Luottamus, sitoutuminen ja asiakastyytyväisyys pankkipalveluissa vaikuttavat tekijät ja perusteet

Tutkimuksessa keskitytään vähittäispankkitoimintaan ja eri pankeissa olevien asiakkaiden kokemuksiin, näkemyksiin ja odotuksiin pankkipalveluista omissa pankeissaan. Asiakkaiden henkilökohtainen kokemus antaa arvokasta tietoa pankkityötä kehittäville siitä, mitä valmiuksia pankkien organisaatioilla...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Salokangas, Jaana
Other Authors: Jyväskylä University School of Business and Economics, Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu, Taloustieteet, Business and Economics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60481
_version_ 1828193094745456640
author Salokangas, Jaana
author2 Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Salokangas, Jaana Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Salokangas, Jaana Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Salokangas, Jaana
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksessa keskitytään vähittäispankkitoimintaan ja eri pankeissa olevien asiakkaiden kokemuksiin, näkemyksiin ja odotuksiin pankkipalveluista omissa pankeissaan. Asiakkaiden henkilökohtainen kokemus antaa arvokasta tietoa pankkityötä kehittäville siitä, mitä valmiuksia pankkien organisaatioilla tulisi olla asiakkaiden palvelemiseen nyt ja tulevaisuudessa. Pankkien tulevaisuuden kehitysnäkymät ovat haastavat, alalla eletään suurten muutosten aikaa. Pankit on pakotettu muuttamaan perinteisiä toimintatapojaan ja sen myötä tehostamaan toimintojaan, kun samaan aikaan kehitetään palveluita sekä investoidaan uuteen teknologiaan ja digitaalisuuden vaatimiin järjestelmäuudistuksiin. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää mitkä tekijät ja perusteet vaikuttavat henkilöasiakkaiden luottamukseen, sitoutumiseen ja asiakastyytyväisyyteen pankkipalveluissa ja niiden syntymiseen omia pankkejaan kohtaan. Tutkimus on metodologisilta lähtökohdiltaan laadullinen tutkimus. Aineistonkeruumenetelmänä on teemahaastattelu, josta tuotettu aineisto on analysoitu sisällönanalyysillä. Tutkimuksessa analysoitiin eri ammattialoilla olevien yksityishenkilöiden vastauksia sen suhteen, mitä kokemuksia ja odotuksia heillä on pankkipalveluista omissa pankeissaan sekä mistä heidän luottamus pankkiin rakentuu. Tutkimuksessa systematisoitiin asioita, jotka ovat asiakkaille tärkeitä, ja mitä he arvostavat asioidessaan pankissa tai ollessaan yhteydessä pankkiin. Tutkimustuloksena korostui, että hyvä asiakaspalvelu pankissa perustuu näkemykseen, jonka mukaan asiakkaan kohtaamisessa kuunteleminen, tarpeiden täyttäminen, lupausten pitäminen, ystävällisyys ja henkilökunnan ammatillinen osaaminen sekä asiantuntemus ovat tärkeitä asioita. Tutkimuksessa nousi myös vahvasti esille henkilökohtaisen palvelun merkitys myös tulevaisuudessa pankkialalla. Tutkimuksessa korostui lisäksi henkilökunnan ammatillisen osaamisen ylläpidon merkitys, erityisesti digitaalisten pankkipalvelujen osaamiseen. Työnantajien tulee panostaa henkilökunnan koulutukseen ja kannustaa henkilökuntaa osaamisensa kehittämiseen ja osaamisensa ylläpitoon.
first_indexed 2019-09-20T09:14:15Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Takala, Tuomo", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Salokangas, Jaana", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-12-05T06:42:01Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-12-05T06:42:01Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60481", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksessa keskityt\u00e4\u00e4n v\u00e4hitt\u00e4ispankkitoimintaan ja eri pankeissa olevien asiakkaiden kokemuksiin, n\u00e4kemyksiin ja odotuksiin pankkipalveluista omissa pankeissaan. Asiakkaiden henkil\u00f6kohtainen kokemus antaa arvokasta tietoa pankkity\u00f6t\u00e4 kehitt\u00e4ville siit\u00e4, mit\u00e4 valmiuksia pankkien organisaatioilla tulisi olla asiakkaiden palvelemiseen nyt ja tulevaisuudessa.\nPankkien tulevaisuuden kehitysn\u00e4kym\u00e4t ovat haastavat, alalla elet\u00e4\u00e4n suurten muutosten aikaa. Pankit on pakotettu muuttamaan perinteisi\u00e4 toimintatapojaan ja sen my\u00f6t\u00e4 tehostamaan toimintojaan, kun samaan aikaan kehitet\u00e4\u00e4n palveluita sek\u00e4 investoidaan uuteen teknologiaan ja digitaalisuuden vaatimiin j\u00e4rjestelm\u00e4uudistuksiin.\nTutkimuksen tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4 mitk\u00e4 tekij\u00e4t ja perusteet vaikuttavat henkil\u00f6asiakkaiden luottamukseen, sitoutumiseen ja asiakastyytyv\u00e4isyyteen pankkipalveluissa ja niiden syntymiseen omia pankkejaan kohtaan.\nTutkimus on metodologisilta l\u00e4ht\u00f6kohdiltaan laadullinen tutkimus. Aineistonkeruumenetelm\u00e4n\u00e4 on teemahaastattelu, josta tuotettu aineisto on analysoitu sis\u00e4ll\u00f6nanalyysill\u00e4.