fullrecord |
[{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Dufva, Hannele", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Viitala, Mikko", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-11-20T05:49:26Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-11-20T05:49:26Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60236", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkielmassani tarkastelen, miten koulut ja perusopetuksen j\u00e4rjest\u00e4j\u00e4t puhuvat opetussuunnitelmista laajan kyselyaineiston kirjallisissa avovastauksissa. Tutkielmani aineisto on per\u00e4isin Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen toteuttaman esi- ja perusopetuksen opetussuunnitelmien perusteiden toimeenpanon arviointihankkeesta. Opetussuunnitelmat ovat kiistatta kaikkein keskeisimpi\u00e4 koulutuksen normiohjauksen v\u00e4lineit\u00e4. Siksi on t\u00e4rke\u00e4\u00e4 ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4, miten opetussuunnitelmia ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n toteuttavat toimijat asiakirjat k\u00e4sitt\u00e4v\u00e4t.\n\nTutkielmani teoreettisena ja metodologisena viitekehyksen\u00e4 toimii diskurssianalyysi. Viitekehyst\u00e4 muodostaa my\u00f6s opetussuunnitelmien aseman ja roolin kuvaileminen suomalaisessa peruskoulukontekstissa. Tutkimalla koulujen ja perusopetuksen j\u00e4rjest\u00e4jien tapoja merkityksellist\u00e4\u00e4 opetussuunnitelmia haluan lis\u00e4t\u00e4 ymm\u00e4rryst\u00e4 siit\u00e4, millainen ohjauksen v\u00e4line opetussuunnitelma oikeastaan on. Tutkimuksen avulla voimme tarkemmin j\u00e4sent\u00e4\u00e4 ja kuvailla opetussuunnitelmien roolia suomalaisessa koulutusj\u00e4rjestelm\u00e4ss\u00e4.\n\nTutkielmani aineisto koostuu OPS-arvioinnin ensimm\u00e4isess\u00e4 osahankkeessa kouluilta ja perusopetuksen j\u00e4rjest\u00e4jilt\u00e4 ker\u00e4tyn kyselyaineiston kirjallisista avovastauksista. Tutkimuskysymykseni ovat: \u2013Mist\u00e4 koulut ja perusopetuksen j\u00e4rjest\u00e4j\u00e4t OPS-arvioinnin ensimm\u00e4isen osahankkeen kyselyaineiston kirjallisissa avovastauksissa puhuvat, kun he puhuvat opetussuunnitelmista? \u2013Mit\u00e4 opetussuunnitelmat avovastauksissa ovat tai eiv\u00e4t ole? \u2013Mit\u00e4 opetussuunnitelmien kuvataan avovastauksissa tekev\u00e4n tai millaisen toiminnan kohteita ne avovastauksissa ovat? \u2013Millaiseen toimintaan opetussuunnitelmat avovastauksissa liitet\u00e4\u00e4n?\n\nAineistosta erottuvista diskursseista toiminnan pohja, toimintaa ohjaava sek\u00e4 liian laaja liittyv\u00e4t kuvauksiin opetussuunnitelmista staattisina asiakirjoina. Diskurssit opetussuunnitelma ohjaa, opetussuunnitelma luo sek\u00e4 opetussuunnitelma antaa taas liittyv\u00e4t kuvauksiin opetussuunnitelmista aktiivisina toimijoina. Lis\u00e4ksi aineistosta erottuvat diskurssit muutoksen toimeenpanija, el\u00e4v\u00e4 asiakirja sek\u00e4 asiakirjat yhten\u00e4 kokonaisuutena. Koulut ja perusopetuksen j\u00e4rjest\u00e4j\u00e4t merkityksellist\u00e4v\u00e4t opetussuunnitelmia yleisesti hyv\u00e4ksytyll\u00e4 tavalla voimakkaasti toimintaa ohjaavina v\u00e4linein\u00e4. Samalla niiden kuvataan toimivan kaiken toiminnan ja kehitt\u00e4misen pohjana. Yleist\u00e4 k\u00e4sityst\u00e4 haastavia diskursseja ei l\u00f6ytynyt. Opetussuunnitelmat saivat kuitenkin avovastauksissa monenlaisia teht\u00e4vi\u00e4, joita jatkossa tulisi opetussuunnitelmista puhuessa korostaa. Ohjaavan ja normittavan teht\u00e4v\u00e4n rinnalla keskustelussa olisi t\u00e4rke\u00e4\u00e4 kiinnitt\u00e4\u00e4 huomiota esimerkiksi siihen, mit\u00e4 opetussuunnitelmat voivat toiminnalle antaa, mit\u00e4 ne voivat luoda tai miten ne voivat tukea koulujen toimintaa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2018-11-20T05:49:26Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-11-20T05:49:26Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "96", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kriittinen diskurssintutkimus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koulutuspolitiikka", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Mist\u00e4 puhumme, kun puhumme opetussuunnitelmista?", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201811204781", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Suomen kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Finnish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "309", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetussuunnitelmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "perusopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "diskurssintutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
|