Henkilöstön osaamisen merkitys tietojärjestelmäprojektien onnistumisessa

Projekti on nykyään varsin yleinen työskentelytapa. Yleisyydestään huolimatta etenkin tietojärjestelmäprojektien onnistumisaste on varsin alhainen. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tunnistaa projektin onnistumista auttavia ja hankaloittavia tekijöitä etenkin projekteissa työskentelevien henkilöiden...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Ahti, Noora
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60361
Description
Summary:Projekti on nykyään varsin yleinen työskentelytapa. Yleisyydestään huolimatta etenkin tietojärjestelmäprojektien onnistumisaste on varsin alhainen. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tunnistaa projektin onnistumista auttavia ja hankaloittavia tekijöitä etenkin projekteissa työskentelevien henkilöiden näkökulmasta. Tutkimuksen aluksi kartoitettiin määritelmiä onnistuneelle projektille. Onnistumisen määritelmä vaihteli sen mukaan, keneltä kysyttiin ja missä vaiheessa, mutta yleinen näkemys oli, että lopputuotteen tulee tyydyttää asiakasta. Projektien onnistumista edesauttoi osaava henkilöstö, avoin tiedonkulku ja johdon tuki. Projektiryhmän tuli toimia hyvin yhdessä ja projektipäälliköllä oli tärkeä rooli ryhmän yhteistyön tukemisessa. Projektiryhmän jäseniltä edellytettiin konfliktien käsittelemisen taitoja, halukkuutta ja kyvykkyyttä tietämyksen jakamiseen sekä itsensä johtamisen taitoa. Organisaation kulttuuri ja ilmapiiri vaikuttavat osaltaan projektien onnistumiseen niissä työskentelevien henkilöiden kautta. Avoin, luottamuksellinen ja ketterä ilmapiiri paransivat onnistumisen mahdollisuuksia.