Digitaalisen markkinointiviestinnän ammattilaisten osaaminen laadullinen tutkimus

Tämän pro gradu –tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, minkälaista osaamista digitaalisen markkinointiviestinnän ammattilaiset tarvitsevat. Digitaalinen markkinointi on yleistynyt vauhdilla ja ottanut paikkansa perinteisen markkinoinnin rinnalla. Digitaalisen markkinoinnin ja markkinointiviestinnä...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kilkki, Ruut
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60248
_version_ 1828193094638501888
author Kilkki, Ruut
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kilkki, Ruut Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kilkki, Ruut Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kilkki, Ruut
datasource_str_mv jyx
description Tämän pro gradu –tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, minkälaista osaamista digitaalisen markkinointiviestinnän ammattilaiset tarvitsevat. Digitaalinen markkinointi on yleistynyt vauhdilla ja ottanut paikkansa perinteisen markkinoinnin rinnalla. Digitaalisen markkinoinnin ja markkinointiviestinnän hyödyntäminen on yrityksille välttämättömyys, mikäli yritykset haluavat pysyä alallaan kilpailukykyisinä. Teknologian nopean kehittymisen vuoksi digitaalista markkinointia ja markkinointiviestintää tekevien ammattilaisten osaamisen vaatimukset ovat kasvaneet. Tutkimus ei ole kuitenkaan pysynyt digitaalisen markkinoinnin ja markkinointiviestinnän kehityksen mukana. Aihepiirin tutkiminen on ajankohtaista ja mielenkiintoista, sillä aiempaa tutkimusta digitaalisen markkinointiviestinnän ammattilaisten osaamisesta ei juurikaan ole. Tämän tutkimuksen tuomasta uudesta tiedosta hyötyvät myös yritykset ja yksilöt, sillä yritykset pystyvät tutkimuksen tulosten perusteella vaatimaan esimerkiksi rekrytointivaiheessa hakijoilta tarvittavaa osaamista, ja yksilöt voivat tutkimuksen tulosten perusteella kehittää omaa osaamistaan tarvittavaan suuntaan. Tutkielma koostuu kirjallisuuskatsauksesta ja empiirisestä tutkimuksesta, jonka haastatteluihin osallistui 15 digitaalisen markkinointiviestinnän ammattilaista. Haastatteluaineisto analysoitiin teemoittelemalla, luokittelemalla sekä yhdistelemällä. Tulosten perusteella digitaalisen markkinointiviestinnän ammattilaiset tarvitsevat monenlaista osaamista; persoonallisia ominaisuuksia, ammatillisia taitoja, liiketoimintaan liittyviä kompetensseja ja teknisiä kompetensseja. Neljässä kategoriassa tarvittavia ominaisuuksia, taitoja ja kompetensseja on yhteensä 38. Persoonallisia ominaisuuksia voidaan pitää tärkeimpänä kategoriana, jota loput kategoriat täydentävät. Kaiken tarvittavan osaamisen hallitseminen on yhdelle ihmiselle mahdottomuus ja siksi tarvittavat taidot vaihtelevat digitaalisen markkinointiviestinnän ammattilaisen tehtävien mukaan. The purpose of this master’s thesis is to find out what kind of competencies digital marketing communication’s professionals need in their work. Digital marketing has become common and it has taken its place beside traditional marketing. Utilizing digital marketing and digital marketing communication is a necessity for companies who want to stay competitive in their field. For the sake of technology’s rapid development, digital marketing and marketing communication’s professionals’ competence requirements have increased. However, research has not kept up with digital marketing and marketing communication’s development. The topic is current and interesting as there is barely any previous research about digital marketing communication’s professionals’ competence. This research introduces new knowledge, which benefits companies and individuals. Through the results of the research, companies can, for example, demand required competence from applicants in the recruitment process. Also, through the results individuals can develop their competencies to the right direction. The thesis consists of a literature review and an empirical research. 15 digital marketing professionals participated in the interviews of the empirical research. The interview material was analysed by thematic analysis, classification and combination. Based on the results, digital marketing communication’s professionals require various competencies: personal traits, professional skills, business competencies and technical competencies. These four categories include 38 traits, skills and competencies. Personal traits can be seen as the most important category, which the other categories complete. Managing all required competencies is impossible for one, and thus, the required traits, skills, and competencies vary between digital marketing communication’s professionals’ different jobs.
