Pelimusiikin adaptiivisuus systemaattinen kirjallisuuskartoitus

Moderneissa peleissä hyödynnetään usein adaptiivista musiikkia ja keinoja sen toteuttamiseksi on myös lisääntyvässä määrin tutkittu. Tässä tutkielmassa on kartoitettu adaptiivisen pelimusiikin kirjallisuutta. Tutkielmassa pyritään selvittämään, minkä tyyppistä tutkimuskirjallisuutta pelimusiikin ada...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Haapanen, Ville
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60355
Description
Summary:Moderneissa peleissä hyödynnetään usein adaptiivista musiikkia ja keinoja sen toteuttamiseksi on myös lisääntyvässä määrin tutkittu. Tässä tutkielmassa on kartoitettu adaptiivisen pelimusiikin kirjallisuutta. Tutkielmassa pyritään selvittämään, minkä tyyppistä tutkimuskirjallisuutta pelimusiikin adaptiivisuudesta on olemassa, miten adaptiivista pelimusiikkia on määritelty ja mitä aputyökaluja adaptiivisen pelimusiikin tekemiseksi ja kehittämiseksi tutkittu kirjallisuus tuo esiin. Tutkimusmenetelmänä käytettiin sovelletusti systemaattista kirjallisuuskartoitusta. Kirjallisuutta tutkittiin 10 vuoden ajalta aikavälillä 2007-2017. Tutkimuksen myötä saatiin selville, että adaptiivisen pelimusiikin määritelmissä on joitakin eroavaisuuksia. Tutkimuksen myötä selviää myös, että suurin osa kirjallisuudesta on ratkaisu- ja validointipohjaisia konferenssipapereita. Hieman yllättävää oli, että kokemuspohjaisia julkaisuja esiintyi odotuksista huolimatta vähiten. Tutkimuksen tavoitteena oli, että pelinkehittäjät ja erityisesti pelimusiikin säveltäjät voisivat hyödyntää tämän tutkimuksen puitteissa kerättyä tietoa pelinkehitys- ja sävellysprosesseissaan. Modern games often incorporate adaptive music and ways to implement it are also increasingly being studied. In this thesis a systematic mapping study is conducted concerning game music adaptivity. The aim of the thesis is to find out what kind of literaii ture exists on game music adaptivity, how adaptive game music has been defined and what kind of tools have been created and used to make and develop adaptive game music. The research method in question was applied to papers released during the years 2007-2017. As a result of this research, it was found that there are some differences how adaptive game music is defined. The study also reveals that most of the literature consists of conference and validation-based papers. It was a little surprising that the quantity of experience-based papers was smaller than expected. The aim of this thesis was to allow game developers and especially game music composers to take advantage of the information collected during this research in their game development and composing processes.