"Koulussa on paljon mahdollisuuksia oppimiseen..." kuudesluokkalaisten oppilaiden mielekkään oppimisen kokemuksia fyysisesti joustavissa oppimisympäristöissä

Tutkielman ydintehtävänä oli selvittää, miten kuudesluokkalaiset oppilaat kokivat koulun uudet fyysisesti joustavat oppimisympäristöt ja millaiset tekijät siellä vaikuttivat oppimisen mielekkyyteen. Lisäksi tutkielmassa selvitettiin, millaisena oppilaat kokivat oppimisen koulun fyysisesti joustaviss...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Mäkinen, Hanna, Määttä, Tanja
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60353
_version_ 1828193094680444928
author Mäkinen, Hanna Määttä, Tanja
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Mäkinen, Hanna Määttä, Tanja Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Mäkinen, Hanna Määttä, Tanja Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Mäkinen, Hanna
datasource_str_mv jyx
description Tutkielman ydintehtävänä oli selvittää, miten kuudesluokkalaiset oppilaat kokivat koulun uudet fyysisesti joustavat oppimisympäristöt ja millaiset tekijät siellä vaikuttivat oppimisen mielekkyyteen. Lisäksi tutkielmassa selvitettiin, millaisena oppilaat kokivat oppimisen koulun fyysisesti joustavissa oppimisympäristöissä. Tutkielmassa käytettiin Ruokamon ja Pohjolaisen (1999) mielekkään oppimisen ominaisuuksia, jotka pohjautuvat Jonassenin (1995) vastaaviin ominaisuuksiin. Tutkielma on laadullinen ja lähestymistavaltaan fenomenologinen tutkimus. Aineistonkeruu toteutettiin eteläsuomalaisessa koulussa sähköisen Webropol-kyselyn avulla kuudennen luokan oppilaille (n=29) huhtikuussa 2018. Kyselyn alussa oli pieni kehyskertomus, jonka luettuaan oppilaat kirjoittivat kokemuksistaan fyysisesti joustavissa oppimisympäristöissä. Tutkielman tuloksista ilmeni oppilaiden tyytyväisyys koulun fyysisesti joustaviin tiloihin ja niiden tarjoamiin oppimisen paikkoihin. Oppimispaikan valinnan mahdollisuutta sekä sen hiljaisuutta ja rauhallisuutta pidettiin tärkeänä. Oppilaiden keskuudessa toivottiin parempaa työrauhaa. Mielekkään oppimisen kokemukset koettiin henkilökohtaisina, joista selvimmin ilmenivät aktiivisuus, reflektiivisyys, intentionaalisuus ja yhteistoiminnallisuus oppimisessa. Tutkielman tulokset osoittivat, että fyysisesti joustavat oppimisympäristöt voivat vaihtoehtoisia tiloja ja paikkoja sekä monipuolisia oppimisen tapoja tarjotessaan mahdollistaa mielekkään oppimisen kokemuksia.
first_indexed 2024-09-11T08:51:36Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Perkkil\u00e4, P\u00e4ivi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "M\u00e4kinen, Hanna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "M\u00e4\u00e4tt\u00e4, Tanja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-11-28T06:24:23Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-11-28T06:24:23Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60353", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkielman ydinteht\u00e4v\u00e4n\u00e4 oli selvitt\u00e4\u00e4, miten kuudesluokkalaiset oppilaat kokivat koulun uudet fyysisesti joustavat oppimisymp\u00e4rist\u00f6t ja millaiset tekij\u00e4t siell\u00e4 vaikuttivat oppimisen mielekkyyteen. Lis\u00e4ksi tutkielmassa selvitettiin, millaisena oppilaat kokivat oppimisen koulun fyysisesti joustavissa oppimisymp\u00e4rist\u00f6iss\u00e4. Tutkielmassa k\u00e4ytettiin Ruokamon ja Pohjolaisen (1999) mielekk\u00e4\u00e4n oppimisen ominaisuuksia, jotka pohjautuvat Jonassenin (1995) vastaaviin ominaisuuksiin.\nTutkielma on laadullinen ja l\u00e4hestymistavaltaan fenomenologinen tutkimus. Aineistonkeruu toteutettiin etel\u00e4suomalaisessa koulussa s\u00e4hk\u00f6isen Webropol-kyselyn avulla kuudennen luokan oppilaille (n=29) huhtikuussa 2018. Kyselyn alussa oli pieni kehyskertomus, jonka luettuaan oppilaat kirjoittivat kokemuksistaan fyysisesti joustavissa oppimisymp\u00e4rist\u00f6iss\u00e4.