Muutokset erityisammattikoululaisten kognitiossa ja terveyskunnossa kolmen viikon telinevoimistelu -intervention jälkeen

Nurmesjärvi, M. 2018. Muutokset erityisammattikoululaisten kognitiossa ja terveyskuntoon kolmen viikon telinevoimistelu -intervention jälkeen. Liikuntatieteellinen tiedekunta, Jyväskylän yliopisto, liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma. 49 s., 4 liitettä. Pro gradu -tutkielmani tarkoituksena ol...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Nurmesjärvi, Maria
Muut tekijät: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, Sport and Health Sciences, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2018
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60238
_version_ 1828193094622773248
author Nurmesjärvi, Maria
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Nurmesjärvi, Maria Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Nurmesjärvi, Maria Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Nurmesjärvi, Maria
datasource_str_mv jyx
description Nurmesjärvi, M. 2018. Muutokset erityisammattikoululaisten kognitiossa ja terveyskuntoon kolmen viikon telinevoimistelu -intervention jälkeen. Liikuntatieteellinen tiedekunta, Jyväskylän yliopisto, liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma. 49 s., 4 liitettä. Pro gradu -tutkielmani tarkoituksena oli tutkia telinevoimistelu -intervention vaikutuksia erityisammattikoululaisten kognitioon ja terveyskuntoon. Tutkimus oli luonteeltaan määrällinen, jonka otokseen kuului 15 silloisen Bovallius erityisammattikoulun VALMA-oppilasta, joista poikia oli 10 ja tyttöjä 5. Interventiotutkimuksen toteuttaminen oli osa Neural Effects of Exercise, Diet, and Sleep (NEEDS) projektia, jossa tutkimuskohteena ovat liikunnan ja ravitsemuksen vaikutukset kognitioon ja aivojen toimintaan lapsilla ja nuorilla. Tutkimusprojektin aineistonkeruu toteutettiin helmi-maaliskuussa 2016, jolloin koehenkilöille tehtiin alkutestit ennen telinevoimistelu -interventiojaksoa ja lopputestit interventiojakson jälkeen. Interventio kesti kolme viikkoa, jonka aikana oppilaat harjoittelivat sovellettua telinevoimistelua kahdesti viikossa. Testeissä mitattiin koehenkilöiden fyysistä kuntoa, valtimojäykkyyttä ja kognitiivisia toimintoja. Mittaustuloksia analysoitiin vertaamalla alku- ja lopputestien tuloksia ei-parametrisella Wilcoxonin merkkitestillä pienen otoskoon vuoksi. Tulosten mukaan valtimoiden jäykkyys oli matalampi intervention jälkeen kuin ennen sitä (p=0,05). Fyysisessä kunnossa, kehonkoostumuksessa tai kognitiossa ei havaittu tilastollisesti merkitseviä muutoksia. Kuitenkin suurin osa koehenkilöistä (69%) paransi tuloksiaan kestävyyskuntoa mittaavassa Andersenin testissä. Pidempi interventiojakso olisi voinut tuoda näkyviin enemmän merkitseviä muutoksia erityisammattikoululaisten terveyskunnossa ja kognitiossa. Avainsanat: erityisammattikoululaiset, sovellettu telinevoimistelu, interventio, terveyskunto, kognitio Nurmesjärvi, M. 2018. Changes in the cognition and health condition of special vocational school students after three weeks of apparatus gymnastics intervention. Faculty of Sport and Health Sciences, University of Jyväskylä, Master’s thesis of sport pedagogy. 49 pp., 4 appendices. The purpose of my Master's thesis was to investigate the effects of apparatus gymnastics intervention on the cognition and health condition of special vocational school students. The study was quantitative and the research group consisted of 15 VALMA students of the previous Bovallius special vocational school, of whom 10 were boys and 5 girls. Implementation of the intervention was part of the Neural Effects of Exercise, Diet, and Sleep (NEEDS) project, which focuses on the effects of physical activity and nutrition on cognition and brain function in children and adolescents. The data collection of the research project was carried out in February-March 2016, when the subjects did the initial tests before the apparatus gymnastics intervention and the final tests after the intervention period. The intervention took three weeks, during which the students practiced applied apparatus gymnastics twice a week. The tests measured the physical fitness of the subjects, their arterial stiffness and the cognitive functions. The results of measurement were analyzed by comparing the results of the initial and final tests with a non-parametric Wilcoxon character test for a small sample size. The results showed that arterial stiffness was lower after intervention than before (p = 0.05). There were no statistically significant changes in physical condition, body composition, or cognition. However, the majority of subjects (69%) improved their results in the Andersen test of endurance fitness. A longer intervention period could show up more significant changes in the health and cognition of special vocational school students. Keywords: special vocational school students, applied apparatus gymnastics, intervention, health condition, cognition
