"En mie nyt koe mikä siel ois niin tärkeetä etteikö ois aikaa ja hetkiä kohdata yksittäisiä oppilaita ja kuunnella"

Opettaja-oppilassuhde on ainutkertainen ihmissuhde, jonka onnistumisella on myönteisiä vaikutuksia niin opettajalle kuin oppilaallekin. Suhteen luomisen edellytyksinä toimivat vuorovaikutustaidot, joista kuuntelutaidot ovat yksi tärkeistä taidoista toisen ymmärtämisessä. Opettaja joutuu kuitenkin ty...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Heikkilä, Aino
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, Sport and Health Sciences, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60379
_version_ 1826225754283704320
author Heikkilä, Aino
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Heikkilä, Aino Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Heikkilä, Aino Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Heikkilä, Aino
datasource_str_mv jyx
description Opettaja-oppilassuhde on ainutkertainen ihmissuhde, jonka onnistumisella on myönteisiä vaikutuksia niin opettajalle kuin oppilaallekin. Suhteen luomisen edellytyksinä toimivat vuorovaikutustaidot, joista kuuntelutaidot ovat yksi tärkeistä taidoista toisen ymmärtämisessä. Opettaja joutuu kuitenkin työssään tasapainottelemaan monen asian välillä eikä suhteen luominen ja oppilaan kuunteleminen ole välttämättä itsestäänselvyyksiä. Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää opettajien kokemuksia kuuntelun ja opettaja-oppilassuhteen välisistä merkityksistä ja niiden taustalla olevista tekijöistä. Tutkimus toteutettiin laadullisilla tutkimusmenetelmillä. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastattelun avulla maaliskuussa 2018. Tutkimusta varten haastateltiin neljää liikunnan- ja terveystiedonopettajaa Kaakkois-Suomesta. Haastateltavat olivat iältään 45–55 -vuotiaita ja heistä kaksi oli naisia ja kaksi miehiä. Opettajina heille oli kertynyt työkokemusta 20–30 vuotta. Haastattelut toteutettiin jokaisen opettajan kanssa henkilökohtaisesti ja haastattelut kestivät 48–62 minuuttia. Litteroitua tekstiä syntyi 66 sivua. Litteroitu tekstiaineisto analysoitiin sisällönanalyysin avulla. Tutkimus osoitti, että opettajat kokevat opettaja-oppilassuhteen ja kuuntelemisen työnsä kannalta hyvin merkityksellisinä. Opettaja-oppilassuhteiden syntymiseen vaikuttavista tekijöistä tärkeimmiksi nousivat opettajan ja oppilaan henkilökohtaiset tekijät, kuten persoona ja halu olla avoin, opettajan aktiivinen toiminta suhteiden edistämiseksi ja opettajan työhön liittyvät tekijät, kuten se, kuinka useasti oppilaita on mahdollisuus nähdä. Opettajan kuuntelemiselle tutkimuksesta nousi esiin sitä edesauttavia ja heikentäviä tekijöitä. Edesauttavista tekijöistä opettajat pitivät tärkeinä oppilaan hätää ja avun tarvetta, kun taas oppilaan kielteiset ja turhanpäiväiset asiat sekä opettajan työhön liittyvät kiire, stressi ja melu nousivat tutkimuksesta selkeimmin esille kuuntelua heikentävinä tekijöinä. Liikunnan ja terveystiedon välisistä oppiaine-eroista liikunnan toiminnallisuus ja erilaiset ympäristöt mahdollistivat kuuntelua opettajien mielestä helpommin kuin terveystiedon luokkaympäristö. Tutkimus osoitti, että vaikka opettajat pitivät kuuntelua ja opettaja-oppilassuhdetta tärkeinä asioina työnsä kannalta, he eivät pystyneet aina niiden edistämiseen. Kuuntelemisen taitoa tulisikin vahvistaa kouluissa entistä enemmän, sillä se osoittautui tutkimuksen kannalta opettaja-oppilassuhteen keskeiseksi elementiksi. Kouluista tulisi myös pyrkiä poistamaan tekijöitä, jotka vaikuttavat heikentävästi kuuntelemiseen ja opettaja-oppilassuhteen luomiseen.
