Pelimusiikin adaptiivisuus systemaattinen kirjallisuuskartoitus

Moderneissa peleissä hyödynnetään usein adaptiivista musiikkia ja keinoja sen toteuttamiseksi on myös lisääntyvässä määrin tutkittu. Tässä tutkielmassa on kartoitettu adaptiivisen pelimusiikin kirjallisuutta. Tutkielmassa pyritään selvittämään, minkä tyyppistä tutkimuskirjallisuutta pelimusiikin ada...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Haapanen, Ville
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60355
_version_ 1828193094684639232
author Haapanen, Ville
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Haapanen, Ville Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Haapanen, Ville Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Haapanen, Ville
datasource_str_mv jyx
description Moderneissa peleissä hyödynnetään usein adaptiivista musiikkia ja keinoja sen toteuttamiseksi on myös lisääntyvässä määrin tutkittu. Tässä tutkielmassa on kartoitettu adaptiivisen pelimusiikin kirjallisuutta. Tutkielmassa pyritään selvittämään, minkä tyyppistä tutkimuskirjallisuutta pelimusiikin adaptiivisuudesta on olemassa, miten adaptiivista pelimusiikkia on määritelty ja mitä aputyökaluja adaptiivisen pelimusiikin tekemiseksi ja kehittämiseksi tutkittu kirjallisuus tuo esiin. Tutkimusmenetelmänä käytettiin sovelletusti systemaattista kirjallisuuskartoitusta. Kirjallisuutta tutkittiin 10 vuoden ajalta aikavälillä 2007-2017. Tutkimuksen myötä saatiin selville, että adaptiivisen pelimusiikin määritelmissä on joitakin eroavaisuuksia. Tutkimuksen myötä selviää myös, että suurin osa kirjallisuudesta on ratkaisu- ja validointipohjaisia konferenssipapereita. Hieman yllättävää oli, että kokemuspohjaisia julkaisuja esiintyi odotuksista huolimatta vähiten. Tutkimuksen tavoitteena oli, että pelinkehittäjät ja erityisesti pelimusiikin säveltäjät voisivat hyödyntää tämän tutkimuksen puitteissa kerättyä tietoa pelinkehitys- ja sävellysprosesseissaan. Modern games often incorporate adaptive music and ways to implement it are also increasingly being studied. In this thesis a systematic mapping study is conducted concerning game music adaptivity. The aim of the thesis is to find out what kind of literaii ture exists on game music adaptivity, how adaptive game music has been defined and what kind of tools have been created and used to make and develop adaptive game music. The research method in question was applied to papers released during the years 2007-2017. As a result of this research, it was found that there are some differences how adaptive game music is defined. The study also reveals that most of the literature consists of conference and validation-based papers. It was a little surprising that the quantity of experience-based papers was smaller than expected. The aim of this thesis was to allow game developers and especially game music composers to take advantage of the information collected during this research in their game development and composing processes.
first_indexed 2019-09-20T09:14:39Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Nieminen, Paavo", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Isom\u00f6tt\u00f6nen, Ville", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Haapanen, Ville", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-11-28T06:31:33Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-11-28T06:31:33Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60355", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Moderneissa peleiss\u00e4 hy\u00f6dynnet\u00e4\u00e4n usein adaptiivista musiikkia ja keinoja\nsen toteuttamiseksi on my\u00f6s lis\u00e4\u00e4ntyv\u00e4ss\u00e4 m\u00e4\u00e4rin tutkittu. T\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa on kartoitettu adaptiivisen pelimusiikin kirjallisuutta. Tutkielmassa pyrit\u00e4\u00e4n selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n, mink\u00e4 tyyppist\u00e4 tutkimuskirjallisuutta pelimusiikin adaptiivisuudesta on olemassa, miten adaptiivista\npelimusiikkia on m\u00e4\u00e4ritelty ja mit\u00e4 aputy\u00f6kaluja adaptiivisen pelimusiikin tekemiseksi ja\nkehitt\u00e4miseksi tutkittu kirjallisuus tuo esiin. Tutkimusmenetelm\u00e4n\u00e4 k\u00e4ytettiin sovelletusti\nsystemaattista kirjallisuuskartoitusta. Kirjallisuutta tutkittiin 10 vuoden ajalta aikav\u00e4lill\u00e4\n2007-2017. Tutkimuksen my\u00f6t\u00e4 saatiin selville, ett\u00e4 adaptiivisen pelimusiikin m\u00e4\u00e4ritelmiss\u00e4 on joitakin eroavaisuuksia. Tutkimuksen my\u00f6t\u00e4 selvi\u00e4\u00e4 my\u00f6s, ett\u00e4 suurin osa kirjallisuudesta on ratkaisu- ja validointipohjaisia konferenssipapereita. Hieman yll\u00e4tt\u00e4v\u00e4\u00e4 oli,\nett\u00e4 kokemuspohjaisia julkaisuja esiintyi odotuksista huolimatta v\u00e4hiten. Tutkimuksen tavoitteena oli, ett\u00e4 pelinkehitt\u00e4j\u00e4t ja erityisesti pelimusiikin s\u00e4velt\u00e4j\u00e4t voisivat hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4\nt\u00e4m\u00e4n tutkimuksen puitteissa ker\u00e4tty\u00e4 tietoa pelinkehitys- ja s\u00e4vellysprosesseissaan.