”Että lapsetkin saisivat tietää maailman asioista” koululaisten näkemyksiä ja kokemuksia Helsingin Sanomien Lasten uutisista

Helsingin Sanomat on tehnyt maaliskuusta 2016 lähtien alakoululaisille suunnattuja Lasten uutisia, joiden tarkoituksena on saada lapset kiinnostumaan uutisista ja ymmärtämään niitä paremmin. Työssä tutkittiin laadullisen tutkimuksen keinoin, miten Helsingin Sanomat on onnistunut tässä. Tavoitteena o...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Katko, Rebekka
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60514
_version_ 1826225756653486080
author Katko, Rebekka
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Katko, Rebekka Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Katko, Rebekka Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Katko, Rebekka
datasource_str_mv jyx
description Helsingin Sanomat on tehnyt maaliskuusta 2016 lähtien alakoululaisille suunnattuja Lasten uutisia, joiden tarkoituksena on saada lapset kiinnostumaan uutisista ja ymmärtämään niitä paremmin. Työssä tutkittiin laadullisen tutkimuksen keinoin, miten Helsingin Sanomat on onnistunut tässä. Tavoitteena oli selvittää alakouluikäisten lasten näkemyksiä ja kokemuksia heille suunnatuista uutisista ja verrata niitä Lasten uutisten aikuisten tekijöiden tavoitteisiin sekä aiempaan lasten uutisten ja uutiskriteerien tutkimukseen. Tarkoituksena oli myös saada selville, miten Lasten uutiset soveltuvat niiden kohderyhmän nuorimmille ja vanhimmille lapsille eli 1.- ja 6.-luokkalaisille. Aineisto koostui 14 lapsen sekä Lasten uutisten tuottajan ja toimitusharjoittelijan teemahaastatteluista. Lapsista 9 oli seurannut Lasten uutisia muutaman viikon ajan. Heistä neljä oli 6.-luokkalaisia ja viisi 1.-luokkalaisia. Kolmasosa lapsista oli 10–13-vuotiaita, jotka olivat osallistuneet Lasten uutisten tekoon koululaistoimittajina ja seuranneet niitä pidempään. Lasten haastatteluissa käytettiin toiminnallista teemahaastattelua, joka kehitettiin Piaget’n kehityspsykologisen teorian pohjalta tätä tutkimusta varten. Aineistoa analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin keinoin. Tutkimustulokset osoittavat, että Helsingin Sanomat on onnistunut tekemään kohderyhmäänsä kiinnostavia monipuolisia uutisia. Lasten uutiset sopivat sekä 1.-luokkalaisille että 6.-luokkalaisille, sillä molemmat löysivät niistä itseään kiinnostavaa sisältöä. Ikäryhmien välillä ei havaittu merkittäviä eroja siinä, minkälaiset uutiset heitä kiinnostivat. Kiinnostavuutta selittivät enemmän yksilölliset erot, kuten harrastukset. Politiikkaan liittyvät uutiset eivät kiinnostaneet suurinta osaa lapsista, koska he eivät kokeneet ymmärtävänsä niitä. Vanhimmat lapset ymmärsivät vähän paremmin haastavimpia aiheita ja osasivat analysoida myös Lasten uutisten muotoa. Suurin osa lapsista erotti lapsille tarkoitetut uutiset aikuisille suunnatuista ja osasi kuvailla niiden ominaispiirteitä kuten värikkyyttä, iloisuutta, selkeää kieltä ja lapsia koskettavia aiheita. Kaikki haastateltavat pitivät tärkeänä sitä, että lapsille tehdään erikseen omia uutisia ja olivat pääosin tyytyväisiä Lasten uutisiin. Lapset eivät juurikaan muuttaisi Lasten uutisia, mutta osa toivoi uutisten olevan pidempiä ja ikäviin uutisiin toivottiin positiivista ”miten lapset voivat auttaa asiaa” -näkökulmaa. Nuorimmat lapset toivoivat lisää videoita, jotta niitä voisivat katsoa sellaisetkin lapset, jotka eivät vielä osaa lukea.