first_indexed 2019-09-20T09:14:59Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Hirvensalo, Mirja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Heikkil\u00e4, Aino", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-11-29T06:46:17Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-11-29T06:46:17Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60379", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Opettaja-oppilassuhde on ainutkertainen ihmissuhde, jonka onnistumisella on my\u00f6nteisi\u00e4 vaikutuksia niin opettajalle kuin oppilaallekin. Suhteen luomisen edellytyksin\u00e4 toimivat vuorovaikutustaidot, joista kuuntelutaidot ovat yksi t\u00e4rkeist\u00e4 taidoista toisen ymm\u00e4rt\u00e4misess\u00e4. Opettaja joutuu kuitenkin ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n tasapainottelemaan monen asian v\u00e4lill\u00e4 eik\u00e4 suhteen luominen ja oppilaan kuunteleminen ole v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4tt\u00e4 itsest\u00e4\u00e4nselvyyksi\u00e4. T\u00e4m\u00e4n pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 opettajien kokemuksia kuuntelun ja opettaja-oppilassuhteen v\u00e4lisist\u00e4 merkityksist\u00e4 ja niiden taustalla olevista tekij\u00f6ist\u00e4.\n\nTutkimus toteutettiin laadullisilla tutkimusmenetelmill\u00e4. Tutkimusaineisto ker\u00e4ttiin teemahaastattelun avulla maaliskuussa 2018. Tutkimusta varten haastateltiin nelj\u00e4\u00e4 liikunnan- ja terveystiedonopettajaa Kaakkois-Suomesta. Haastateltavat olivat i\u00e4lt\u00e4\u00e4n 45\u201355 -vuotiaita ja heist\u00e4 kaksi oli naisia ja kaksi miehi\u00e4. Opettajina heille oli kertynyt ty\u00f6kokemusta 20\u201330 vuotta. Haastattelut toteutettiin jokaisen opettajan kanssa henkil\u00f6kohtaisesti ja haastattelut kestiv\u00e4t 48\u201362 minuuttia. Litteroitua teksti\u00e4 syntyi 66 sivua. Litteroitu tekstiaineisto analysoitiin sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin avulla.\n\nTutkimus osoitti, ett\u00e4 opettajat kokevat opettaja-oppilassuhteen ja kuuntelemisen ty\u00f6ns\u00e4 kannalta hyvin merkityksellisin\u00e4. Opettaja-oppilassuhteiden syntymiseen vaikuttavista tekij\u00f6ist\u00e4 t\u00e4rkeimmiksi nousivat opettajan ja oppilaan henkil\u00f6kohtaiset tekij\u00e4t, kuten persoona ja halu olla avoin, opettajan aktiivinen toiminta suhteiden edist\u00e4miseksi ja opettajan ty\u00f6h\u00f6n liittyv\u00e4t tekij\u00e4t, kuten se, kuinka useasti oppilaita on mahdollisuus n\u00e4hd\u00e4. Opettajan kuuntelemiselle tutkimuksesta nousi esiin sit\u00e4 edesauttavia ja heikent\u00e4vi\u00e4 tekij\u00f6it\u00e4. Edesauttavista tekij\u00f6ist\u00e4 opettajat pitiv\u00e4t t\u00e4rkein\u00e4 oppilaan h\u00e4t\u00e4\u00e4 ja avun tarvetta, kun taas oppilaan kielteiset ja turhanp\u00e4iv\u00e4iset asiat sek\u00e4 opettajan ty\u00f6h\u00f6n liittyv\u00e4t kiire, stressi ja melu nousivat tutkimuksesta selkeimmin esille kuuntelua heikent\u00e4vin\u00e4 tekij\u00f6in\u00e4. Liikunnan ja terveystiedon v\u00e4lisist\u00e4 oppiaine-eroista liikunnan toiminnallisuus ja erilaiset ymp\u00e4rist\u00f6t mahdollistivat kuuntelua opettajien mielest\u00e4 helpommin kuin terveystiedon luokkaymp\u00e4rist\u00f6.