Kasvattajien näkemyksiä muutoksista lasten sosiaalisessa toiminnassa Papilio-ohjelman käyttöönoton myötä

Mäki-Reini, Eveliina 2018. Kasvattajien näkemyksiä muutoksista lasten sosiaalisessa toiminnassa Papilio-ohjelman käyttöönoton myötä. Erityispedagogiikan pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden laitos. 55 sivua. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kasvattajien näkemyks...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Mäki-Reini, Eveliina
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60439
_version_ 1826225717165162496
author Mäki-Reini, Eveliina
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Mäki-Reini, Eveliina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Mäki-Reini, Eveliina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Mäki-Reini, Eveliina
datasource_str_mv jyx
description Mäki-Reini, Eveliina 2018. Kasvattajien näkemyksiä muutoksista lasten sosiaalisessa toiminnassa Papilio-ohjelman käyttöönoton myötä. Erityispedagogiikan pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden laitos. 55 sivua. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kasvattajien näkemyksiä siitä, millaisia muutoksia Papilio-ohjelman käyttöönotto sai aikaan lasten sosiaalisessa toiminnassa päiväkodissa. Papilio-ohjelma on kehitetty alun perin Saksassa, missä tutkimukset ovat osoittaneet yhteyden lasten sosioemotionaalisten taitojen kehitykseen. Tässä tutkimuksessa pyrin kuvaamaan ammattikasvattajien näkemyksiä Papilio-ohjelman yhteydestä muutoksiin lasten sosiaalisessa toiminnassa suomalaisessa varhaiskasvatusympäristössä. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat ammattikasvattajat kahdesta päiväkodista, joissa oli otettu Papilio-ohjelma käyttöön vuoden 2015 lopulla. Aineistoni koostui kahdeksasta ammattikasvattajan haastattelusta, joihin lukeutui lastenhoitajia, lastentarhanopettajia sekä erityislastentarhanopettajia. Kyseiset haastattelut sain käyttööni Jyväskylän yliopiston tutkimushankkeen kautta. Aineiston analyysi rakentui sisällönanalyysin menetelmän avulla. Tutkimukseni mukaan Papilio-ohjelman käyttöönoton myötä muutoksia tapahtui lasten tunnetaidoissa ja ryhmädynamiikassa. Eniten muutoksia ryhmädynamiikassa tapahtui vertaisten kanssa toimimisen taidoissa sekä leikin ominaisuuksissa. Tunnetaidoissa muutoksia tuli ilmi sekä tunnetietoisuudessa, että tunteiden käsittelyssä. Aineistosta nousi esille myös muutoksia lapsen ja aikuisen välisessä vuorovaikutuksessa. Tutkimukseni tulokset viittasivat siis myös siihen, että ohjelman käyttö ei ainoastaan ollut yhteydessä kasvattajien näkemyksiin lasten taidoista, vaan koko päiväkodin toimintakulttuurin muutokseen. Tarkempaa tutkimusta olisi kuitenkin aiheellista tehdä muutoksen määrästä tai toisaalta aikuisten toiminnan ja sitoutumisen merkityksestä intervention vaikuttavuuteen.
first_indexed 2024-09-11T08:50:34Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Rutanen, Niina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "M\u00e4ki-Reini, Eveliina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-12-03T05:53:39Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-12-03T05:53:39Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60439", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "M\u00e4ki-Reini, Eveliina 2018. Kasvattajien n\u00e4kemyksi\u00e4 muutoksista lasten sosiaalisessa toiminnassa Papilio-ohjelman k\u00e4ytt\u00f6\u00f6noton my\u00f6t\u00e4. Erityispedagogiikan pro gradu -tutkielma. Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto. Kasvatustieteiden laitos. 55 sivua.\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 kasvattajien n\u00e4kemyksi\u00e4 siit\u00e4, millaisia muutoksia Papilio-ohjelman k\u00e4ytt\u00f6\u00f6notto sai aikaan lasten sosiaalisessa toiminnassa p\u00e4iv\u00e4kodissa. Papilio-ohjelma on kehitetty alun perin Saksassa, miss\u00e4 tutkimukset ovat osoittaneet yhteyden lasten sosioemotionaalisten taitojen kehitykseen. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa pyrin kuvaamaan ammattikasvattajien n\u00e4kemyksi\u00e4 Papilio-ohjelman yhteydest\u00e4 muutoksiin lasten sosiaalisessa toiminnassa suomalaisessa varhaiskasvatusymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4.