Opettajaidentiteetin rakentuminen opettajakoulutuksen pääsykoekirjoitelmissa

Tutkielmassa on pyritty tarkastelemaan, miten luokanopettajakoulutukseen pyrkivät aikuisopiskelijat määrittävät itsensä opettajina ennen koulutusta ja miten opettajuus näyttäytyy opiskelijoille. Tutkimusaineistona on ollut opiskelijoiden pääsykoekirjoitelmat. Aineistopyyntö esitettiin 48:lle opiske...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Sinkkonen, Jenni
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60366
_version_ 1826225717163065344
author Sinkkonen, Jenni
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Sinkkonen, Jenni Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Sinkkonen, Jenni Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Sinkkonen, Jenni
datasource_str_mv jyx
description Tutkielmassa on pyritty tarkastelemaan, miten luokanopettajakoulutukseen pyrkivät aikuisopiskelijat määrittävät itsensä opettajina ennen koulutusta ja miten opettajuus näyttäytyy opiskelijoille. Tutkimusaineistona on ollut opiskelijoiden pääsykoekirjoitelmat. Aineistopyyntö esitettiin 48:lle opiskelijalle ja 15 heistä antoi kirjoitelman käyttööni. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys on sosiaalinen konstruktionismi, jonka mukaan todellisuus on kielellisesti ja sosiaalisesti tuotettua. Aineisto on analysoitu narratiivisen analyysin keinoin David Hermanin kertomuksen prototyyppien mukaisesti. Aineisto on lisäksi teemoiteltu. Tutkielmassa on tarkasteltu opettajan ammatillisen kehittymisen merkitystä yksilön huomioinnin näkökulmasta sekä opettajuuden ideaaleja kulttuurisina representaatioina. Luokanopettajakoulutuksen alkuvaiheessa olevat opiskelijat ovat olleet mielenkiinnon kohteena, sillä ammatillinen identiteetti ja näkemys opettajuuden ideaaleista on vasta kehittymässä. Kirjoittajat rakentavat pääsykoekirjoitelmissa tietä opettajuuteen kolmen teeman kautta: yliopistoon pyrkiminen, erilaiset tiet kohti opettajuutta ja ammatillisen identiteetin herääminen. Ammatti-identiteetin rakentuminen on analyysin päätteeksi koottu kokoavaksi kasvukertomukseksi. Teemoittelun yhteydessä analyysistä nousi esille minä opettajana- teema, jossa arvotetaan ihanneminää suhteessa tavoiteminään ideaaliopettajuuden kontekstissa. Lisäksi tuli ilmi ilmapiirin teema, uudistaja minä- teema sekä yhteisöllisyyden teema. Yhteenvetona esitetään, että ideaaliopettajuus nähdään tavoiteltavana ammatti-identiteetin piirteenä, jossa koulu on opettajien ja oppilaiden yhteinen oppimisen ja kasvun keskiö. Opettajan ammatillinen identiteetti, käsitys ja kuva itsestä ammatin edustajana sekä tulevana tekijänä on hakijoilla vahva ominaisuus jo ennen opintojen alkua. Heillä on visio siitä, mitä kohti ovat menossa.