first_indexed 2019-09-20T09:13:34Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Liukkonen, Jarmo", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Nurmesj\u00e4rvi, Maria", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-11-20T11:09:26Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-11-20T11:09:26Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60238", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Nurmesj\u00e4rvi, M. 2018. Muutokset erityisammattikoululaisten kognitiossa ja terveyskuntoon kolmen viikon telinevoimistelu -intervention j\u00e4lkeen. Liikuntatieteellinen tiedekunta, Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto, liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma. 49 s., 4 liitett\u00e4.\n\nPro gradu -tutkielmani tarkoituksena oli tutkia telinevoimistelu -intervention vaikutuksia erityisammattikoululaisten kognitioon ja terveyskuntoon. Tutkimus oli luonteeltaan m\u00e4\u00e4r\u00e4llinen, jonka otokseen kuului 15 silloisen Bovallius erityisammattikoulun VALMA-oppilasta, joista poikia oli 10 ja tytt\u00f6j\u00e4 5. Interventiotutkimuksen toteuttaminen oli osa Neural Effects of Exercise, Diet, and Sleep (NEEDS) projektia, jossa tutkimuskohteena ovat liikunnan ja ravitsemuksen vaikutukset kognitioon ja aivojen toimintaan lapsilla ja nuorilla.\n\nTutkimusprojektin aineistonkeruu toteutettiin helmi-maaliskuussa 2016, jolloin koehenkil\u00f6ille tehtiin alkutestit ennen telinevoimistelu -interventiojaksoa ja lopputestit interventiojakson j\u00e4lkeen. Interventio kesti kolme viikkoa, jonka aikana oppilaat harjoittelivat sovellettua telinevoimistelua kahdesti viikossa. Testeiss\u00e4 mitattiin koehenkil\u00f6iden fyysist\u00e4 kuntoa, valtimoj\u00e4ykkyytt\u00e4 ja kognitiivisia toimintoja. Mittaustuloksia analysoitiin vertaamalla alku- ja lopputestien tuloksia ei-parametrisella Wilcoxonin merkkitestill\u00e4 pienen otoskoon vuoksi.\n\nTulosten mukaan valtimoiden j\u00e4ykkyys oli matalampi intervention j\u00e4lkeen kuin ennen sit\u00e4 (p=0,05). Fyysisess\u00e4 kunnossa, kehonkoostumuksessa tai kognitiossa ei havaittu tilastollisesti merkitsevi\u00e4 muutoksia. Kuitenkin suurin osa koehenkil\u00f6ist\u00e4 (69%) paransi tuloksiaan kest\u00e4vyyskuntoa mittaavassa Andersenin testiss\u00e4. Pidempi interventiojakso olisi voinut tuoda n\u00e4kyviin enemm\u00e4n merkitsevi\u00e4 muutoksia erityisammattikoululaisten terveyskunnossa ja kognitiossa.\n\nAvainsanat: erityisammattikoululaiset, sovellettu telinevoimistelu, interventio, terveyskunto, kognitio", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Nurmesj\u00e4rvi, M. 2018. Changes in the cognition and health condition of special vocational school students after three weeks of apparatus gymnastics intervention. Faculty of Sport and Health Sciences, University of Jyv\u00e4skyl\u00e4, Master\u2019s thesis of sport pedagogy. 49 pp., 4 appendices.\n\nThe purpose of my Master's thesis was to investigate the effects of apparatus gymnastics intervention on the cognition and health condition of special vocational school students. The study was quantitative and the research group consisted of 15 VALMA students of the previous Bovallius special vocational school, of whom 10 were boys and 5 girls. Implementation of the intervention was part of the Neural Effects of Exercise, Diet, and Sleep (NEEDS) project, which focuses on the effects of physical activity and nutrition on cognition and brain function in children and adolescents.\n\nThe data collection of the research project was carried out in February-March 2016, when the subjects did the initial tests before the apparatus gymnastics intervention and the final tests after the intervention period. The intervention took three weeks, during which the students practiced applied apparatus gymnastics twice a week. The tests measured the physical fitness of the subjects, their arterial stiffness and the cognitive functions. The results of measurement were analyzed by comparing the results of the initial and final tests with a non-parametric Wilcoxon character test for a small sample size.