first_indexed 2019-09-20T09:14:24Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Uskali, Turo", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Katko, Rebekka", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-12-07T06:41:28Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-12-07T06:41:28Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60514", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Helsingin Sanomat on tehnyt maaliskuusta 2016 l\u00e4htien alakoululaisille suunnattuja Lasten uutisia, joiden\ntarkoituksena on saada lapset kiinnostumaan uutisista ja ymm\u00e4rt\u00e4m\u00e4\u00e4n niit\u00e4 paremmin. Ty\u00f6ss\u00e4 tutkittiin\nlaadullisen tutkimuksen keinoin, miten Helsingin Sanomat on onnistunut t\u00e4ss\u00e4. Tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4\nalakouluik\u00e4isten lasten n\u00e4kemyksi\u00e4 ja kokemuksia heille suunnatuista uutisista ja verrata niit\u00e4 Lasten uutisten\naikuisten tekij\u00f6iden tavoitteisiin sek\u00e4 aiempaan lasten uutisten ja uutiskriteerien tutkimukseen. Tarkoituksena oli\nmy\u00f6s saada selville, miten Lasten uutiset soveltuvat niiden kohderyhm\u00e4n nuorimmille ja vanhimmille lapsille eli\n1.- ja 6.-luokkalaisille.\nAineisto koostui 14 lapsen sek\u00e4 Lasten uutisten tuottajan ja toimitusharjoittelijan teemahaastatteluista. Lapsista 9\noli seurannut Lasten uutisia muutaman viikon ajan. Heist\u00e4 nelj\u00e4 oli 6.-luokkalaisia ja viisi 1.-luokkalaisia.\nKolmasosa lapsista oli 10\u201313-vuotiaita, jotka olivat osallistuneet Lasten uutisten tekoon koululaistoimittajina ja\nseuranneet niit\u00e4 pidemp\u00e4\u00e4n. Lasten haastatteluissa k\u00e4ytettiin toiminnallista teemahaastattelua, joka kehitettiin\nPiaget\u2019n kehityspsykologisen teorian pohjalta t\u00e4t\u00e4 tutkimusta varten. Aineistoa analysoitiin laadullisen\nsis\u00e4ll\u00f6nanalyysin keinoin.\nTutkimustulokset osoittavat, ett\u00e4 Helsingin Sanomat on onnistunut tekem\u00e4\u00e4n kohderyhm\u00e4\u00e4ns\u00e4 kiinnostavia\nmonipuolisia uutisia. Lasten uutiset sopivat sek\u00e4 1.-luokkalaisille ett\u00e4 6.-luokkalaisille, sill\u00e4 molemmat l\u00f6ysiv\u00e4t\nniist\u00e4 itse\u00e4\u00e4n kiinnostavaa sis\u00e4lt\u00f6\u00e4. Ik\u00e4ryhmien v\u00e4lill\u00e4 ei havaittu merkitt\u00e4vi\u00e4 eroja siin\u00e4, mink\u00e4laiset uutiset heit\u00e4\nkiinnostivat. Kiinnostavuutta selittiv\u00e4t enemm\u00e4n yksil\u00f6lliset erot, kuten harrastukset. Politiikkaan liittyv\u00e4t uutiset\neiv\u00e4t kiinnostaneet suurinta osaa lapsista, koska he eiv\u00e4t kokeneet ymm\u00e4rt\u00e4v\u00e4ns\u00e4 niit\u00e4. Vanhimmat lapset\nymm\u00e4rsiv\u00e4t v\u00e4h\u00e4n paremmin haastavimpia aiheita ja osasivat analysoida my\u00f6s Lasten uutisten muotoa.\nSuurin osa lapsista erotti lapsille tarkoitetut uutiset aikuisille suunnatuista ja osasi kuvailla niiden ominaispiirteit\u00e4\nkuten v\u00e4rikkyytt\u00e4, iloisuutta, selke\u00e4\u00e4 kielt\u00e4 ja lapsia koskettavia aiheita. Kaikki haastateltavat pitiv\u00e4t t\u00e4rke\u00e4n\u00e4 sit\u00e4,\nett\u00e4 lapsille tehd\u00e4\u00e4n erikseen omia uutisia ja olivat p\u00e4\u00e4osin tyytyv\u00e4isi\u00e4 Lasten uutisiin. Lapset eiv\u00e4t juurikaan\nmuuttaisi Lasten uutisia, mutta osa toivoi uutisten olevan pidempi\u00e4 ja ik\u00e4viin uutisiin toivottiin positiivista \u201dmiten\nlapset voivat auttaa asiaa\u201d -n\u00e4k\u00f6kulmaa. Nuorimmat lapset toivoivat lis\u00e4\u00e4 videoita, jotta niit\u00e4 voisivat katsoa\nsellaisetkin lapset, jotka eiv\u00e4t viel\u00e4 osaa lukea.