Virtuaalitodellisuuspelien tilavaatimuksien pienentäminen kotikäytössä uudelleensuunnatun kävelyn avulla

Huonemittakaavan virtuaalitodellisuuspelit vaativat paljon fyysistä tilaa, jota useimmilla kotikäyttäjillä ei ole. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää pelaajien halukkuutta käyttää manipuloitua kävelyä tilavaatimusten pienentämiseksi, sekä tekniikoiden tehokkuutta ja niiden aiheuttamaa simulaati...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hiiva, Esa
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60399
_version_ 1826225717164113920
author Hiiva, Esa
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Hiiva, Esa Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Hiiva, Esa Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Hiiva, Esa
datasource_str_mv jyx
description Huonemittakaavan virtuaalitodellisuuspelit vaativat paljon fyysistä tilaa, jota useimmilla kotikäyttäjillä ei ole. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää pelaajien halukkuutta käyttää manipuloitua kävelyä tilavaatimusten pienentämiseksi, sekä tekniikoiden tehokkuutta ja niiden aiheuttamaa simulaatiopahoinvointia. Tutkimus osoitti tunnistamiskyvyn rajoilla olevien menetelmien pystyvän pienentämään tilantarvetta noin kolmanneksen ilman että liikkumisen manipulointi aiheuttaa merkittävää simulaatiopahoinvointia. Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että kävelyn manipulointi on mahdollista pelinomaisessa virtuaaliympäristössä, ja että pelaajilla on halukkuutta tilantarpeen pienentämiseen sivuvaikutuksista huolimatta. Tutkimuksessa myös kehitettiin uusi paikannuslaitteen käyttöön perustuva uudelleensuuntausmenetelmä. Room-scale virtual reality games require a larger physical space than the spaces most home users have. The goal of this research was to find out how willingly gamers would use manipulated walking techniques to reduce the space requirements, how effective those techniques are, and whether they cause simulation sickness. The research showed that barely recognizable techniques can reduce the space requirements by one third without significant symptoms of simulation sickness. It can be deduced from the research that manipulated walking is possible in a game-like virtual environment and that gamers are willing to reduce the space requirements regardless of the side effects. A redirected walking method that uses an external tracking device was also developed in the research.
first_indexed 2019-09-20T09:12:51Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Nieminen, Paavo", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Varsaluoma, Jukka", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Hiiva, Esa", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-11-30T07:12:57Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-11-30T07:12:57Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60399", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Huonemittakaavan virtuaalitodellisuuspelit vaativat paljon fyysist\u00e4 tilaa, jota useimmilla kotik\u00e4ytt\u00e4jill\u00e4 ei ole. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 pelaajien halukkuutta k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 manipuloitua k\u00e4vely\u00e4 tilavaatimusten pienent\u00e4miseksi, sek\u00e4 tekniikoiden tehokkuutta ja niiden aiheuttamaa simulaatiopahoinvointia. Tutkimus osoitti tunnistamiskyvyn rajoilla olevien menetelmien pystyv\u00e4n pienent\u00e4m\u00e4\u00e4n tilantarvetta noin kolmanneksen ilman ett\u00e4 liikkumisen manipulointi aiheuttaa merkitt\u00e4v\u00e4\u00e4 simulaatiopahoinvointia. Tutkimuksen perusteella voidaan p\u00e4\u00e4tell\u00e4, ett\u00e4 k\u00e4velyn manipulointi on mahdollista pelinomaisessa virtuaaliymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4, ja ett\u00e4 pelaajilla on halukkuutta tilantarpeen pienent\u00e4miseen sivuvaikutuksista huolimatta. Tutkimuksessa my\u00f6s kehitettiin uusi paikannuslaitteen k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n perustuva uudelleensuuntausmenetelm\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Room-scale virtual reality games require a larger physical space than the spaces most home users have. The goal of this research was to find out how willingly gamers would use manipulated walking techniques to reduce the space requirements, how effective those techniques are, and whether they cause simulation sickness. The research showed that barely recognizable techniques can reduce the space requirements by one third without significant symptoms of simulation sickness. It can be deduced from the research that manipulated walking is possible in a game-like virtual environment and that gamers are willing to reduce the space requirements regardless of the side effects. A redirected walking method that uses an external tracking device was also developed in the research.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2018-11-30T07:12:57Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-11-30T07:12:57Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "106", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Virtuaalitodellisuuspelien tilavaatimuksien pienent\u00e4minen kotik\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 uudelleensuunnatun k\u00e4velyn avulla", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201811304949", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietotekniikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Mathematical Information Technology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "602", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "videopelit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "virtuaalitodellisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4vely", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tilat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_60399
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:17Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/49dff3c2-99f4-4a8a-a97a-1f328c906cc4\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201811304949.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hiiva, Esa Virtuaalitodellisuuspelien tilavaatimuksien pienentäminen kotikäytössä uudelleensuunnatun kävelyn avulla Tietotekniikka Mathematical Information Technology 602 videopelit virtuaalitodellisuus kävely tilat
title Virtuaalitodellisuuspelien tilavaatimuksien pienentäminen kotikäytössä uudelleensuunnatun kävelyn avulla
title_full Virtuaalitodellisuuspelien tilavaatimuksien pienentäminen kotikäytössä uudelleensuunnatun kävelyn avulla
title_fullStr Virtuaalitodellisuuspelien tilavaatimuksien pienentäminen kotikäytössä uudelleensuunnatun kävelyn avulla Virtuaalitodellisuuspelien tilavaatimuksien pienentäminen kotikäytössä uudelleensuunnatun kävelyn avulla
title_full_unstemmed Virtuaalitodellisuuspelien tilavaatimuksien pienentäminen kotikäytössä uudelleensuunnatun kävelyn avulla Virtuaalitodellisuuspelien tilavaatimuksien pienentäminen kotikäytössä uudelleensuunnatun kävelyn avulla
title_short Virtuaalitodellisuuspelien tilavaatimuksien pienentäminen kotikäytössä uudelleensuunnatun kävelyn avulla
title_sort virtuaalitodellisuuspelien tilavaatimuksien pienentäminen kotikäytössä uudelleensuunnatun kävelyn avulla
title_txtP Virtuaalitodellisuuspelien tilavaatimuksien pienentäminen kotikäytössä uudelleensuunnatun kävelyn avulla
topic Tietotekniikka Mathematical Information Technology 602 videopelit virtuaalitodellisuus kävely tilat
topic_facet 602 Mathematical Information Technology Tietotekniikka kävely tilat videopelit virtuaalitodellisuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60399 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201811304949
work_keys_str_mv AT hiivaesa virtuaalitodellisuuspelientilavaatimuksienpienentäminenkotikäytössäuudelleensuunnatunkä