first_indexed 2019-09-20T09:13:50Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Isosomppi, Leena", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Sinkkonen, Jenni", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-11-28T07:12:25Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-11-28T07:12:25Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60366", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkielmassa on pyritty tarkastelemaan, miten luokanopettajakoulutukseen pyrkiv\u00e4t aikuisopiskelijat m\u00e4\u00e4ritt\u00e4v\u00e4t itsens\u00e4 opettajina ennen koulutusta ja miten opettajuus n\u00e4ytt\u00e4ytyy opiskelijoille.\n\nTutkimusaineistona on ollut opiskelijoiden p\u00e4\u00e4sykoekirjoitelmat. Aineistopyynt\u00f6 esitettiin 48:lle opiskelijalle ja 15 heist\u00e4 antoi kirjoitelman k\u00e4ytt\u00f6\u00f6ni. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys on sosiaalinen konstruktionismi, jonka mukaan todellisuus on kielellisesti ja sosiaalisesti tuotettua. Aineisto on analysoitu narratiivisen analyysin keinoin David Hermanin kertomuksen prototyyppien mukaisesti. Aineisto on lis\u00e4ksi teemoiteltu. \n\nTutkielmassa on tarkasteltu opettajan ammatillisen kehittymisen merkityst\u00e4 yksil\u00f6n huomioinnin n\u00e4k\u00f6kulmasta sek\u00e4 opettajuuden ideaaleja kulttuurisina representaatioina. Luokanopettajakoulutuksen alkuvaiheessa olevat opiskelijat ovat olleet mielenkiinnon kohteena, sill\u00e4 ammatillinen identiteetti ja n\u00e4kemys opettajuuden ideaaleista on vasta kehittym\u00e4ss\u00e4. Kirjoittajat rakentavat p\u00e4\u00e4sykoekirjoitelmissa tiet\u00e4 opettajuuteen kolmen teeman kautta: yliopistoon pyrkiminen, erilaiset tiet kohti opettajuutta ja ammatillisen identiteetin her\u00e4\u00e4minen. Ammatti-identiteetin rakentuminen on analyysin p\u00e4\u00e4tteeksi koottu kokoavaksi kasvukertomukseksi. Teemoittelun yhteydess\u00e4 analyysist\u00e4 nousi esille min\u00e4 opettajana- teema, jossa arvotetaan ihannemin\u00e4\u00e4 suhteessa tavoitemin\u00e4\u00e4n ideaaliopettajuuden kontekstissa. Lis\u00e4ksi tuli ilmi ilmapiirin teema, uudistaja min\u00e4- teema sek\u00e4 yhteis\u00f6llisyyden teema. Yhteenvetona esitet\u00e4\u00e4n, ett\u00e4 ideaaliopettajuus n\u00e4hd\u00e4\u00e4n tavoiteltavana ammatti-identiteetin piirteen\u00e4, jossa koulu on opettajien ja oppilaiden yhteinen oppimisen ja kasvun keski\u00f6. Opettajan ammatillinen identiteetti, k\u00e4sitys ja kuva itsest\u00e4 ammatin edustajana sek\u00e4 tulevana tekij\u00e4n\u00e4 on hakijoilla vahva ominaisuus jo ennen opintojen alkua. Heill\u00e4 on visio siit\u00e4, mit\u00e4 kohti ovat menossa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2018-11-28T07:12:25Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-11-28T07:12:25Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "109", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Opettajaidentiteetin rakentuminen opettajakoulutuksen p\u00e4\u00e4sykoekirjoitelmissa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201811284908", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ammatti-identiteetti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "identiteetti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajankoulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "narratiivisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_60366
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:13Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/461b27d6-3776-415a-88bd-7561097cb943\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201811284908.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Sinkkonen, Jenni Opettajaidentiteetin rakentuminen opettajakoulutuksen pääsykoekirjoitelmissa Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 opettajat ammatti-identiteetti opettajuus identiteetti luokanopettajat opettajankoulutus narratiivisuus
title Opettajaidentiteetin rakentuminen opettajakoulutuksen pääsykoekirjoitelmissa
title_full Opettajaidentiteetin rakentuminen opettajakoulutuksen pääsykoekirjoitelmissa
title_fullStr Opettajaidentiteetin rakentuminen opettajakoulutuksen pääsykoekirjoitelmissa Opettajaidentiteetin rakentuminen opettajakoulutuksen pääsykoekirjoitelmissa
title_full_unstemmed Opettajaidentiteetin rakentuminen opettajakoulutuksen pääsykoekirjoitelmissa Opettajaidentiteetin rakentuminen opettajakoulutuksen pääsykoekirjoitelmissa
title_short Opettajaidentiteetin rakentuminen opettajakoulutuksen pääsykoekirjoitelmissa
title_sort opettajaidentiteetin rakentuminen opettajakoulutuksen pääsykoekirjoitelmissa
title_txtP Opettajaidentiteetin rakentuminen opettajakoulutuksen pääsykoekirjoitelmissa
topic Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 opettajat ammatti-identiteetti opettajuus identiteetti luokanopettajat opettajankoulutus narratiivisuus
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education ammatti-identiteetti identiteetti luokanopettajat narratiivisuus opettajankoulutus opettajat opettajuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60366 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201811284908
work_keys_str_mv AT sinkkonenjenni opettajaidentiteetinrakentuminenopettajakoulutuksenpääsykoekirjoitelmissa