Valmistavan luokan opettajien kokemuksia koulutuksen merkityksestä työssä pärjäämisessä

Maahanmuuttajien määrä Suomessa on kasvanut voimakkaasti viime vuosikymmenien aikana. Kasvaneen maahanmuuton seurauksena kouluissa järjestetään yhä enemmän perusopetukseen valmistavaa opetusta maahanmuuttajalapsille ja yleisesti koulujen monikulttuurisuus on lisääntynyt. Kuitenkaan suurin osa suomal...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Ihalainen, Kati
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60482
_version_ 1826225713022238720
author Ihalainen, Kati
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Ihalainen, Kati Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Ihalainen, Kati Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Ihalainen, Kati
datasource_str_mv jyx
description Maahanmuuttajien määrä Suomessa on kasvanut voimakkaasti viime vuosikymmenien aikana. Kasvaneen maahanmuuton seurauksena kouluissa järjestetään yhä enemmän perusopetukseen valmistavaa opetusta maahanmuuttajalapsille ja yleisesti koulujen monikulttuurisuus on lisääntynyt. Kuitenkaan suurin osa suomalaisista opettajista ei ole saanut koulutusta kulttuurisesti monimuotoisen ryhmän opettamiseen. Valmistavaan opetukseen ei ole valtakunnallista tuntijakoa eikä oppimäärää eikä täten myöskään määriteltyä opettajan pätevyysvaatimusta. Monissa kunnissa valmistavan luokan opettajalta on vaadittu joko eritys- tai luokanopettajan pätevyyttä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, minkälaisilla erilaisilla koulutustaustoilla valmistavien luokkien opettajia toimii ja miten he kokevat koulutuksensa riittävän työssä pärjäämiseen. Lisäksi haluttiin selvittää, minkälaista koulutusta valmistavan opetuksen opettajat toivoisivat saavansa ja mitä perustutkintoa he pitävät parhaana pohjana valmistavan luokan opettamiseen. Tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoidun teemahaastattelun avulla, ja haastatteluihin osallistui yhteensä yksitoista valmistavan luokan opettajana toiminutta henkilöä. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin. Haastateltavista opettajista yhdeksän oli koulutukseltaan luokanopettajia, yksi erityisluokanopettaja ja yksi kielten aineenopettaja. Lähes kaikki opettajat olivat suorittaneet perustutkintonsa lisäksi erillisiä opintoja, jotka he kokivat tarpeellisiksi valmistavan luokan opettamisessa. Eniten lisäkoulutusta opettajat kokivat tarvitsevansa erityispedagogiikan ja kielipedagogian osa-alueilla sekä kulttuurituntemuksessa. Kaikki opettajat pitivät omaa perustutkintokoulutustaan parhaana pohjana valmistavan luokan opettajana toimimiseen.
first_indexed 2019-09-20T09:13:36Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Tarnanen, Mirja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Ihalainen, Kati", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-12-05T06:51:52Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-12-05T06:51:52Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60482", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Maahanmuuttajien m\u00e4\u00e4r\u00e4 Suomessa on kasvanut voimakkaasti viime vuosikymmenien aikana. Kasvaneen maahanmuuton seurauksena kouluissa j\u00e4rjestet\u00e4\u00e4n yh\u00e4 enemm\u00e4n perusopetukseen valmistavaa opetusta maahanmuuttajalapsille ja yleisesti koulujen monikulttuurisuus on lis\u00e4\u00e4ntynyt. Kuitenkaan suurin osa suomalaisista opettajista ei ole saanut koulutusta kulttuurisesti monimuotoisen ryhm\u00e4n opettamiseen. Valmistavaan opetukseen ei ole valtakunnallista tuntijakoa eik\u00e4 oppim\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4 eik\u00e4 t\u00e4ten my\u00f6sk\u00e4\u00e4n m\u00e4\u00e4ritelty\u00e4 opettajan p\u00e4tevyysvaatimusta. Monissa kunnissa valmistavan luokan opettajalta on vaadittu joko eritys- tai luokanopettajan p\u00e4tevyytt\u00e4. \nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, mink\u00e4laisilla erilaisilla koulutustaustoilla valmistavien luokkien opettajia toimii ja miten he kokevat koulutuksensa riitt\u00e4v\u00e4n ty\u00f6ss\u00e4 p\u00e4rj\u00e4\u00e4miseen. Lis\u00e4ksi haluttiin