Summary: | Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää, millaisia kieli-ideologioita ja ideologisia mielipiteitä ei-standardinmukaista englantia kohtaan esiintyy suomalaisten hyödyntämässä sosiaalisessa mediassa, miten näitä ideologioita perustellaan ja miten niistä väitellään dialogisessa kontekstissa. Vaikka englanti on maailmanlaajuinen lingua franca, Suomessa englannista ja sen asemasta on monenlaisia mielipiteitä. Sosiaalisen median ansiosta mielipiteiden esittäminen laajalle yleisölle lyhyessä ajassa on helpompaa kuin koskaan aiemmin. Tämä ja monien Internet-alustojen tarjoama vaihtoehto pysyä nimettömänä tekee sosiaalisesta mediasta kiinnostavan kohteen ideologisen väittelyn tutkimukselle.
Tutkielma on tapaustutkimus yhdestä Feissarimokat- huumorisivuston ”osataan enkkuu” -otsikon alla olevasta julkaisusta ja sen kommenttikentästä. Tutkimuksessa analysoidaan, millaisia kieli-ideologioita kommenttikentässä voidaan havaita, miten ideologisia kannanottoja esitetään ja miten alkuperäisen julkaisun ei-standardinmukaista englantia ja alkuperäistä julkaisijaa pilkataan ja toisaalta puolustetaan.
Analyysissa käytetään Internet-etnografiaa, laadullista sisällönanalyysia, temaattista analyysia sekä entekstualisaation ja parodisen imitoinnin tutkimusta.
Tutkimuksen tulokset kertovat, että kommentoijilla on monenlaisia mielipiteitä englannin kieltä ja ei-standardinmukaista englantia kohtaan. Näiden mielipiteiden esittäminen ja niistä väitteleminen viestii erilaisista kieli-ideologioita englannista, englannin asemasta, englannin käytöstä ja sen käyttäjistä sekä vieraiden kielten opetuksesta Suomessa. Kommentoijilla on myöskin erinäisiä tapoja ja artikuloinnin keinoja esittää ideologisia kannanottoja aina humoristisesta pilkkaamisesta faktapohjaiseen argumentointiin.
|