”Jee! Mennään lukioon, saadaan läppärit” lukion ensimmäisen luokan opiskelijoiden kokemuksia kannettavan tietokoneen käytöstä, käyttöön liittyvistä koetuista tuki- ja liikuntaelinoireista ja ergonomian toteutumisesta

Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata lukion ensimmäisen luokan opiskelijoiden kannettavan tietokoneen käyttöä oppitunneilla. Tutkimuksessa tarkasteltiin millaiseksi opiskelijat kokivat työskentelyasentonsa käyttäessään kannettavaa tietokonetta tavanomaisessa koulutyöpisteessä ja millaista opetusta j...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Paukku, Teija
Muut tekijät: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, Sport and Health Sciences, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2018
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60276
_version_ 1828193094660521984
author Paukku, Teija
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Paukku, Teija Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Paukku, Teija Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Paukku, Teija
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata lukion ensimmäisen luokan opiskelijoiden kannettavan tietokoneen käyttöä oppitunneilla. Tutkimuksessa tarkasteltiin millaiseksi opiskelijat kokivat työskentelyasentonsa käyttäessään kannettavaa tietokonetta tavanomaisessa koulutyöpisteessä ja millaista opetusta ja ohjausta opiskelijat olivat saaneet ergonomiasta. Lisäksi haluttiin selvittää, liittyikö oppituntien aikaiseen uuden laitteen käyttöön koettua tuki- ja liikuntaelinten (tule) oireilua. Ryhmähaastattelemalla kerätty aineisto koostui erään pohjoisen Pirkanmaan kunnan ensimmäisen lukioluokan opiskelijoiden (N=23) näkemyksistä ja kokemuksista. Haastatteluryhmiä muodostui lumipallo-otannalla neljä. Haastatteluaineisto analysoitiin käyttäen aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Tutkimus osoitti, että tavanomainen luokkatyöpiste ei tue kannettavan tietokoneen käytettävyyttä ja hyviä työskentelyasentoja riittävästi. Opiskelijat eivät kyenneet mukauttamaan istuma-asentoaan itselleen sopivaksi. Tietoja ja opastusta ergonomiasta ei opiskelijoiden mukaan oltu saatu riittävästi tai ergonomisia työtapoja ei osattu tai kyetty soveltamaan käytänteisiin. Osa opiskelijoista yhdisti erilaiset tule-oireet tai epämukavuuden tunteen kannettavaan tietokoneen oppituntien aikaiseen käyttöön. Välttämättä kaikki oireet ja vaivat eivät liittyneet kannettavan tietokoneen käyttöön, vaan ne liittyivät fyysisen ergonomian haasteisiin: koulukalusteisiin, yhtäjaksoiseen istumiseen ja koulupäivien pituuteen. Tämä tutkimus tuo uutta näkemystä siitä, että tieto- ja viestintätekniikan (tvt) käyttöönotossa ja sitä käytettäessä tulisi huomioida myös luokkakalusteiden ja oppimisympäristöjen varustus. Nuoret tarvitsevat opetusta ja ohjausta uusien laitteiden käytöstä sekä ergonomiasta, erityisesti laitteiden käyttöön liittyvistä turvallisista ja terveyttä tukevista työskentelytavoista. Myös tuleoireilua esiintyi, mutta niiden yhdistämistä oppituntien aikaiseen laitteen käyttöön ei voida yleistää, koska sen käyttö oppitunneilla oli vielä vähäistä. Lisätutkimusta tarvitaan nuorten tuleterveyden edistämiseksi ja ennen kaikkea uusien digitaalisten laitteiden käytön aiheuttamien terveysriskien ennaltaehkäisyssä oppitunneilla ja vapaa-ajalla. The purpose of this study was to describe the use of laptop computers of the first-class students of high school during lessons. In the study, the way in which the students experienced their working position when they used a new laptop computer in the school class and what kind of education and guidance they had got concerning ergonomics. Furthermore, it was needed to know whether there were symptoms of musculoskeletal disorders experienced involved during the lessons concerning the use of the new laptop computers. The data was collected by group interview of one high school of Northern Pirkanmaa first class students`(N=23) views and experiences. Four groups were formed using the snowball sampling. The review data was