Julkituotu ja jaettu yrityksen strategia organisaatiokulttuurin ilmentymänä Gösta Serlachiuksen taidesäätiön arjessa

Vahva organisaatiokulttuuri näyttäytyy organisaation jäsenten kykynä ottaa käyttöön yhteisiä tavoitteita ja toimintatapoja työn arjessa. Tämä vahvuus näkyi Gösta Serlachius-museoiden työntekijöiden ja johdon kokemuksissa. Gösta Serlachiuksen taidesäätiö on tietoisesti luonut yhteistä identiteettiä,...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Rantala, Taina
Other Authors: Kauppakorkeakoulu, School of Business and Economics, Taloustieteet, Business and Economics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60544
Description
Summary:Vahva organisaatiokulttuuri näyttäytyy organisaation jäsenten kykynä ottaa käyttöön yhteisiä tavoitteita ja toimintatapoja työn arjessa. Tämä vahvuus näkyi Gösta Serlachius-museoiden työntekijöiden ja johdon kokemuksissa. Gösta Serlachiuksen taidesäätiö on tietoisesti luonut yhteistä identiteettiä, yhteisesti jaettua tarinaa museon historiasta ja kaikki haastatellut kokivat olevansa Serlachius-museolaisia. Arvoja ei ole kirjattu julkituotuun strategiaan, mutta moni mainitsi taidesäätiön arvoksi Serlachius-laadun. Organisaatiossa tiimimäinen ja moniammatillinen työskentely sekä toisia arvostava työskentelytapa luo organisaatiokulttuurin, jossa yksilöt pystyvät toimimaan luovasti toisiaan tukien. Tässä tapaustutkimuksessa Gösta Serlachiuksen taidesäätiöstä (organisaatio) selvitän, kuinka strategia näkyy arjessa Serlachius-museoiden (toiminnan paikka) organisaatiokulttuurissa. Aineistona toimivat haastattelut, joissa on tarkasteltu yksilöiden kokemuksia, mikä avasi näkymän strategian yhtenäisyyteen organisaatiossa. Strategia ei ole vain johdon työväline vaan sen tulee ilmetä jokaisen työn tekemisen arjessa. Tällöin organisaatio on vahva ja yhtenäinen. Organisaatiokulttuurilla on merkitystä organisaation menestymiselle. Fenomenologis- hermeneuttisen tutkimusotteen mukaisesti haluan havainnoida ja ymmärtää henkilöiden kokemuksia. Tutkimustuloksia ei voida yleistää vaan tulokset kuvaavat Serlachius-museoiden maailmaa. Jotta strategia on yhteisesti ymmärretty ja se ilmentyy vahvasti organisaation työn arjessa, tulee siitä viestiä tehokkaasti ja jaetusti. Taidesäätiön nopea kasvu ja henkilöstömäärän lisääntyminen tuovat tähän omat haasteensa. Näin ollen kehittämiskohteeksi nousee vuorovaikutuksen lisääminen ja organisaation toimintatapojen selventäminen koko henkilöstön kesken. Strong organizational culture shows in organization´s members’ ability to share and follow same goals and organizational practices in their everyday work. This strength was seen in the Serlachius museum, revealed from workers’ and leaders’ experiences. The Gösta Serlachius Fine Arts Foundation has intendedly built a shared identity, a story about museum´s history, which interviewees knew well, and all of them identified themselves as “people of the Serlachius museum”. Values are not explicitly written in the strategy, although many told about “the quality of Serlachius” as a value. In the organization team-like and multiprofessional working groups and appreciative working method create organizational culture where individuals can work in a creative way supporting each other. In this case-study about the Gösta Serlachius Fine Arts Foundation (Organization) my research question is, how strategy is visible in the Serlachius museum´s (Place for practice) organizational culture in their everyday work. The research material is interviews, where I have analysed individual experiences so that I can find out how organization’s strategy is understood in the same way. Strategy is not only a tool for leaders. It should be visible in everybody’s everyday work. Then organization is strong and closely knit. Organizational culture is linked to organization’s success. Following the phenomenological-hermeneutic approach and field of study, I try to observe and understand individuals’ experiences. This study describes only the world of the Serlachius museum and the outcome of the research cannot be generalized to other organizations. To have strongly shared and visible strategy in the everyday work of the organization, there should be regular communication about the strategy to all organizational levels. Fast growth and increase in the amount of personal bring challenges to this in the Gösta Serlachius Fine Arts Foundation. For this, extra attention should be paid to the communication concerning all the personal and making the common organizational practices clear to everyone.