Oikeanlaiseksi mieheksi ja naiseksi

Pro gradu -työni käsittelee kansakoululaitosta kahden jyväskyläläisen kasvatusopillisen aikakauslehden kautta. Lehdet ilmestyivät 1860–luvulla ja 1870–1880 -luvuilla. Kansakoulua kohtaan koettiin epävarmuutta niin ylemmissä kuin alemmissakin säädyissä, ja näin ollen Jyväskylän seminaarin lehtorit al...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Oksanen, Noora
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Historian ja etnologian laitos, Department of History and Ethnology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60375
_version_ 1826225747778338816
author Oksanen, Noora
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Historian ja etnologian laitos Department of History and Ethnology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Oksanen, Noora Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Historian ja etnologian laitos Department of History and Ethnology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Oksanen, Noora Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Historian ja etnologian laitos Department of History and Ethnology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Oksanen, Noora
datasource_str_mv jyx
description Pro gradu -työni käsittelee kansakoululaitosta kahden jyväskyläläisen kasvatusopillisen aikakauslehden kautta. Lehdet ilmestyivät 1860–luvulla ja 1870–1880 -luvuilla. Kansakoulua kohtaan koettiin epävarmuutta niin ylemmissä kuin alemmissakin säädyissä, ja näin ollen Jyväskylän seminaarin lehtorit alkoivat julkaista kansakoulun asioita käsitteleviä lehtiä pyrkien poistamaan näitä ennakkoluuloja ja vahvistamaan koulun asemaa. Koti ja koulu: sanomia lasten kasvattajille ja Kansakoulu: kasvatus-opillinen sanomalehti käsittelivät koululaitosta filosofisista pohdinnoista käytännön järjestelyihin, ja pyrkivät tällä kasvattamaan koulun suosiota. Diskurssianalyysin keinoja käyttämällä tutkin, miten lehdet puolustivat kansakoulun olemassaoloa ja kuvasivat sen kasvatustehtäviä sekä miten sukupuolet näyttäytyivät aineistossa. Tutkimuksessa kasvatus nousi merkittävimmäksi teemaksi, ja kasvatuksen kautta käsiteltiin teemoina kansakunnan muotoutumista ja tulevaisuutta sekä sukupuolten rooleja yhteiskunnassa. Kansakoululaitos nähtiin keinona kehittää kansakuntaa eteenpäin. Nainen esitettiin ideaalitilanteessa vahvasti kasvattajana ja mieheltä odotettiin yhteiskunnallista osallistumista. Myös tyttöjen opetuksesta kirjoitettaessa painotettiin kasvattajuuden merkitystä. Poikien rooli ei noussut aineistossa vahvasti esille. Mies koettiin soveltuvan kasvattamaan oman sukupuolensa edustajia. Sen sijaan nainen koettiin pystyvämmäksi kasvattamaan kumpaakin sukupuolta. Silti suurin osa tuon aikaisista opettajista oli vielä miehiä, vaikka opettajaseminaarissa sukupuolijakauma oli tasainen. Yhteis- ja erillisopetus tulivat esille sukupuolia yhdistävinä tai erottavina tekijöinä. Yhteisopetusta pidettiin aineistossa kummallekin sukupuolelle hyödyllisenä. Silti liikunnassa ja käsitöissä yhteisopetuksenkin kannattajat näkivät erillisopetuksen olevan tarpeen. Aikana, jolloin lasten koulunkäynti ei ollut pakollista ja kansa koki sen vieraana, kasvatusopilliset aikakauslehdet toivat esille syitä, miksi lasten opetus oli tärkeää ja merkittävää. Lehdet eivät välttämättä tavoittaneet sitä yleisöä, johon halusivat eniten vaikuttaa. Silti ne osallistuivat aikansa filosofiseen keskusteluun kasvatuksellisista ja yhteiskunnallisista muutoksista ja toivat esille myös vähemmistön näkökulmia kasvatukseen liittyen.
