The strategic decision-making behind the evolution of software firm's business models

Tämä tutkielma pyrkii analysoimaan ja selittämään strategista päätöksentekoa ohjelmistoyritysten liiketoimintamallien kehittymisen taustalla. Liiketoimintamalli on keskeinen osa yritystä, mutta strategian vaikutusta liiketoimintamallien kehittymiseen ei ole tutkittu vielä paljoa. Tästä syystä lisää...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Uusitalo, Juuso
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60359
Description
Summary:Tämä tutkielma pyrkii analysoimaan ja selittämään strategista päätöksentekoa ohjelmistoyritysten liiketoimintamallien kehittymisen taustalla. Liiketoimintamalli on keskeinen osa yritystä, mutta strategian vaikutusta liiketoimintamallien kehittymiseen ei ole tutkittu vielä paljoa. Tästä syystä lisää tutkimustietoa aiheesta tarvitaan. Tässä tutkimuksessa esitellään kaksi case yritystä ja selvitetään miten niiden liiketoimintamallit ovat kehittyneet yritysten elinkaaren aikana. Tämän jälkeen liiketoimintamalleissa havaitut muutokset selitetään kolmella esitellyllä strategian teorialla ja tämän seurauksena syntynyttä ymmärrystä käyttäen rakennetaan malli, joka kuvaa strategian vaikutuksen liiketoimintamallien kehitysprosessissa. Tämä malli edistää tieteellistä tutkimusta ja ymmärrystä liiketoimintamallien kehitysprosessista ja erityisesti strategisten päätösten vaikutuksesta tähän prosessiin. This research aims to analyze and explain the strategical decision making behind the evolution of business models of software firms. The impact of strategy in business model evolution is a lesser studied subject highlighting the importance of more knowledge in the field. The case studies presented in this research explore two software firms and how their business models have evolved in their lifetime. Following this, the changes in the business models are explained by using three theories of strategy and subsequently using this understanding to build a model that highlights the impact of strategy on the business model evolution process. This model together with the findings in the analysis of the changes provides scholars further understanding on the business model evolution process and moreover on the strategical decision behind the evolution.