sitykset pelillisest\u00e4 opetusmenetelm\u00e4st\u00e4 olivat positiivisesti suuntautuneita. Opiskelijat kokivat pelillisen toiminnan opetustunneilla mukavana, monipuolisena ja osallistavana. Tutkimustuloksista k\u00e4vi my\u00f6s ilmi, ett\u00e4 opiskelijoiden k\u00e4sitykset omien taitojen kehittymisest\u00e4 vaihtelivat opiskelijakohtaisesti. Suurin osa opiskelijoista ei kokenut omien salibandyn lajitaitojensa kehittyneen suoranaisesti tutkimusjakson aikana. Kognitiivinen taitojen oppimisen malli koettiin kuitenkin mielekk\u00e4\u00e4ksi ja positiiviseksi tavaksi oppia lajitaitoja. Opiskelijoiden k\u00e4sityksien mukaan pelilliset taidot kehittyiv\u00e4t lajitaitoja enemm\u00e4n, mik\u00e4 on oleellista juuri kognitiivisen taidon oppimisen mallissa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2018-12-11T07:14:03Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-12-11T07:14:03Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "94", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "taidon oppiminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kognitiivinen taitojen oppimisen malli", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "pelikeskeinen oppiminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kognitiivinen liikuntataitojen oppimisen malli on mielek\u00e4s ja positiivinen tapa oppia : opiskelijoiden k\u00e4sityksi\u00e4 salibandyn lajitaitojen oppimisesta pelillisesti opetettaessa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201812115046", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetusmenetelm\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikuntataidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kvalitatiivinen tutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "salibandy", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lajitaidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_60550
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:19Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/92137de2-4967-47c9-87ae-88cd5acf97e5\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201812115046.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Piiroinen, Helena Kognitiivinen liikuntataitojen oppimisen malli on mielekäs ja positiivinen tapa oppia : opiskelijoiden käsityksiä salibandyn lajitaitojen oppimisesta pelillisesti opetettaessa taidon oppiminen kognitiivinen taitojen oppimisen malli pelikeskeinen oppiminen Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 opetusmenetelmät liikuntataidot kvalitatiivinen tutkimus oppiminen salibandy lajitaidot
title Kognitiivinen liikuntataitojen oppimisen malli on mielekäs ja positiivinen tapa oppia : opiskelijoiden käsityksiä salibandyn lajitaitojen oppimisesta pelillisesti opetettaessa
title_full Kognitiivinen liikuntataitojen oppimisen malli on mielekäs ja positiivinen tapa oppia : opiskelijoiden käsityksiä salibandyn lajitaitojen oppimisesta pelillisesti opetettaessa
title_fullStr Kognitiivinen liikuntataitojen oppimisen malli on mielekäs ja positiivinen tapa oppia : opiskelijoiden käsityksiä salibandyn lajitaitojen oppimisesta pelillisesti opetettaessa Kognitiivinen liikuntataitojen oppimisen malli on mielekäs ja positiivinen tapa oppia : opiskelijoiden käsityksiä salibandyn lajitaitojen oppimisesta pelillisesti opetettaessa
title_full_unstemmed Kognitiivinen liikuntataitojen oppimisen malli on mielekäs ja positiivinen tapa oppia : opiskelijoiden käsityksiä salibandyn lajitaitojen oppimisesta pelillisesti opetettaessa Kognitiivinen liikuntataitojen oppimisen malli on mielekäs ja positiivinen tapa oppia : opiskelijoiden käsityksiä salibandyn lajitaitojen oppimisesta pelillisesti opetettaessa
title_short Kognitiivinen liikuntataitojen oppimisen malli on mielekäs ja positiivinen tapa oppia
title_sort kognitiivinen liikuntataitojen oppimisen malli on mielekäs ja positiivinen tapa oppia opiskelijoiden käsityksiä salibandyn lajitaitojen oppimisesta pelillisesti opetettaessa
title_sub opiskelijoiden käsityksiä salibandyn lajitaitojen oppimisesta pelillisesti opetettaessa
title_txtP Kognitiivinen liikuntataitojen oppimisen malli on mielekäs ja positiivinen tapa oppia : opiskelijoiden käsityksiä salibandyn lajitaitojen oppimisesta pelillisesti opetettaessa
topic taidon oppiminen kognitiivinen taitojen oppimisen malli pelikeskeinen oppiminen Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 opetusmenetelmät liikuntataidot kvalitatiivinen tutkimus oppiminen salibandy lajitaidot
topic_facet 502 Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education kognitiivinen taitojen oppimisen malli kvalitatiivinen tutkimus lajitaidot liikuntataidot opetusmenetelmät oppiminen pelikeskeinen oppiminen salibandy taidon oppiminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60550 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201812115046
work_keys_str_mv AT piiroinenhelena kognitiivinenliikuntataitojenoppimisenmallionmielekäsjapositiivinentapaoppiaopis