Ahistaa! ahdistuneisuuden yhteys lukiolaisten kirjoittamisen vaikeuksiin

Ajatusten ilmaiseminen kirjoitetussa muodossa on keskeinen taito yhteiskunnassa. Nuorten vaikeudet kirjoittamista vaativissa tehtävissä vaikuttavat pitkäkestoisesti sekä lukio-opintoihin että muuhun elämään. Jotta kirjoittamisen vaikeuksissa osattaisiin tarjota oikeanlaista tukea, on tärkeää saada t...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Tiirikainen, Kati
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60367
Description
Summary:Ajatusten ilmaiseminen kirjoitetussa muodossa on keskeinen taito yhteiskunnassa. Nuorten vaikeudet kirjoittamista vaativissa tehtävissä vaikuttavat pitkäkestoisesti sekä lukio-opintoihin että muuhun elämään. Jotta kirjoittamisen vaikeuksissa osattaisiin tarjota oikeanlaista tukea, on tärkeää saada tietoa siitä, millaiset psykologiset tekijät ovat yhteydessä vaikeuksiin. Ahdistuneisuushäiriöt vaikuttavat keskeisesti monen nuoren elämään, mutta niiden yhteyttä kirjoittamisen vaikeuksiin on tutkittu vain vähän. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, kuinka yleisiä kirjoittamisen vaikeudet suomalaisilla lukiolaisilla ovat ja onko niillä yhteyttä yleistyneen ahdistuneisuushäiriön oireisiin. Lisäksi tutkin, kuinka samankaltainen mahdollinen yhteys on lukiolaispojilla ja -tytöillä sekä miten paljon vanhempien matala koulutustaso, lukiolaisen huono koulumenestys ja lukiolaisen lukemisen vaikeudet selittävät yhteyttä. Tutkimuksessa käytin Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen Kouluterveyskyselyn vuoden 2015 aineistoa, johon sisällytin 38 148 lukiolaisen lomakevastaukset. Hyödynsin logistista regressioanalyysia tutkiessani yleistyneen ahdistuneisuuden yhteyttä lukiolaisten itse raportoimiin kirjoittamisen vaikeuksiin. Aineiston perusteella noin neljännes lukiolaisista koki melko paljon tai erittäin paljon vaikeuksia kirjoittamista vaativissa tehtävissä. Noin 5 % koki erittäin paljon kirjoittamisen vaikeuksia. Kirjoittamisen vaikeuksien ja ahdistuneisuuden välillä oli selvä yhteys: tutkittujen lukiolaisten joukossa riski kirjoittamisen vaikeuksiin oli muihin verrattuna noin kaksinkertainen niillä, joilla oli yleistyneen ahdistuneisuushäiriön oireita. Yhteys oli samankaltainen lukiolaispojilla ja -tytöillä. Vanhempien matala koulutustaso, lukiolaisen huono koulumenestys ja lukiolaisen lukemisen vaikeudet selittivät pienen osan yhteydestä, mutta havaittu yhteys oli varsin selkeä silloinkin, kun näiden tekijöiden vaikutus oli vakioitu. Tutkimuksen tulosten mukaan kirjoittamisen vaikeudet ovat suomalaisilla lukiolaisilla melko yleisiä, ja ahdistuneet nuoret kärsivät kirjoittamisen vaikeuksista muita todennäköisemmin. Sekä kirjoittamisen vaikeuksien että ahdistuneisuuden vähentämiseksi on tärkeää löytää toimivia interventioita ja tuen muotoja.