\n\nTutkimus osoitti, ett\u00e4 vaikka opettajat pitiv\u00e4t kuuntelua ja opettaja-oppilassuhdetta t\u00e4rkein\u00e4 asioina ty\u00f6ns\u00e4 kannalta, he eiv\u00e4t pystyneet aina niiden edist\u00e4miseen. Kuuntelemisen taitoa tulisikin vahvistaa kouluissa entist\u00e4 enemm\u00e4n, sill\u00e4 se osoittautui tutkimuksen kannalta opettaja-oppilassuhteen keskeiseksi elementiksi. Kouluista tulisi my\u00f6s pyrki\u00e4 poistamaan tekij\u00f6it\u00e4, jotka vaikuttavat heikent\u00e4v\u00e4sti kuuntelemiseen ja opettaja-oppilassuhteen luomiseen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2018-11-29T06:46:17Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-11-29T06:46:17Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "103", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vuorovaikutustaidot", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"En mie nyt koe mik\u00e4 siel ois niin t\u00e4rkeet\u00e4 etteik\u00f6 ois aikaa ja hetki\u00e4 kohdata yksitt\u00e4isi\u00e4 oppilaita ja kuunnella\"", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201811294923", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaaliset taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kuunteleminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettaja-oppilassuhde", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_60379
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:08Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/e0ff05ac-1090-40e4-b376-85a31bdd87f4\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201811294923.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Heikkilä, Aino "En mie nyt koe mikä siel ois niin tärkeetä etteikö ois aikaa ja hetkiä kohdata yksittäisiä oppilaita ja kuunnella" vuorovaikutustaidot Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 sosiaaliset taidot kuunteleminen opettaja-oppilassuhde
title "En mie nyt koe mikä siel ois niin tärkeetä etteikö ois aikaa ja hetkiä kohdata yksittäisiä oppilaita ja kuunnella"
title_full "En mie nyt koe mikä siel ois niin tärkeetä etteikö ois aikaa ja hetkiä kohdata yksittäisiä oppilaita ja kuunnella"
title_fullStr "En mie nyt koe mikä siel ois niin tärkeetä etteikö ois aikaa ja hetkiä kohdata yksittäisiä oppilaita ja kuunnella" "En mie nyt koe mikä siel ois niin tärkeetä etteikö ois aikaa ja hetkiä kohdata yksittäisiä oppilaita ja kuunnella"
title_full_unstemmed "En mie nyt koe mikä siel ois niin tärkeetä etteikö ois aikaa ja hetkiä kohdata yksittäisiä oppilaita ja kuunnella" "En mie nyt koe mikä siel ois niin tärkeetä etteikö ois aikaa ja hetkiä kohdata yksittäisiä oppilaita ja kuunnella"
title_short "En mie nyt koe mikä siel ois niin tärkeetä etteikö ois aikaa ja hetkiä kohdata yksittäisiä oppilaita ja kuunnella"
title_sort en mie nyt koe mikä siel ois niin tärkeetä etteikö ois aikaa ja hetkiä kohdata yksittäisiä oppilaita ja kuunnella
title_txtP "En mie nyt koe mikä siel ois niin tärkeetä etteikö ois aikaa ja hetkiä kohdata yksittäisiä oppilaita ja kuunnella"
topic vuorovaikutustaidot Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 sosiaaliset taidot kuunteleminen opettaja-oppilassuhde
topic_facet 502 Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education kuunteleminen opettaja-oppilassuhde sosiaaliset taidot vuorovaikutustaidot
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60379 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201811294923
work_keys_str_mv AT heikkiläaino enmienytkoemikäsieloisniintärkeetäetteiköoisaikaajahetkiäkohdatayksittäisiäoppilait