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Modern games often incorporate adaptive music and ways to implement it are\nalso increasingly being studied. In this thesis a systematic mapping study is conducted\nconcerning game music adaptivity. The aim of the thesis is to find out what kind of literaii\nture exists on game music adaptivity, how adaptive game music has been defined and what\nkind of tools have been created and used to make and develop adaptive game music. The\nresearch method in question was applied to papers released during the years 2007-2017. As\na result of this research, it was found that there are some differences how adaptive game\nmusic is defined. The study also reveals that most of the literature consists of conference\nand validation-based papers. It was a little surprising that the quantity of experience-based\npapers was smaller than expected. The aim of this thesis was to allow game developers and\nespecially game music composers to take advantage of the information collected during\nthis research in their game development and composing processes.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2018-11-28T06:31:33Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-11-28T06:31:33Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "59", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "adaptiivinen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "adaptiivisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Pelimusiikin adaptiivisuus : systemaattinen kirjallisuuskartoitus", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201811284897", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietotekniikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Mathematical Information Technology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "602", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pelimusiikki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pelit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "systemaattiset kirjallisuuskatsaukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_60355
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:29Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/7278a8dc-3073-4168-9f8e-8d5343ca7092\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201811284897.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Haapanen, Ville Pelimusiikin adaptiivisuus : systemaattinen kirjallisuuskartoitus adaptiivinen adaptiivisuus Tietotekniikka Mathematical Information Technology 602 pelimusiikki musiikki pelit systemaattiset kirjallisuuskatsaukset
title Pelimusiikin adaptiivisuus : systemaattinen kirjallisuuskartoitus
title_full Pelimusiikin adaptiivisuus : systemaattinen kirjallisuuskartoitus
title_fullStr Pelimusiikin adaptiivisuus : systemaattinen kirjallisuuskartoitus Pelimusiikin adaptiivisuus : systemaattinen kirjallisuuskartoitus
title_full_unstemmed Pelimusiikin adaptiivisuus : systemaattinen kirjallisuuskartoitus Pelimusiikin adaptiivisuus : systemaattinen kirjallisuuskartoitus
title_short Pelimusiikin adaptiivisuus
title_sort pelimusiikin adaptiivisuus systemaattinen kirjallisuuskartoitus
title_sub systemaattinen kirjallisuuskartoitus
title_txtP Pelimusiikin adaptiivisuus : systemaattinen kirjallisuuskartoitus
topic adaptiivinen adaptiivisuus Tietotekniikka Mathematical Information Technology 602 pelimusiikki musiikki pelit systemaattiset kirjallisuuskatsaukset
topic_facet 602 Mathematical Information Technology Tietotekniikka adaptiivinen adaptiivisuus musiikki pelimusiikki pelit systemaattiset kirjallisuuskatsaukset
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60355 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201811284897
work_keys_str_mv AT haapanenville pelimusiikinadaptiivisuussystemaattinenkirjallisuuskartoitus