\n\nThe results showed that arterial stiffness was lower after intervention than before (p = 0.05). There were no statistically significant changes in physical condition, body composition, or cognition. However, the majority of subjects (69%) improved their results in the Andersen test of endurance fitness. A longer intervention period could show up more significant changes in the health and cognition of special vocational school students.\n\nKeywords: special vocational school students, applied apparatus gymnastics, intervention, health condition, cognition", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2018-11-20T11:09:26Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-11-20T11:09:26Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "58", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "erityisammattikoululaiset", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sovellettu telinevoimistelu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "terveyskunto", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Muutokset erityisammattikoululaisten kognitiossa ja terveyskunnossa kolmen viikon telinevoimistelu -intervention j\u00e4lkeen", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201811204789", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "interventio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "telinevoimistelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fyysinen kunto", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kognitio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ammatilliset erityisoppilaitokset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tasapaino", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_60238
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:38Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/0ae7fb1e-de94-458d-a878-b1f20185be05\/download","text":"URN_NBN_fi_jyu-201811204789.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Nurmesjärvi, Maria Muutokset erityisammattikoululaisten kognitiossa ja terveyskunnossa kolmen viikon telinevoimistelu -intervention jälkeen erityisammattikoululaiset sovellettu telinevoimistelu terveyskunto Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 interventio telinevoimistelu fyysinen kunto kognitio ammatilliset erityisoppilaitokset tasapaino
title Muutokset erityisammattikoululaisten kognitiossa ja terveyskunnossa kolmen viikon telinevoimistelu -intervention jälkeen
title_full Muutokset erityisammattikoululaisten kognitiossa ja terveyskunnossa kolmen viikon telinevoimistelu -intervention jälkeen
title_fullStr Muutokset erityisammattikoululaisten kognitiossa ja terveyskunnossa kolmen viikon telinevoimistelu -intervention jälkeen Muutokset erityisammattikoululaisten kognitiossa ja terveyskunnossa kolmen viikon telinevoimistelu -intervention jälkeen
title_full_unstemmed Muutokset erityisammattikoululaisten kognitiossa ja terveyskunnossa kolmen viikon telinevoimistelu -intervention jälkeen Muutokset erityisammattikoululaisten kognitiossa ja terveyskunnossa kolmen viikon telinevoimistelu -intervention jälkeen
title_short Muutokset erityisammattikoululaisten kognitiossa ja terveyskunnossa kolmen viikon telinevoimistelu -intervention jälkeen
title_sort muutokset erityisammattikoululaisten kognitiossa ja terveyskunnossa kolmen viikon telinevoimistelu intervention jälkeen
title_txtP Muutokset erityisammattikoululaisten kognitiossa ja terveyskunnossa kolmen viikon telinevoimistelu -intervention jälkeen
topic erityisammattikoululaiset sovellettu telinevoimistelu terveyskunto Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 interventio telinevoimistelu fyysinen kunto kognitio ammatilliset erityisoppilaitokset tasapaino
topic_facet 502 Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education ammatilliset erityisoppilaitokset erityisammattikoululaiset fyysinen kunto interventio kognitio sovellettu telinevoimistelu tasapaino telinevoimistelu terveyskunto
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60238 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201811204789
work_keys_str_mv AT nurmesjärvimaria muutokseterityisammattikoululaistenkognitiossajaterveyskunnossakolmenviikonteli