analysed by using qualitative content analysis. The study showed that conventional classroom workstation didn`t support the usability and good working positions on laptop computer enough. The students were not able to adjust their working positions to suit their sitting position. Knowledge and guidance of ergonomics was not received enough, or ergonomic work customs could not be adapted or were not adaptable to practice. A part of the students associated the symptoms or the feeling of discomfort with the use of laptop during the lessons. Not necessarily were all the symptoms or inconveniences due to laptop computers but they were associated with the challenges in physical ergonomics: school furniture, sitting at one go for a long time and the length of school days. This study comes up with a new vision on how the use of information and communication technology should be introduced, and that using new technology should be paid attention to in the school furniture and the equipment of learning environments. The adolescents need teaching and guidance in the use of new equipment and ergonomics, especially in the use of equipment when it comes to safety and health-inducing ways to work. Also, symptoms with the musculoskeletal system were present, but their presence cannot be generalized as to be due to the use of the device during the lessons because the use was still minor. Further studies are needed for the promotion of the adolescent’s musculoskeletal health, and above all, the health risks of new digital devices being brought to use in lessons and free time.
first_indexed 2019-09-20T09:13:33Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kasila, Kirsti", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Paukku, Teija", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-11-22T06:39:44Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-11-22T06:39:44Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60276", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata lukion ensimm\u00e4isen luokan opiskelijoiden kannettavan tietokoneen k\u00e4ytt\u00f6\u00e4 oppitunneilla. Tutkimuksessa tarkasteltiin millaiseksi opiskelijat kokivat ty\u00f6skentelyasentonsa k\u00e4ytt\u00e4ess\u00e4\u00e4n kannettavaa tietokonetta tavanomaisessa kouluty\u00f6pisteess\u00e4 ja millaista opetusta ja ohjausta opiskelijat olivat saaneet ergonomiasta. Lis\u00e4ksi haluttiin selvitt\u00e4\u00e4, liittyik\u00f6 oppituntien aikaiseen uuden laitteen k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n koettua tuki- ja liikuntaelinten (tule) oireilua. \nRyhm\u00e4haastattelemalla ker\u00e4tty aineisto koostui er\u00e4\u00e4n pohjoisen Pirkanmaan kunnan ensimm\u00e4isen lukioluokan opiskelijoiden (N=23) n\u00e4kemyksist\u00e4 ja kokemuksista. Haastatteluryhmi\u00e4 muodostui lumipallo-otannalla nelj\u00e4. Haastatteluaineisto analysoitiin k\u00e4ytt\u00e4en aineistol\u00e4ht\u00f6ist\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4. \nTutkimus osoitti, ett\u00e4 tavanomainen luokkaty\u00f6piste ei tue kannettavan tietokoneen k\u00e4ytett\u00e4vyytt\u00e4 ja hyvi\u00e4 ty\u00f6skentelyasentoja riitt\u00e4v\u00e4sti. Opiskelijat eiv\u00e4t kyenneet mukauttamaan istuma-asentoaan itselleen sopivaksi. Tietoja ja opastusta ergonomiasta ei opiskelijoiden mukaan oltu saatu riitt\u00e4v\u00e4sti tai ergonomisia ty\u00f6tapoja ei osattu tai kyetty soveltamaan k\u00e4yt\u00e4nteisiin. Osa opiskelijoista yhdisti erilaiset tule-oireet tai ep\u00e4mukavuuden tunteen kannettavaan tietokoneen oppituntien aikaiseen k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n. V\u00e4ltt\u00e4m\u00e4tt\u00e4 kaikki oireet ja vaivat eiv\u00e4t liittyneet kannettavan tietokoneen k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n, vaan ne liittyiv\u00e4t fyysisen ergonomian haasteisiin: koulukalusteisiin, yht\u00e4jaksoiseen istumiseen ja koulup\u00e4ivien pituuteen. \nT\u00e4m\u00e4 tutkimus tuo uutta n\u00e4kemyst\u00e4 siit\u00e4, ett\u00e4 tieto- ja viestint\u00e4tekniikan (tvt) k\u00e4ytt\u00f6\u00f6notossa ja sit\u00e4 