Toimijuus ja identiteetti korkeakoulutettujen uratarinoissa

Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin toimijuutta ja identiteettiä korkeakoulutettujen suomalaisten uratarinoissa. Korkeakoulutettujen määrä on kasvanut tasaisesti vuosituhannen vaihteen jälkeen, mutta myös heidän työttömyytensä on kasvanut ja heidän työuransa ovat muuttuneet epävarmemmiksi. Sekä koulut...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hanhimäki, Eija
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60255
Description
Summary:Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin toimijuutta ja identiteettiä korkeakoulutettujen suomalaisten uratarinoissa. Korkeakoulutettujen määrä on kasvanut tasaisesti vuosituhannen vaihteen jälkeen, mutta myös heidän työttömyytensä on kasvanut ja heidän työuransa ovat muuttuneet epävarmemmiksi. Sekä koulutuspoliittisen päätöksenteon että uraohjauksen ja -suunnittelun kehittämisen tueksi tarvitaan tietoa, miten korkeakoulutettujen urapolut sekä toimijuus ja identiteetti osana urakerrontaa rakentuvat 2010-luvun Suomessa. Tutkimuksessa tarkasteltiin korkeakoulutettujen suomalaisten kirjoitelmia työstään ja urastaan, jotka oli lähetetty Töissä.fi-verkkosivustolle kevääseen 2017 mennessä. Kirjoitelma-aineistossa oli 462 uratarinaa, joita tarkasteltiin kerronnallisella eli narratiivisella lähestymistavalla aineistolähtöisen holistisen sisällön ja muodon analyysin sekä teoriaohjaavan analyysin avulla. Analyysin pohjalta luotiin seitsemän uratyyppitarinaa kuvauksena korkeakoulutettujen erilaisista urapoluista, joissa kuvattiin urapolkujen rakentumista sekä toimijuuden ja identiteetin ulottuvuuksia uratyypeittäin. Uratyypit olivat Suunnitelmalliset, Osaamisen tunnistajat, Aktiiviset, Sattuman kuljettamat, Intohimon ohjaamat, Polveilijat ja Yrittäjähenkiset. Uratyypeissä toimijuus ja identiteetti olivat yksilöllisesti tai sosiaalisesti painottuneita. Suunnitelmallisten uratyyppitarina voidaan nähdä kulttuurisesti perinteistä, suurta kertomusta noudattavana ja kuusi muuta uratyyppitarinaa osin vastakkaisina suunnitelmallisten tarinalle. Uratyypit eivät olleet koulutusala- tai sukupuolisidonnaisia. Niin koulutuspolitiikassa kuin uraohjauksen kentällä on tärkeää pohtia, miten huomioidaan ja tuetaan korkeakoulutettujen eri uratyyppejä.