\nTutkimuksen kohderyhm\u00e4n\u00e4 olivat ammattikasvattajat kahdesta p\u00e4iv\u00e4kodista, joissa oli otettu Papilio-ohjelma k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n vuoden 2015 lopulla. Aineistoni koostui kahdeksasta ammattikasvattajan haastattelusta, joihin lukeutui lastenhoitajia, lastentarhanopettajia sek\u00e4 erityislastentarhanopettajia. Kyseiset haastattelut sain k\u00e4ytt\u00f6\u00f6ni Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston tutkimushankkeen kautta. Aineiston analyysi rakentui sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin menetelm\u00e4n avulla.\nTutkimukseni mukaan Papilio-ohjelman k\u00e4ytt\u00f6\u00f6noton my\u00f6t\u00e4 muutoksia tapahtui lasten tunnetaidoissa ja ryhm\u00e4dynamiikassa. Eniten muutoksia ryhm\u00e4dynamiikassa tapahtui vertaisten kanssa toimimisen taidoissa sek\u00e4 leikin ominaisuuksissa. Tunnetaidoissa muutoksia tuli ilmi sek\u00e4 tunnetietoisuudessa, ett\u00e4 tunteiden k\u00e4sittelyss\u00e4. Aineistosta nousi esille my\u00f6s muutoksia lapsen ja aikuisen v\u00e4lisess\u00e4 vuorovaikutuksessa. Tutkimukseni tulokset viittasivat siis my\u00f6s siihen, ett\u00e4 ohjelman k\u00e4ytt\u00f6 ei ainoastaan ollut yhteydess\u00e4 kasvattajien n\u00e4kemyksiin lasten taidoista, vaan koko p\u00e4iv\u00e4kodin toimintakulttuurin muutokseen. Tarkempaa tutkimusta olisi kuitenkin aiheellista tehd\u00e4 muutoksen m\u00e4\u00e4r\u00e4st\u00e4 tai toisaalta aikuisten toiminnan ja sitoutumisen merkityksest\u00e4 intervention vaikuttavuuteen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2018-12-03T05:53:39Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-12-03T05:53:39Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "56", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Papilio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kasvattajan n\u00e4k\u00f6kulma", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kasvattajien n\u00e4kemyksi\u00e4 muutoksista lasten sosiaalisessa toiminnassa Papilio-ohjelman k\u00e4ytt\u00f6\u00f6noton my\u00f6t\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201812034969", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tunnetaidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosioemotionaaliset taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kasvattajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tunteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tunnekasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lasten kehitys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_60439
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:29Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/d37c5e30-43eb-4101-bac2-7cd768495f6c\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201812034969.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Mäki-Reini, Eveliina Kasvattajien näkemyksiä muutoksista lasten sosiaalisessa toiminnassa Papilio-ohjelman käyttöönoton myötä Papilio kasvattajan näkökulma Erityispedagogiikka Special Education 101 tunnetaidot sosioemotionaaliset taidot kasvattajat tunteet tunnekasvatus lasten kehitys
title Kasvattajien näkemyksiä muutoksista lasten sosiaalisessa toiminnassa Papilio-ohjelman käyttöönoton myötä
title_full Kasvattajien näkemyksiä muutoksista lasten sosiaalisessa toiminnassa Papilio-ohjelman käyttöönoton myötä
title_fullStr Kasvattajien näkemyksiä muutoksista lasten sosiaalisessa toiminnassa Papilio-ohjelman käyttöönoton myötä Kasvattajien näkemyksiä muutoksista lasten sosiaalisessa toiminnassa Papilio-ohjelman käyttöönoton myötä
title_full_unstemmed Kasvattajien näkemyksiä muutoksista lasten sosiaalisessa toiminnassa Papilio-ohjelman käyttöönoton myötä Kasvattajien näkemyksiä muutoksista lasten sosiaalisessa toiminnassa Papilio-ohjelman käyttöönoton myötä
title_short Kasvattajien näkemyksiä muutoksista lasten sosiaalisessa toiminnassa Papilio-ohjelman käyttöönoton myötä
title_sort kasvattajien näkemyksiä muutoksista lasten sosiaalisessa toiminnassa papilio ohjelman käyttöönoton myötä
title_txtP Kasvattajien näkemyksiä muutoksista lasten sosiaalisessa toiminnassa Papilio-ohjelman käyttöönoton myötä
topic Papilio kasvattajan näkökulma Erityispedagogiikka Special Education 101 tunnetaidot sosioemotionaaliset taidot kasvattajat tunteet tunnekasvatus lasten kehitys
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Papilio Special Education kasvattajan näkökulma kasvattajat lasten kehitys sosioemotionaaliset taidot tunnekasvatus tunnetaidot tunteet
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60439 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201812034969
work_keys_str_mv AT mäkireinieveliina kasvattajiennäkemyksiämuutoksistalastensosiaalisessatoiminnassapapilioohjelman