Suomen kielen merkitys S2-lasten leluttomassa leikissä

Tässä laadullisessa tutkimuksessa tarkastellaan suomea toisena kielenä puhuvien lasten kielen käyttöä leluttomassa leikissä. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää suomen kielen merkitystä S2-oppijoille sekä sitä, minkälaisia haasteita ja onnistumisia lasten keskinäisessä vuorovaikutuksessa esiintyy....

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Lindholm, Olli
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60486
_version_ 1826225709934182400
author Lindholm, Olli
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Lindholm, Olli Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Lindholm, Olli Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Lindholm, Olli
datasource_str_mv jyx
description Tässä laadullisessa tutkimuksessa tarkastellaan suomea toisena kielenä puhuvien lasten kielen käyttöä leluttomassa leikissä. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää suomen kielen merkitystä S2-oppijoille sekä sitä, minkälaisia haasteita ja onnistumisia lasten keskinäisessä vuorovaikutuksessa esiintyy. Tutkimuksen aineisto muodostui tutkijan etnografisin menetelmin keräämästä videomateriaalista sekä Papilio-tutkimushankkeen vastaavasta aineistoa. Aineisto kerättiin seuraten lasten keskinäisiä leikkejä Papilio-hankkeen mukaisten lelujen vapaapäivä –tuokioiden aikana. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Tutkittavat olivat 5–6-vuotiaita lapsia. Suomen kielen merkitys S2-lapsille näyttäytyi erityisesti kielen käyttämisessä sekä lasten keskinäisen kieliympäristön moninaisuudessa. Suomea käytettiin leikin kielenä ja omien ajatusten ilmaisun kielenä. Kieliympäristössä keskiössä olivat S2-lasten tavat hyödyntää muiden lasten käyttämää suomen kieltä omassa kielenoppimisessaan, mutta myös muiden lasten kiinnittämä huomio S2-lasten puhumaan suomeen. Leikeissä tapahtuvan vuorovaikutuksen haasteina S2-lapsilla havaittiin olevan toisinaan kielitaidon riittämättömyys sekä lapsen kyvyttömyys päästä vaikuttamaan leikkien sisältöön ja kulkuun, mutta toisaalta aineistosta ilmeni myös onnistumisia näihin seikkoihin liittyen. Muita myönteiseen vuorovaikutukseen ja siinä pärjäämiseen vaikuttavia tekijöitä havaittiin olevan muiden lasten tarjoama apu kielellisissä vaikeuksissa sekä lasten hyvät ystävyys- ja toverisuhteet.
first_indexed 2019-09-20T09:14:03Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Koivula, Merja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Lindholm, Olli", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-12-05T07:09:27Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-12-05T07:09:27Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60486", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 laadullisessa tutkimuksessa tarkastellaan suomea toisena kielen\u00e4 puhuvien lasten kielen k\u00e4ytt\u00f6\u00e4 leluttomassa leikiss\u00e4. Tutkimuksen tavoitteena on selvitt\u00e4\u00e4 suomen kielen merkityst\u00e4 S2-oppijoille sek\u00e4 sit\u00e4, mink\u00e4laisia haasteita ja onnistumisia lasten keskin\u00e4isess\u00e4 vuorovaikutuksessa esiintyy. Tutkimuksen aineisto muodostui tutkijan etnografisin menetelmin ker\u00e4\u00e4m\u00e4st\u00e4 videomateriaalista sek\u00e4 Papilio-tutkimushankkeen vastaavasta aineistoa. Aineisto ker\u00e4ttiin seuraten lasten keskin\u00e4isi\u00e4 leikkej\u00e4 Papilio-hankkeen mukaisten lelujen vapaap\u00e4iv\u00e4 \u2013tuokioiden aikana. Aineiston analyysimenetelm\u00e4n\u00e4 k\u00e4ytettiin aineistol\u00e4ht\u00f6ist\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4. Tutkittavat olivat 5\u20136-vuotiaita lapsia. \nSuomen kielen merkitys S2-lapsille n\u00e4ytt\u00e4ytyi erityisesti kielen k\u00e4ytt\u00e4misess\u00e4 sek\u00e4 lasten keskin\u00e4isen kieliymp\u00e4rist\u00f6n moninaisuudessa. Suomea k\u00e4ytettiin leikin kielen\u00e4 ja omien ajatusten ilmaisun kielen\u00e4. Kieliymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4 keski\u00f6ss\u00e4 olivat S2-lasten tavat hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 muiden lasten k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4\u00e4 suomen kielt\u00e4 omassa kielenoppimisessaan, mutta my\u00f6s muiden lasten kiinnitt\u00e4m\u00e4 huomio S2-lasten puhumaan suomeen. Leikeiss\u00e4 tapahtuvan vuorovaikutuksen haasteina S2-lapsilla havaittiin olevan toisinaan kielitaidon riitt\u00e4m\u00e4tt\u00f6myys sek\u00e4 lapsen kyvytt\u00f6myys p\u00e4\u00e4st\u00e4 vaikuttamaan leikkien sis\u00e4lt\u00f6\u00f6n ja kulkuun, mutta toisaalta aineistosta ilmeni my\u00f6s onnistumisia n\u00e4ihin seikkoihin liittyen. Muita my\u00f6nteiseen vuorovaikutukseen ja siin\u00e4 p\u00e4rj\u00e4\u00e4miseen vaikuttavia tekij\u00f6it\u00e4 havaittiin olevan muiden lasten tarjoama apu kielellisiss\u00e4 vaikeuksissa sek\u00e4 lasten hyv\u00e4t yst\u00e4vyys- ja toverisuhteet.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2018-12-05T07:09:27Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-12-05T07:09:27Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "78", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Suomen kielen merkitys S2-lasten leluttomassa leikiss\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201812054998", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "suomen kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "leikki (toiminta)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toinen kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "roolileikit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_60486
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:24Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/4e8667a1-b88d-41a1-9fbd-c6404bc91225\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201812054998.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Lindholm, Olli Suomen kielen merkitys S2-lasten leluttomassa leikissä Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 suomen kieli kielen oppiminen leikki (toiminta) toinen kieli kielet roolileikit
title Suomen kielen merkitys S2-lasten leluttomassa leikissä
title_full Suomen kielen merkitys S2-lasten leluttomassa leikissä
title_fullStr Suomen kielen merkitys S2-lasten leluttomassa leikissä Suomen kielen merkitys S2-lasten leluttomassa leikissä
title_full_unstemmed Suomen kielen merkitys S2-lasten leluttomassa leikissä Suomen kielen merkitys S2-lasten leluttomassa leikissä
title_short Suomen kielen merkitys S2-lasten leluttomassa leikissä
title_sort suomen kielen merkitys s2 lasten leluttomassa leikissä
title_txtP Suomen kielen merkitys S2-lasten leluttomassa leikissä
topic Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 suomen kieli kielen oppiminen leikki (toiminta) toinen kieli kielet roolileikit
topic_facet 104 Early Childhood Education Varhaiskasvatus kielen oppiminen kielet leikki (toiminta) roolileikit suomen kieli toinen kieli
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60486 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201812054998
work_keys_str_mv AT lindholmolli suomenkielenmerkityss2lastenleluttomassaleikissä