k\u00e4ytett\u00e4ess\u00e4 tulisi huomioida my\u00f6s luokkakalusteiden ja oppimisymp\u00e4rist\u00f6jen varustus. Nuoret tarvitsevat opetusta ja ohjausta uusien laitteiden k\u00e4yt\u00f6st\u00e4 sek\u00e4 ergonomiasta, erityisesti laitteiden k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n liittyvist\u00e4 turvallisista ja terveytt\u00e4 tukevista ty\u00f6skentelytavoista. My\u00f6s tuleoireilua esiintyi, mutta niiden yhdist\u00e4mist\u00e4 oppituntien aikaiseen laitteen k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n ei voida yleist\u00e4\u00e4, koska sen k\u00e4ytt\u00f6 oppitunneilla oli viel\u00e4 v\u00e4h\u00e4ist\u00e4. Lis\u00e4tutkimusta tarvitaan nuorten tuleterveyden edist\u00e4miseksi ja ennen kaikkea uusien digitaalisten laitteiden k\u00e4yt\u00f6n aiheuttamien terveysriskien ennaltaehk\u00e4isyss\u00e4 oppitunneilla ja vapaa-ajalla.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The purpose of this study was to describe the use of laptop computers of the first-class students of high school during lessons. In the study, the way in which the students experienced their working position when they used a new laptop computer in the school class and what kind of education and guidance they had got concerning ergonomics. Furthermore, it was needed to know whether there were symptoms of musculoskeletal disorders experienced involved during the lessons concerning the use of the new laptop computers. \nThe data was collected by group interview of one high school of Northern Pirkanmaa first class students`(N=23) views and experiences. Four groups were formed using the snowball sampling. The review data was analysed by using qualitative content analysis. \nThe study showed that conventional classroom workstation didn`t support the usability and good working positions on laptop computer enough. The students were not able to adjust their working positions to suit their sitting position. Knowledge and guidance of ergonomics was not received enough, or ergonomic work customs could not be adapted or were not adaptable to practice. A part of the students associated the symptoms or the feeling of discomfort with the use of laptop during the lessons. Not necessarily were all the symptoms or inconveniences due to laptop computers but they were associated with the challenges in physical ergonomics: school furniture, sitting at one go for a long time and the length of school days. \nThis study comes up with a new vision on how the use of information and communication technology should be introduced, and that using new technology should be paid attention to in the school furniture and the equipment of learning environments. The adolescents need teaching and guidance in the use of new equipment and ergonomics, especially in the use of equipment when it comes to safety and health-inducing ways to work. Also, symptoms with the musculoskeletal system were present, but their presence cannot be generalized as to be due to the use of the device during the lessons because the use was still minor. Further studies are needed for the promotion of the adolescent\u2019s musculoskeletal health, and above all, the health risks of new digital devices being brought to use in lessons and free time.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2018-11-22T06:39:44Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-11-22T06:39:44Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "68", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koulukalusteet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tuki- ja liikuntaelinten oireilu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u201dJee! Menn\u00e4\u00e4n lukioon, saadaan l\u00e4pp\u00e4rit\u201d : lukion ensimm\u00e4isen luokan opiskelijoiden kokemuksia kannettavan tietokoneen k\u00e4yt\u00f6st\u00e4, k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n liittyvist\u00e4 koetuista tuki- ja liikuntaelinoireista ja ergonomian