\nTutkimuksessa analysoitiin eri ammattialoilla olevien yksityishenkil\u00f6iden vastauksia sen suhteen, mit\u00e4 kokemuksia ja odotuksia heill\u00e4 on pankkipalveluista omissa pankeissaan sek\u00e4 mist\u00e4 heid\u00e4n luottamus pankkiin rakentuu. Tutkimuksessa systematisoitiin asioita, jotka ovat asiakkaille t\u00e4rkeit\u00e4, ja mit\u00e4 he arvostavat asioidessaan pankissa tai ollessaan yhteydess\u00e4 pankkiin.\nTutkimustuloksena korostui, ett\u00e4 hyv\u00e4 asiakaspalvelu pankissa perustuu n\u00e4kemykseen, jonka mukaan asiakkaan kohtaamisessa kuunteleminen, tarpeiden t\u00e4ytt\u00e4minen, lupausten pit\u00e4minen, yst\u00e4v\u00e4llisyys ja henkil\u00f6kunnan ammatillinen osaaminen sek\u00e4 asiantuntemus ovat t\u00e4rkeit\u00e4 asioita.\nTutkimuksessa nousi my\u00f6s vahvasti esille henkil\u00f6kohtaisen palvelun merkitys my\u00f6s tulevaisuudessa pankkialalla. Tutkimuksessa korostui lis\u00e4ksi henkil\u00f6kunnan ammatillisen osaamisen yll\u00e4pidon merkitys, erityisesti digitaalisten pankkipalvelujen osaamiseen. Ty\u00f6nantajien tulee panostaa henkil\u00f6kunnan koulutukseen ja kannustaa henkil\u00f6kuntaa osaamisensa kehitt\u00e4miseen ja osaamisensa yll\u00e4pitoon.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2018-12-05T06:42:01Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-12-05T06:42:01Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "58", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "pankkisektori", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Luottamus, sitoutuminen ja asiakastyytyv\u00e4isyys pankkipalveluissa : vaikuttavat tekij\u00e4t ja perusteet", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201812054993", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Taloustieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Johtaminen", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Management and Leadership", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "20424", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asiakaspalvelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sitoutuminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pankkipalvelut", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pankkiala", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asiakkaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luottamus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asiakastyytyv\u00e4isyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Tekij\u00e4 ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston <a href=\"https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat\">arkistoty\u00f6asemalta</a>.", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "<br><br>The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival <a href=\"https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities\">workstation</a> at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library reserved for the use of archival materials.", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_60481
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:10Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Salokangas, Jaana Luottamus, sitoutuminen ja asiakastyytyväisyys pankkipalveluissa : vaikuttavat tekijät ja perusteet pankkisektori Johtaminen Management and Leadership 20424 asiakaspalvelu sitoutuminen pankkipalvelut pankkiala asiakkaat luottamus asiakastyytyväisyys
title Luottamus, sitoutuminen ja asiakastyytyväisyys pankkipalveluissa : vaikuttavat tekijät ja perusteet
title_full Luottamus, sitoutuminen ja asiakastyytyväisyys pankkipalveluissa : vaikuttavat tekijät ja perusteet
title_fullStr Luottamus, sitoutuminen ja asiakastyytyväisyys pankkipalveluissa : vaikuttavat tekijät ja perusteet Luottamus, sitoutuminen ja asiakastyytyväisyys pankkipalveluissa : vaikuttavat tekijät ja perusteet
title_full_unstemmed Luottamus, sitoutuminen ja asiakastyytyväisyys pankkipalveluissa : vaikuttavat tekijät ja perusteet Luottamus, sitoutuminen ja asiakastyytyväisyys pankkipalveluissa : vaikuttavat tekijät ja perusteet
title_short Luottamus, sitoutuminen ja asiakastyytyväisyys pankkipalveluissa
title_sort luottamus sitoutuminen ja asiakastyytyväisyys pankkipalveluissa vaikuttavat tekijät ja perusteet
title_sub vaikuttavat tekijät ja perusteet
title_txtP Luottamus, sitoutuminen ja asiakastyytyväisyys pankkipalveluissa : vaikuttavat tekijät ja perusteet
topic pankkisektori Johtaminen Management and Leadership 20424 asiakaspalvelu sitoutuminen pankkipalvelut pankkiala asiakkaat luottamus asiakastyytyväisyys
topic_facet 20424 Johtaminen Management and Leadership asiakaspalvelu asiakastyytyväisyys asiakkaat luottamus pankkiala pankkipalvelut pankkisektori sitoutuminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60481 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201812054993
work_keys_str_mv AT salokangasjaana luottamussitoutuminenjaasiakastyytyväisyyspankkipalveluissavaikuttavattekijätjap