Aikuinen lapsen osallisuuden mahdollistajana lapsen kuuleminen aikuisen järjestämässä toiminnassa

Tässä erityispedagogiikan pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan aikuisen roolia lapsen osallisuuden mahdollistajana aikuisen järjestämässä toiminnassa Tarinataikurit -menetelmän avulla. Tutkimuksessa tarkastelun kohteena ovat konkreettiset teot, joilla aikuinen tukee lapsen osallisuuden kokemuksen s...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Haapanen, Sanna
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60300
Description
Summary:Tässä erityispedagogiikan pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan aikuisen roolia lapsen osallisuuden mahdollistajana aikuisen järjestämässä toiminnassa Tarinataikurit -menetelmän avulla. Tutkimuksessa tarkastelun kohteena ovat konkreettiset teot, joilla aikuinen tukee lapsen osallisuuden kokemuksen syntymistä. Tarinataikurit -menetelmä on kehitetty tarkkaavaisuushäiriöisten ja sosioemotionaalisten pulmien kanssa elävien lasten osallisuuden tukemiseksi. Menetelmä perustuu tarinankerrontaan ja leikkiin sisältäen kuvitetut tunnekortit tunteiden sanoittamisen ja kertomisen tueksi sekä leikkivälineitä. Tutkimus on laadullinen ja aineisto on kerätty vuosina 2011–2012 Jyväskylän yliopiston tutkijoiden toimesta osana Jyväskylän Perhekoulun toimintaa. Aineisto sisältää 4–6 -vuotiaiden lasten kertomia tarinoita sosioemotionaalisesti haasteellisista tilanteista. Lapset ja vanhemmat ovat itse tuottaneet valittavissa olevat kuvitetut tilanteet. Näistä tilanteista lapsi saa valita kullekin tuokiolle mieleisen teeman viidestä vaihtoehdosta. Aineisto on valmiiksi litteroitu ja analysoitiin kolmivaiheisesti teoriaohjaavaa sisällönanalyysia ja diskursiivisia analyysitapoja käyttäen. Tutkimustulokset osoittavat, että aikuisen järjestämässä toiminnassa tarinankerronnan ja leikin avulla aikuisen on mahdollista tukea lapsen osallisuuden kokemuksen syntymistä hyvin monitasoisesti. Lisäksi tulokset antavat aikuiselle käytännön esimerkkejä siitä, miten lapsen itsenäistä päätöksentekoa voidaan tukea kiinnittämällä huomiota aikuisen puhetapaan ja sanamuotoihin.