toteutumisesta", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201811224822", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Terveyskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Health Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "50411", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kalusteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tuki- ja liikuntaelimet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tieto- ja viestint\u00e4tekniikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukiolaiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kannettavat tietokoneet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ergonomia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_60276
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:37Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/1959af88-684b-4ca2-879f-94a5c089b5d6\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201811224822.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Paukku, Teija ”Jee! Mennään lukioon, saadaan läppärit” : lukion ensimmäisen luokan opiskelijoiden kokemuksia kannettavan tietokoneen käytöstä, käyttöön liittyvistä koetuista tuki- ja liikuntaelinoireista ja ergonomian toteutumisesta koulukalusteet tuki- ja liikuntaelinten oireilu Terveyskasvatus Health Education 50411 kalusteet tuki- ja liikuntaelimet tieto- ja viestintätekniikka lukiolaiset nuoret kannettavat tietokoneet ergonomia
title ”Jee! Mennään lukioon, saadaan läppärit” : lukion ensimmäisen luokan opiskelijoiden kokemuksia kannettavan tietokoneen käytöstä, käyttöön liittyvistä koetuista tuki- ja liikuntaelinoireista ja ergonomian toteutumisesta
title_full ”Jee! Mennään lukioon, saadaan läppärit” : lukion ensimmäisen luokan opiskelijoiden kokemuksia kannettavan tietokoneen käytöstä, käyttöön liittyvistä koetuista tuki- ja liikuntaelinoireista ja ergonomian toteutumisesta
title_fullStr ”Jee! Mennään lukioon, saadaan läppärit” : lukion ensimmäisen luokan opiskelijoiden kokemuksia kannettavan tietokoneen käytöstä, käyttöön liittyvistä koetuista tuki- ja liikuntaelinoireista ja ergonomian toteutumisesta ”Jee! Mennään lukioon, saadaan läppärit” : lukion ensimmäisen luokan opiskelijoiden kokemuksia kannettavan tietokoneen käytöstä, käyttöön liittyvistä koetuista tuki- ja liikuntaelinoireista ja ergonomian toteutumisesta
title_full_unstemmed ”Jee! Mennään lukioon, saadaan läppärit” : lukion ensimmäisen luokan opiskelijoiden kokemuksia kannettavan tietokoneen käytöstä, käyttöön liittyvistä koetuista tuki- ja liikuntaelinoireista ja ergonomian toteutumisesta ”Jee! Mennään lukioon, saadaan läppärit” : lukion ensimmäisen luokan opiskelijoiden kokemuksia kannettavan tietokoneen käytöstä, käyttöön liittyvistä koetuista tuki- ja liikuntaelinoireista ja ergonomian toteutumisesta
title_short ”Jee! Mennään lukioon, saadaan läppärit”
title_sort jee mennään lukioon saadaan läppärit lukion ensimmäisen luokan opiskelijoiden kokemuksia kannettavan tietokoneen käytöstä käyttöön liittyvistä koetuista tuki ja liikuntaelinoireista ja ergonomian toteutumisesta
title_sub lukion ensimmäisen luokan opiskelijoiden kokemuksia kannettavan tietokoneen käytöstä, käyttöön liittyvistä koetuista tuki- ja liikuntaelinoireista ja ergonomian toteutumisesta
title_txtP ”Jee! Mennään lukioon, saadaan läppärit” : lukion ensimmäisen luokan opiskelijoiden kokemuksia kannettavan tietokoneen käytöstä, käyttöön liittyvistä koetuista tuki- ja liikuntaelinoireista ja ergonomian toteutumisesta
topic koulukalusteet tuki- ja liikuntaelinten oireilu Terveyskasvatus Health Education 50411 kalusteet tuki- ja liikuntaelimet tieto- ja viestintätekniikka lukiolaiset nuoret kannettavat tietokoneet ergonomia
topic_facet 50411 Health Education Terveyskasvatus ergonomia kalusteet kannettavat tietokoneet koulukalusteet lukiolaiset nuoret tieto- ja viestintätekniikka tuki- ja liikuntaelimet tuki- ja liikuntaelinten oireilu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60276 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201811224822
work_keys_str_mv AT paukkuteija jeemennäänlukioonsaadaanläppäritlukionensimmäisenluokanopiskelijoidenkokemuksiakanne