\nTutkielman tuloksista ilmeni oppilaiden tyytyv\u00e4isyys koulun fyysisesti joustaviin tiloihin ja niiden tarjoamiin oppimisen paikkoihin. Oppimispaikan valinnan mahdollisuutta sek\u00e4 sen hiljaisuutta ja rauhallisuutta pidettiin t\u00e4rke\u00e4n\u00e4. Oppilaiden keskuudessa toivottiin parempaa ty\u00f6rauhaa. Mielekk\u00e4\u00e4n oppimisen kokemukset koettiin henkil\u00f6kohtaisina, joista selvimmin ilmeniv\u00e4t aktiivisuus, reflektiivisyys, intentionaalisuus ja yhteistoiminnallisuus oppimisessa.\nTutkielman tulokset osoittivat, ett\u00e4 fyysisesti joustavat oppimisymp\u00e4rist\u00f6t voivat vaihtoehtoisia tiloja ja paikkoja sek\u00e4 monipuolisia oppimisen tapoja tarjotessaan mahdollistaa mielekk\u00e4\u00e4n oppimisen kokemuksia.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2018-11-28T06:24:22Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-11-28T06:24:23Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "126", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "mielek\u00e4s oppiminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"Koulussa on paljon mahdollisuuksia oppimiseen...\" : kuudesluokkalaisten oppilaiden mielekk\u00e4\u00e4n oppimisen kokemuksia fyysisesti joustavissa oppimisymp\u00e4rist\u00f6iss\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201811284895", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fenomenologia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimisymp\u00e4rist\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_60353
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:03:20Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/8b3dfabf-235a-4bed-a449-8b0643228d22\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201811284895.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Mäkinen, Hanna Määttä, Tanja "Koulussa on paljon mahdollisuuksia oppimiseen..." : kuudesluokkalaisten oppilaiden mielekkään oppimisen kokemuksia fyysisesti joustavissa oppimisympäristöissä mielekäs oppiminen Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 fenomenologia oppimisympäristö oppiminen
title "Koulussa on paljon mahdollisuuksia oppimiseen..." : kuudesluokkalaisten oppilaiden mielekkään oppimisen kokemuksia fyysisesti joustavissa oppimisympäristöissä
title_full "Koulussa on paljon mahdollisuuksia oppimiseen..." : kuudesluokkalaisten oppilaiden mielekkään oppimisen kokemuksia fyysisesti joustavissa oppimisympäristöissä
title_fullStr "Koulussa on paljon mahdollisuuksia oppimiseen..." : kuudesluokkalaisten oppilaiden mielekkään oppimisen kokemuksia fyysisesti joustavissa oppimisympäristöissä "Koulussa on paljon mahdollisuuksia oppimiseen..." : kuudesluokkalaisten oppilaiden mielekkään oppimisen kokemuksia fyysisesti joustavissa oppimisympäristöissä
title_full_unstemmed "Koulussa on paljon mahdollisuuksia oppimiseen..." : kuudesluokkalaisten oppilaiden mielekkään oppimisen kokemuksia fyysisesti joustavissa oppimisympäristöissä "Koulussa on paljon mahdollisuuksia oppimiseen..." : kuudesluokkalaisten oppilaiden mielekkään oppimisen kokemuksia fyysisesti joustavissa oppimisympäristöissä
title_short "Koulussa on paljon mahdollisuuksia oppimiseen..."
title_sort koulussa on paljon mahdollisuuksia oppimiseen kuudesluokkalaisten oppilaiden mielekkään oppimisen kokemuksia fyysisesti joustavissa oppimisympäristöissä
title_sub kuudesluokkalaisten oppilaiden mielekkään oppimisen kokemuksia fyysisesti joustavissa oppimisympäristöissä
title_txtP "Koulussa on paljon mahdollisuuksia oppimiseen..." : kuudesluokkalaisten oppilaiden mielekkään oppimisen kokemuksia fyysisesti joustavissa oppimisympäristöissä
topic mielekäs oppiminen Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 fenomenologia oppimisympäristö oppiminen
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education fenomenologia mielekäs oppiminen oppiminen oppimisympäristö
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60353 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201811284895
work_keys_str_mv AT mäkinenhanna koulussaonpaljonmahdollisuuksiaoppimiseenkuudesluokkalaistenoppilaidenmielekkäänopp