Ahistaa! ahdistuneisuuden yhteys lukiolaisten kirjoittamisen vaikeuksiin

Ajatusten ilmaiseminen kirjoitetussa muodossa on keskeinen taito yhteiskunnassa. Nuorten vaikeudet kirjoittamista vaativissa tehtävissä vaikuttavat pitkäkestoisesti sekä lukio-opintoihin että muuhun elämään. Jotta kirjoittamisen vaikeuksissa osattaisiin tarjota oikeanlaista tukea, on tärkeää saada t...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Tiirikainen, Kati
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60367
_version_ 1826225796090429440
author Tiirikainen, Kati
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Tiirikainen, Kati Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Tiirikainen, Kati Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Tiirikainen, Kati
datasource_str_mv jyx
description Ajatusten ilmaiseminen kirjoitetussa muodossa on keskeinen taito yhteiskunnassa. Nuorten vaikeudet kirjoittamista vaativissa tehtävissä vaikuttavat pitkäkestoisesti sekä lukio-opintoihin että muuhun elämään. Jotta kirjoittamisen vaikeuksissa osattaisiin tarjota oikeanlaista tukea, on tärkeää saada tietoa siitä, millaiset psykologiset tekijät ovat yhteydessä vaikeuksiin. Ahdistuneisuushäiriöt vaikuttavat keskeisesti monen nuoren elämään, mutta niiden yhteyttä kirjoittamisen vaikeuksiin on tutkittu vain vähän. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, kuinka yleisiä kirjoittamisen vaikeudet suomalaisilla lukiolaisilla ovat ja onko niillä yhteyttä yleistyneen ahdistuneisuushäiriön oireisiin. Lisäksi tutkin, kuinka samankaltainen mahdollinen yhteys on lukiolaispojilla ja -tytöillä sekä miten paljon vanhempien matala koulutustaso, lukiolaisen huono koulumenestys ja lukiolaisen lukemisen vaikeudet selittävät yhteyttä. Tutkimuksessa käytin Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen Kouluterveyskyselyn vuoden 2015 aineistoa, johon sisällytin 38 148 lukiolaisen lomakevastaukset. Hyödynsin logistista regressioanalyysia tutkiessani yleistyneen ahdistuneisuuden yhteyttä lukiolaisten itse raportoimiin kirjoittamisen vaikeuksiin. Aineiston perusteella noin neljännes lukiolaisista koki melko paljon tai erittäin paljon vaikeuksia kirjoittamista vaativissa tehtävissä. Noin 5 % koki erittäin paljon kirjoittamisen vaikeuksia. Kirjoittamisen vaikeuksien ja ahdistuneisuuden välillä oli selvä yhteys: tutkittujen lukiolaisten joukossa riski kirjoittamisen vaikeuksiin oli muihin verrattuna noin kaksinkertainen niillä, joilla oli yleistyneen ahdistuneisuushäiriön oireita. Yhteys oli samankaltainen lukiolaispojilla ja -tytöillä. Vanhempien matala koulutustaso, lukiolaisen huono koulumenestys ja lukiolaisen lukemisen vaikeudet selittivät pienen osan yhteydestä, mutta havaittu yhteys oli varsin selkeä silloinkin, kun näiden tekijöiden vaikutus oli vakioitu. Tutkimuksen tulosten mukaan kirjoittamisen vaikeudet ovat suomalaisilla lukiolaisilla melko yleisiä, ja ahdistuneet nuoret kärsivät kirjoittamisen vaikeuksista muita todennäköisemmin. Sekä kirjoittamisen vaikeuksien että ahdistuneisuuden vähentämiseksi on tärkeää löytää toimivia interventioita ja tuen muotoja.
