fullrecord |
[{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Hirvensalo, Mirja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Heikkil\u00e4, Aino", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-11-29T06:46:17Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-11-29T06:46:17Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60379", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Opettaja-oppilassuhde on ainutkertainen ihmissuhde, jonka onnistumisella on my\u00f6nteisi\u00e4 vaikutuksia niin opettajalle kuin oppilaallekin. Suhteen luomisen edellytyksin\u00e4 toimivat vuorovaikutustaidot, joista kuuntelutaidot ovat yksi t\u00e4rkeist\u00e4 taidoista toisen ymm\u00e4rt\u00e4misess\u00e4. Opettaja joutuu kuitenkin ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n tasapainottelemaan monen asian v\u00e4lill\u00e4 eik\u00e4 suhteen luominen ja oppilaan kuunteleminen ole v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4tt\u00e4 itsest\u00e4\u00e4nselvyyksi\u00e4. T\u00e4m\u00e4n pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 opettajien kokemuksia kuuntelun ja opettaja-oppilassuhteen v\u00e4lisist\u00e4 merkityksist\u00e4 ja niiden taustalla olevista tekij\u00f6ist\u00e4.\n\nTutkimus toteutettiin laadullisilla tutkimusmenetelmill\u00e4. Tutkimusaineisto ker\u00e4ttiin teemahaastattelun avulla maaliskuussa 2018. Tutkimusta varten haastateltiin nelj\u00e4\u00e4 liikunnan- ja terveystiedonopettajaa Kaakkois-Suomesta. Haastateltavat olivat i\u00e4lt\u00e4\u00e4n 45\u201355 -vuotiaita ja heist\u00e4 kaksi oli naisia ja kaksi miehi\u00e4. Opettajina heille oli kertynyt ty\u00f6kokemusta 20\u201330 vuotta. Haastattelut toteutettiin jokaisen opettajan kanssa henkil\u00f6kohtaisesti ja haastattelut kestiv\u00e4t 48\u201362 minuuttia. Litteroitua teksti\u00e4 syntyi 66 sivua. Litteroitu tekstiaineisto analysoitiin sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin avulla.\n\nTutkimus osoitti, ett\u00e4 opettajat kokevat opettaja-oppilassuhteen ja kuuntelemisen ty\u00f6ns\u00e4 kannalta hyvin merkityksellisin\u00e4. Opettaja-oppilassuhteiden syntymiseen vaikuttavista tekij\u00f6ist\u00e4 t\u00e4rkeimmiksi nousivat opettajan ja oppilaan henkil\u00f6kohtaiset tekij\u00e4t, kuten persoona ja halu olla avoin, opettajan aktiivinen toiminta suhteiden edist\u00e4miseksi ja opettajan ty\u00f6h\u00f6n liittyv\u00e4t tekij\u00e4t, kuten se, kuinka useasti oppilaita on mahdollisuus n\u00e4hd\u00e4. Opettajan kuuntelemiselle tutkimuksesta nousi esiin sit\u00e4 edesauttavia ja heikent\u00e4vi\u00e4 tekij\u00f6it\u00e4. Edesauttavista tekij\u00f6ist\u00e4 opettajat pitiv\u00e4t t\u00e4rkein\u00e4 oppilaan h\u00e4t\u00e4\u00e4 ja avun tarvetta, kun taas oppilaan kielteiset ja turhanp\u00e4iv\u00e4iset asiat sek\u00e4 opettajan ty\u00f6h\u00f6n liittyv\u00e4t kiire, stressi ja melu nousivat tutkimuksesta selkeimmin esille kuuntelua heikent\u00e4vin\u00e4 tekij\u00f6in\u00e4. Liikunnan ja terveystiedon v\u00e4lisist\u00e4 oppiaine-eroista liikunnan toiminnallisuus ja erilaiset ymp\u00e4rist\u00f6t mahdollistivat kuuntelua opettajien mielest\u00e4 helpommin kuin terveystiedon luokkaymp\u00e4rist\u00f6.\n\nTutkimus osoitti, ett\u00e4 vaikka opettajat pitiv\u00e4t kuuntelua ja opettaja-oppilassuhdetta t\u00e4rkein\u00e4 asioina ty\u00f6ns\u00e4 kannalta, he eiv\u00e4t pystyneet aina niiden edist\u00e4miseen. Kuuntelemisen taitoa tulisikin vahvistaa kouluissa entist\u00e4 enemm\u00e4n, sill\u00e4 se osoittautui tutkimuksen kannalta opettaja-oppilassuhteen keskeiseksi elementiksi. Kouluista tulisi my\u00f6s pyrki\u00e4 poistamaan tekij\u00f6it\u00e4, jotka vaikuttavat heikent\u00e4v\u00e4sti kuuntelemiseen ja opettaja-oppilassuhteen luomiseen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2018-11-29T06:46:17Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-11-29T06:46:17Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "103", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vuorovaikutustaidot", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"En mie nyt koe mik\u00e4 siel ois niin t\u00e4rkeet\u00e4 etteik\u00f6 ois aikaa ja hetki\u00e4 kohdata yksitt\u00e4isi\u00e4 oppilaita ja kuunnella\"", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201811294923", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaaliset taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kuunteleminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettaja-oppilassuhde", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
|