selvitt\u00e4\u00e4, mink\u00e4laista koulutusta valmistavan opetuksen opettajat toivoisivat saavansa ja mit\u00e4 perustutkintoa he pit\u00e4v\u00e4t parhaana pohjana valmistavan luokan opettamiseen. Tutkimusaineisto ker\u00e4ttiin puolistrukturoidun teemahaastattelun avulla, ja haastatteluihin osallistui yhteens\u00e4 yksitoista valmistavan luokan opettajana toiminutta henkil\u00f6\u00e4. Aineisto analysoitiin aineistol\u00e4ht\u00f6isen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin keinoin. \nHaastateltavista opettajista yhdeks\u00e4n oli koulutukseltaan luokanopettajia, yksi erityisluokanopettaja ja yksi kielten aineenopettaja. L\u00e4hes kaikki opettajat olivat suorittaneet perustutkintonsa lis\u00e4ksi erillisi\u00e4 opintoja, jotka he kokivat tarpeellisiksi valmistavan luokan opettamisessa. Eniten lis\u00e4koulutusta opettajat kokivat tarvitsevansa erityispedagogiikan ja kielipedagogian osa-alueilla sek\u00e4 kulttuurituntemuksessa. Kaikki opettajat pitiv\u00e4t omaa perustutkintokoulutustaan parhaana pohjana valmistavan luokan opettajana toimimiseen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2018-12-05T06:51:52Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-12-05T06:51:52Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "78", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ammatillinen p\u00e4tevyys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kulttuurinen kompetenssi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Valmistavan luokan opettajien kokemuksia koulutuksen merkityksest\u00e4 ty\u00f6ss\u00e4 p\u00e4rj\u00e4\u00e4misess\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201812054994", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kelpoisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajankoulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "valmistava opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "monikulttuurisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "maahanmuuttajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_60482
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:00Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/6f16d49c-2af2-46b2-9a77-1dd82955038f\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201812054994.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Ihalainen, Kati Valmistavan luokan opettajien kokemuksia koulutuksen merkityksestä työssä pärjäämisessä ammatillinen pätevyys kulttuurinen kompetenssi Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 kelpoisuus opettajankoulutus opettajat valmistava opetus monikulttuurisuus maahanmuuttajat
title Valmistavan luokan opettajien kokemuksia koulutuksen merkityksestä työssä pärjäämisessä
title_full Valmistavan luokan opettajien kokemuksia koulutuksen merkityksestä työssä pärjäämisessä
title_fullStr Valmistavan luokan opettajien kokemuksia koulutuksen merkityksestä työssä pärjäämisessä Valmistavan luokan opettajien kokemuksia koulutuksen merkityksestä työssä pärjäämisessä
title_full_unstemmed Valmistavan luokan opettajien kokemuksia koulutuksen merkityksestä työssä pärjäämisessä Valmistavan luokan opettajien kokemuksia koulutuksen merkityksestä työssä pärjäämisessä
title_short Valmistavan luokan opettajien kokemuksia koulutuksen merkityksestä työssä pärjäämisessä
title_sort valmistavan luokan opettajien kokemuksia koulutuksen merkityksestä työssä pärjäämisessä
title_txtP Valmistavan luokan opettajien kokemuksia koulutuksen merkityksestä työssä pärjäämisessä
topic ammatillinen pätevyys kulttuurinen kompetenssi Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 kelpoisuus opettajankoulutus opettajat valmistava opetus monikulttuurisuus maahanmuuttajat
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education ammatillinen pätevyys kelpoisuus kulttuurinen kompetenssi maahanmuuttajat monikulttuurisuus opettajankoulutus opettajat valmistava opetus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60482 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201812054994
work_keys_str_mv AT ihalainenkati valmistavanluokanopettajienkokemuksiakoulutuksenmerkityksestätyössäpärjäämisessä