first_indexed 2024-09-11T08:49:28Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Luoma, Eetu", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kilkki, Ruut", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-11-21T06:40:38Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-11-21T06:40:38Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60248", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n pro gradu \u2013tutkimuksen tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4, mink\u00e4laista osaamista digitaalisen markkinointiviestinn\u00e4n ammattilaiset tarvitsevat. Digitaalinen markkinointi on yleistynyt vauhdilla ja ottanut paikkansa perinteisen markkinoinnin rinnalla. Digitaalisen markkinoinnin ja markkinointiviestinn\u00e4n hy\u00f6dynt\u00e4minen on yrityksille v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4tt\u00f6myys, mik\u00e4li yritykset haluavat pysy\u00e4 alallaan kilpailukykyisin\u00e4. Teknologian nopean kehittymisen vuoksi digitaalista markkinointia ja markkinointiviestint\u00e4\u00e4 tekevien ammattilaisten osaamisen vaatimukset ovat kasvaneet. Tutkimus ei ole kuitenkaan pysynyt digitaalisen markkinoinnin ja markkinointiviestinn\u00e4n kehityksen mukana. Aihepiirin tutkiminen on ajankohtaista ja mielenkiintoista, sill\u00e4 aiempaa tutkimusta digitaalisen markkinointiviestinn\u00e4n ammattilaisten osaamisesta ei juurikaan ole. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tuomasta uudesta tiedosta hy\u00f6tyv\u00e4t my\u00f6s yritykset ja yksil\u00f6t, sill\u00e4 yritykset pystyv\u00e4t tutkimuksen tulosten perusteella vaatimaan esimerkiksi rekrytointivaiheessa hakijoilta tarvittavaa osaamista, ja yksil\u00f6t voivat tutkimuksen tulosten perusteella kehitt\u00e4\u00e4 omaa osaamistaan tarvittavaan suuntaan. Tutkielma koostuu kirjallisuuskatsauksesta ja empiirisest\u00e4 tutkimuksesta, jonka haastatteluihin osallistui 15 digitaalisen markkinointiviestinn\u00e4n ammattilaista. Haastatteluaineisto analysoitiin teemoittelemalla, luokittelemalla sek\u00e4 yhdistelem\u00e4ll\u00e4. Tulosten perusteella digitaalisen markkinointiviestinn\u00e4n ammattilaiset tarvitsevat monenlaista osaamista; persoonallisia ominaisuuksia, ammatillisia taitoja, liiketoimintaan liittyvi\u00e4 kompetensseja ja teknisi\u00e4 kompetensseja. Nelj\u00e4ss\u00e4 kategoriassa tarvittavia ominaisuuksia, taitoja ja kompetensseja on yhteens\u00e4 38. Persoonallisia ominaisuuksia voidaan pit\u00e4\u00e4 t\u00e4rkeimp\u00e4n\u00e4 kategoriana, jota loput kategoriat t\u00e4ydent\u00e4v\u00e4t. Kaiken tarvittavan osaamisen hallitseminen on yhdelle ihmiselle mahdottomuus ja siksi tarvittavat taidot vaihtelevat digitaalisen markkinointiviestinn\u00e4n ammattilaisen teht\u00e4vien mukaan.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The purpose of this master\u2019s thesis is to find out what kind of competencies digital marketing communication\u2019s professionals need in their work. Digital marketing has become common and it has taken its place beside traditional marketing. Utilizing digital marketing and digital marketing communication is a necessity for companies who want to stay competitive in their field. For the sake of technology\u2019s rapid development, digital marketing and marketing communication\u2019s professionals\u2019 competence requirements have increased. However, research has not kept up with digital marketing and marketing communication\u2019s development. The topic is current and interesting as there is barely any previous research about digital marketing communication\u2019s professionals\u2019 competence. This research introduces new knowledge, which benefits companies and individuals. Through the results of the research, companies can, for example, demand required competence from applicants in the recruitment process. Also, through the results individuals can develop their competencies to the right direction. The thesis consists of a literature review and an empirical research. 15 digital marketing professionals participated in the interviews of the empirical research. The interview material was analysed by thematic analysis, classification and combination. Based on the results, digital marketing communication\u2019s professionals require various competencies: personal traits, professional skills, business competencies and technical competencies. These four categories include 38 traits, skills and competencies. Personal traits can be seen as the most important category, which the other categories complete. Managing all required competencies is impossible for one, and thus, the required traits, skills, and competencies vary between digital marketing communication\u2019s professionals\u2019 different jobs.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2018-11-21T06:40:38Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-11-21T06:40:38Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "70", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "digitaalinen markkinointiviestint\u00e4", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Digitaalisen markkinointiviestinn\u00e4n ammattilaisten osaaminen : laadullinen tutkimus", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201811214799", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "601", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "osaaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "markkinointiviestint\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "digitaalinen markkinointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kompetenssi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "markkinointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ammattilaiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_60248
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:55Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/61b2bb05-d3b2-42b9-9d88-5c9d22b432ad\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201811214799.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kilkki, Ruut Digitaalisen markkinointiviestinnän ammattilaisten osaaminen : laadullinen tutkimus digitaalinen markkinointiviestintä Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 osaaminen markkinointiviestintä digitaalinen markkinointi kompetenssi markkinointi ammattilaiset
title Digitaalisen markkinointiviestinnän ammattilaisten osaaminen : laadullinen tutkimus
title_full Digitaalisen markkinointiviestinnän ammattilaisten osaaminen : laadullinen tutkimus
title_fullStr Digitaalisen markkinointiviestinnän ammattilaisten osaaminen : laadullinen tutkimus Digitaalisen markkinointiviestinnän ammattilaisten osaaminen : laadullinen tutkimus
title_full_unstemmed Digitaalisen markkinointiviestinnän ammattilaisten osaaminen : laadullinen tutkimus Digitaalisen markkinointiviestinnän ammattilaisten osaaminen : laadullinen tutkimus
title_short Digitaalisen markkinointiviestinnän ammattilaisten osaaminen
title_sort digitaalisen markkinointiviestinnän ammattilaisten osaaminen laadullinen tutkimus
title_sub laadullinen tutkimus
title_txtP Digitaalisen markkinointiviestinnän ammattilaisten osaaminen : laadullinen tutkimus
topic digitaalinen markkinointiviestintä Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 osaaminen markkinointiviestintä digitaalinen markkinointi kompetenssi markkinointi ammattilaiset
topic_facet 601 Information Systems Science Tietojärjestelmätiede ammattilaiset digitaalinen markkinointi digitaalinen markkinointiviestintä kompetenssi markkinointi markkinointiviestintä osaaminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60248 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201811214799
work_keys_str_mv AT kilkkiruut digitaalisenmarkkinointiviestinnänammattilaistenosaaminenlaadullinentutkimus