first_indexed 2019-09-20T09:14:27Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Vilkuna, Kustaa H.J.", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Frigren, Pirita", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Oksanen, Noora", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-11-28T13:23:45Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-11-28T13:23:45Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60375", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Pro gradu -ty\u00f6ni k\u00e4sittelee kansakoululaitosta kahden jyv\u00e4skyl\u00e4l\u00e4isen kasvatusopillisen aikakauslehden kautta. Lehdet ilmestyiv\u00e4t 1860\u2013luvulla ja 1870\u20131880 -luvuilla. Kansakoulua kohtaan koettiin ep\u00e4varmuutta niin ylemmiss\u00e4 kuin alemmissakin s\u00e4\u00e4dyiss\u00e4, ja n\u00e4in ollen Jyv\u00e4skyl\u00e4n seminaarin lehtorit alkoivat julkaista kansakoulun asioita k\u00e4sittelevi\u00e4 lehti\u00e4 pyrkien poistamaan n\u00e4it\u00e4 ennakkoluuloja ja vahvistamaan koulun asemaa. Koti ja koulu: sanomia lasten kasvattajille ja Kansakoulu: kasvatus-opillinen sanomalehti k\u00e4sitteliv\u00e4t koululaitosta filosofisista pohdinnoista k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n j\u00e4rjestelyihin, ja pyrkiv\u00e4t t\u00e4ll\u00e4 kasvattamaan koulun suosiota.\n\nDiskurssianalyysin keinoja k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 tutkin, miten lehdet puolustivat kansakoulun olemassaoloa ja kuvasivat sen kasvatusteht\u00e4vi\u00e4 sek\u00e4 miten sukupuolet n\u00e4ytt\u00e4ytyiv\u00e4t aineistossa. Tutkimuksessa kasvatus nousi merkitt\u00e4vimm\u00e4ksi teemaksi, ja kasvatuksen kautta k\u00e4siteltiin teemoina kansakunnan muotoutumista ja tulevaisuutta sek\u00e4 sukupuolten rooleja yhteiskunnassa. Kansakoululaitos n\u00e4htiin keinona kehitt\u00e4\u00e4 kansakuntaa eteenp\u00e4in. Nainen esitettiin ideaalitilanteessa vahvasti kasvattajana ja miehelt\u00e4 odotettiin yhteiskunnallista osallistumista. My\u00f6s tytt\u00f6jen opetuksesta kirjoitettaessa painotettiin kasvattajuuden merkityst\u00e4. Poikien rooli ei noussut aineistossa vahvasti esille. Mies koettiin soveltuvan kasvattamaan oman sukupuolensa edustajia. Sen sijaan nainen koettiin pystyv\u00e4mm\u00e4ksi kasvattamaan kumpaakin sukupuolta. Silti suurin osa tuon aikaisista opettajista oli viel\u00e4 miehi\u00e4, vaikka opettajaseminaarissa sukupuolijakauma oli tasainen. Yhteis- ja erillisopetus tulivat esille sukupuolia yhdist\u00e4vin\u00e4 tai erottavina tekij\u00f6in\u00e4. Yhteisopetusta pidettiin aineistossa kummallekin sukupuolelle hy\u00f6dyllisen\u00e4. Silti liikunnassa ja k\u00e4sit\u00f6iss\u00e4 yhteisopetuksenkin kannattajat n\u00e4kiv\u00e4t erillisopetuksen olevan tarpeen.\n\nAikana, jolloin lasten koulunk\u00e4ynti ei ollut pakollista ja kansa koki sen vieraana, kasvatusopilliset aikakauslehdet toivat esille syit\u00e4, miksi lasten opetus oli t\u00e4rke\u00e4\u00e4 ja merkitt\u00e4v\u00e4\u00e4. Lehdet eiv\u00e4t v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4tt\u00e4 tavoittaneet sit\u00e4 yleis\u00f6\u00e4, johon halusivat eniten vaikuttaa. Silti ne osallistuivat aikansa filosofiseen keskusteluun kasvatuksellisista ja yhteiskunnallisista muutoksista ja toivat esille my\u00f6s v\u00e4hemmist\u00f6n n\u00e4k\u00f6kulmia kasvatukseen liittyen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2018-11-28T13:23:43Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-11-28T13:23:45Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "90", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Oikeanlaiseksi mieheksi ja naiseksi", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201811284917", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Historian ja etnologian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of History and Ethnology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Suomen historia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Finnish History", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3031", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pojat (ik\u00e4ryhm\u00e4t)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "naiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kansakoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sukupuoli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "miehet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tyt\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulukasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_60375
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:43Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/fb06a5c7-1340-48f0-9714-e46a1a2ef392\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201811284917.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Oksanen, Noora Oikeanlaiseksi mieheksi ja naiseksi Suomen historia Finnish History 3031 pojat (ikäryhmät) naiset kasvatus kansakoulu opettajat opetus sukupuoli koti miehet tytöt koulukasvatus
title Oikeanlaiseksi mieheksi ja naiseksi
title_full Oikeanlaiseksi mieheksi ja naiseksi
title_fullStr Oikeanlaiseksi mieheksi ja naiseksi Oikeanlaiseksi mieheksi ja naiseksi
title_full_unstemmed Oikeanlaiseksi mieheksi ja naiseksi Oikeanlaiseksi mieheksi ja naiseksi
title_short Oikeanlaiseksi mieheksi ja naiseksi
title_sort oikeanlaiseksi mieheksi ja naiseksi
title_txtP Oikeanlaiseksi mieheksi ja naiseksi
topic Suomen historia Finnish History 3031 pojat (ikäryhmät) naiset kasvatus kansakoulu opettajat opetus sukupuoli koti miehet tytöt koulukasvatus
topic_facet 3031 Finnish History Suomen historia kansakoulu kasvatus koti koulukasvatus miehet naiset opettajat opetus pojat (ikäryhmät) sukupuoli tytöt
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60375 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201811284917
work_keys_str_mv AT oksanennoora oikeanlaiseksimieheksijanaiseksi