first_indexed 2019-09-20T09:13:46Z
format Kandityö
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Ekstr\u00f6m, Nora", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Tiirikainen, Kati", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-11-28T07:14:18Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-11-28T07:14:18Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60367", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Ajatusten ilmaiseminen kirjoitetussa muodossa on keskeinen taito yhteiskunnassa. Nuorten vaikeudet kirjoittamista\nvaativissa teht\u00e4viss\u00e4 vaikuttavat pitk\u00e4kestoisesti sek\u00e4 lukio-opintoihin ett\u00e4 muuhun el\u00e4m\u00e4\u00e4n. Jotta kirjoittamisen\nvaikeuksissa osattaisiin tarjota oikeanlaista tukea, on t\u00e4rke\u00e4\u00e4 saada tietoa siit\u00e4, millaiset psykologiset tekij\u00e4t ovat\nyhteydess\u00e4 vaikeuksiin. Ahdistuneisuush\u00e4iri\u00f6t vaikuttavat keskeisesti monen nuoren el\u00e4m\u00e4\u00e4n, mutta niiden\nyhteytt\u00e4 kirjoittamisen vaikeuksiin on tutkittu vain v\u00e4h\u00e4n.\n\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, kuinka yleisi\u00e4 kirjoittamisen vaikeudet suomalaisilla lukiolaisilla ovat\nja onko niill\u00e4 yhteytt\u00e4 yleistyneen ahdistuneisuush\u00e4iri\u00f6n oireisiin. Lis\u00e4ksi tutkin, kuinka samankaltainen\nmahdollinen yhteys on lukiolaispojilla ja -tyt\u00f6ill\u00e4 sek\u00e4 miten paljon vanhempien matala koulutustaso, lukiolaisen\nhuono koulumenestys ja lukiolaisen lukemisen vaikeudet selitt\u00e4v\u00e4t yhteytt\u00e4.\n\nTutkimuksessa k\u00e4ytin Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen Kouluterveyskyselyn vuoden 2015 aineistoa, johon\nsis\u00e4llytin 38 148 lukiolaisen lomakevastaukset. Hy\u00f6dynsin logistista regressioanalyysia tutkiessani yleistyneen\nahdistuneisuuden yhteytt\u00e4 lukiolaisten itse raportoimiin kirjoittamisen vaikeuksiin.\n\nAineiston perusteella noin nelj\u00e4nnes lukiolaisista koki melko paljon tai eritt\u00e4in paljon vaikeuksia kirjoittamista\nvaativissa teht\u00e4viss\u00e4. Noin 5 % koki eritt\u00e4in paljon kirjoittamisen vaikeuksia. Kirjoittamisen vaikeuksien ja\nahdistuneisuuden v\u00e4lill\u00e4 oli selv\u00e4 yhteys: tutkittujen lukiolaisten joukossa riski kirjoittamisen vaikeuksiin oli\nmuihin verrattuna noin kaksinkertainen niill\u00e4, joilla oli yleistyneen ahdistuneisuush\u00e4iri\u00f6n oireita. Yhteys oli\nsamankaltainen lukiolaispojilla ja -tyt\u00f6ill\u00e4. Vanhempien matala koulutustaso, lukiolaisen huono koulumenestys ja\nlukiolaisen lukemisen vaikeudet selittiv\u00e4t pienen osan yhteydest\u00e4, mutta havaittu yhteys oli varsin selke\u00e4 silloinkin,\nkun n\u00e4iden tekij\u00f6iden vaikutus oli vakioitu.\n\nTutkimuksen tulosten mukaan kirjoittamisen vaikeudet ovat suomalaisilla lukiolaisilla melko yleisi\u00e4, ja ahdistuneet\nnuoret k\u00e4rsiv\u00e4t kirjoittamisen vaikeuksista muita todenn\u00e4k\u00f6isemmin. Sek\u00e4 kirjoittamisen vaikeuksien ett\u00e4\nahdistuneisuuden v\u00e4hent\u00e4miseksi on t\u00e4rke\u00e4\u00e4 l\u00f6yt\u00e4\u00e4 toimivia interventioita ja tuen muotoja.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2018-11-28T07:14:18Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-11-28T07:14:18Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "27", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kouluvaikeudet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Ahistaa! : ahdistuneisuuden yhteys lukiolaisten kirjoittamisen vaikeuksiin", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201811284909", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music, Art and Culture Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Kirjoittaminen", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Creative writing", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3041", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kirjoittaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukiolaiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ahdistus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ahdistuneisuush\u00e4iri\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yleistynyt ahdistuneisuush\u00e4iri\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities).", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Tekij\u00e4 ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6semalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat..", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_60367
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:09Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Tiirikainen, Kati Ahistaa! : ahdistuneisuuden yhteys lukiolaisten kirjoittamisen vaikeuksiin kouluvaikeudet Kirjoittaminen Creative writing 3041 kirjoittaminen lukiolaiset ahdistus ahdistuneisuushäiriöt yleistynyt ahdistuneisuushäiriö
title Ahistaa! : ahdistuneisuuden yhteys lukiolaisten kirjoittamisen vaikeuksiin
title_full Ahistaa! : ahdistuneisuuden yhteys lukiolaisten kirjoittamisen vaikeuksiin
title_fullStr Ahistaa! : ahdistuneisuuden yhteys lukiolaisten kirjoittamisen vaikeuksiin Ahistaa! : ahdistuneisuuden yhteys lukiolaisten kirjoittamisen vaikeuksiin
title_full_unstemmed Ahistaa! : ahdistuneisuuden yhteys lukiolaisten kirjoittamisen vaikeuksiin Ahistaa! : ahdistuneisuuden yhteys lukiolaisten kirjoittamisen vaikeuksiin
title_short Ahistaa!
title_sort ahistaa ahdistuneisuuden yhteys lukiolaisten kirjoittamisen vaikeuksiin
title_sub ahdistuneisuuden yhteys lukiolaisten kirjoittamisen vaikeuksiin
title_txtP Ahistaa! : ahdistuneisuuden yhteys lukiolaisten kirjoittamisen vaikeuksiin
topic kouluvaikeudet Kirjoittaminen Creative writing 3041 kirjoittaminen lukiolaiset ahdistus ahdistuneisuushäiriöt yleistynyt ahdistuneisuushäiriö
topic_facet 3041 Creative writing Kirjoittaminen ahdistuneisuushäiriöt ahdistus kirjoittaminen kouluvaikeudet lukiolaiset yleistynyt ahdistuneisuushäiriö
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60367 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201811284909
work_keys_str_mv AT tiirikainenkati ahistaaahdistuneisuudenyhteyslukiolaistenkirjoittamisenvaikeuksiin