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2018-12-07T06:41:28Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-12-07T06:41:28Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "89", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lasten uutiset", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "uutiskriteerit", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u201dEtt\u00e4 lapsetkin saisivat tiet\u00e4\u00e4 maailman asioista\u201d : koululaisten n\u00e4kemyksi\u00e4 ja kokemuksia Helsingin Sanomien Lasten uutisista", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201812075021", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Journalistiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Journalism", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3133", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "uutiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset (ik\u00e4ryhm\u00e4t)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapsitutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lasten oikeudet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_60514
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:40Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/e9ad57ca-6e3b-44ff-ac50-2ba6c8afd94d\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201812075021.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Katko, Rebekka ”Että lapsetkin saisivat tietää maailman asioista” : koululaisten näkemyksiä ja kokemuksia Helsingin Sanomien Lasten uutisista lasten uutiset uutiskriteerit Journalistiikka Journalism 3133 uutiset lapset (ikäryhmät) lapsitutkimus lasten oikeudet
title ”Että lapsetkin saisivat tietää maailman asioista” : koululaisten näkemyksiä ja kokemuksia Helsingin Sanomien Lasten uutisista
title_full ”Että lapsetkin saisivat tietää maailman asioista” : koululaisten näkemyksiä ja kokemuksia Helsingin Sanomien Lasten uutisista
title_fullStr ”Että lapsetkin saisivat tietää maailman asioista” : koululaisten näkemyksiä ja kokemuksia Helsingin Sanomien Lasten uutisista ”Että lapsetkin saisivat tietää maailman asioista” : koululaisten näkemyksiä ja kokemuksia Helsingin Sanomien Lasten uutisista
title_full_unstemmed ”Että lapsetkin saisivat tietää maailman asioista” : koululaisten näkemyksiä ja kokemuksia Helsingin Sanomien Lasten uutisista ”Että lapsetkin saisivat tietää maailman asioista” : koululaisten näkemyksiä ja kokemuksia Helsingin Sanomien Lasten uutisista
title_short ”Että lapsetkin saisivat tietää maailman asioista”
title_sort että lapsetkin saisivat tietää maailman asioista koululaisten näkemyksiä ja kokemuksia helsingin sanomien lasten uutisista
title_sub koululaisten näkemyksiä ja kokemuksia Helsingin Sanomien Lasten uutisista
title_txtP ”Että lapsetkin saisivat tietää maailman asioista” : koululaisten näkemyksiä ja kokemuksia Helsingin Sanomien Lasten uutisista
topic lasten uutiset uutiskriteerit Journalistiikka Journalism 3133 uutiset lapset (ikäryhmät) lapsitutkimus lasten oikeudet
topic_facet 3133 Journalism Journalistiikka lapset (ikäryhmät) lapsitutkimus lasten oikeudet lasten uutiset uutiset uutiskriteerit
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60514 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201812075021
work_keys_str_mv AT katkorebekka ettälapsetkinsaisivattietäämaailmanasioistakoululaistennäkemyksiäjakokemuksiahelsin