Mistä puhumme, kun puhumme opetussuunnitelmista?

Tutkielmassani tarkastelen, miten koulut ja perusopetuksen järjestäjät puhuvat opetussuunnitelmista laajan kyselyaineiston kirjallisissa avovastauksissa. Tutkielmani aineisto on peräisin Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen toteuttaman esi- ja perusopetuksen opetussuunnitelmien perusteiden toi...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Viitala, Mikko
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2018
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60236
_version_ 1826225749309259776
author Viitala, Mikko
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Viitala, Mikko Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Viitala, Mikko Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Viitala, Mikko
datasource_str_mv jyx
description Tutkielmassani tarkastelen, miten koulut ja perusopetuksen järjestäjät puhuvat opetussuunnitelmista laajan kyselyaineiston kirjallisissa avovastauksissa. Tutkielmani aineisto on peräisin Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen toteuttaman esi- ja perusopetuksen opetussuunnitelmien perusteiden toimeenpanon arviointihankkeesta. Opetussuunnitelmat ovat kiistatta kaikkein keskeisimpiä koulutuksen normiohjauksen välineitä. Siksi on tärkeää ymmärtää, miten opetussuunnitelmia työssään toteuttavat toimijat asiakirjat käsittävät. Tutkielmani teoreettisena ja metodologisena viitekehyksenä toimii diskurssianalyysi. Viitekehystä muodostaa myös opetussuunnitelmien aseman ja roolin kuvaileminen suomalaisessa peruskoulukontekstissa. Tutkimalla koulujen ja perusopetuksen järjestäjien tapoja merkityksellistää opetussuunnitelmia haluan lisätä ymmärrystä siitä, millainen ohjauksen väline opetussuunnitelma oikeastaan on. Tutkimuksen avulla voimme tarkemmin jäsentää ja kuvailla opetussuunnitelmien roolia suomalaisessa koulutusjärjestelmässä. Tutkielmani aineisto koostuu OPS-arvioinnin ensimmäisessä osahankkeessa kouluilta ja perusopetuksen järjestäjiltä kerätyn kyselyaineiston kirjallisista avovastauksista. Tutkimuskysymykseni ovat: –Mistä koulut ja perusopetuksen järjestäjät OPS-arvioinnin ensimmäisen osahankkeen kyselyaineiston kirjallisissa avovastauksissa puhuvat, kun he puhuvat opetussuunnitelmista? –Mitä opetussuunnitelmat avovastauksissa ovat tai eivät ole? –Mitä opetussuunnitelmien kuvataan avovastauksissa tekevän tai millaisen toiminnan kohteita ne avovastauksissa ovat? –Millaiseen toimintaan opetussuunnitelmat avovastauksissa liitetään? Aineistosta erottuvista diskursseista toiminnan pohja, toimintaa ohjaava sekä liian laaja liittyvät kuvauksiin opetussuunnitelmista staattisina asiakirjoina. Diskurssit opetussuunnitelma ohjaa, opetussuunnitelma luo sekä opetussuunnitelma antaa taas liittyvät kuvauksiin opetussuunnitelmista aktiivisina toimijoina. Lisäksi aineistosta erottuvat diskurssit muutoksen toimeenpanija, elävä asiakirja sekä asiakirjat yhtenä kokonaisuutena. Koulut ja perusopetuksen järjestäjät merkityksellistävät opetussuunnitelmia yleisesti hyväksytyllä tavalla voimakkaasti toimintaa ohjaavina välineinä. Samalla niiden kuvataan toimivan kaiken toiminnan ja kehittämisen pohjana. Yleistä käsitystä haastavia diskursseja ei löytynyt. Opetussuunnitelmat saivat kuitenkin avovastauksissa monenlaisia tehtäviä, joita jatkossa tulisi opetussuunnitelmista puhuessa korostaa. Ohjaavan ja normittavan tehtävän rinnalla keskustelussa olisi tärkeää kiinnittää huomiota esimerkiksi siihen, mitä opetussuunnitelmat voivat toiminnalle antaa, mitä ne voivat luoda tai miten ne voivat tukea koulujen toimintaa.
first_indexed 2019-09-20T09:12:43Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Dufva, Hannele", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Viitala, Mikko", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-11-20T05:49:26Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-11-20T05:49:26Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60236", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkielmassani tarkastelen, miten koulut ja perusopetuksen j\u00e4rjest\u00e4j\u00e4t puhuvat opetussuunnitelmista laajan kyselyaineiston kirjallisissa avovastauksissa. Tutkielmani aineisto on per\u00e4isin Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen toteuttaman esi- ja perusopetuksen opetussuunnitelmien perusteiden toimeenpanon arviointihankkeesta. Opetussuunnitelmat ovat kiistatta kaikkein keskeisimpi\u00e4 koulutuksen normiohjauksen v\u00e4lineit\u00e4. Siksi on t\u00e4rke\u00e4\u00e4 ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4, miten opetussuunnitelmia ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n toteuttavat toimijat asiakirjat k\u00e4sitt\u00e4v\u00e4t.\n\nTutkielmani teoreettisena ja metodologisena viitekehyksen\u00e4 toimii diskurssianalyysi. Viitekehyst\u00e4 muodostaa my\u00f6s opetussuunnitelmien aseman ja roolin kuvaileminen suomalaisessa peruskoulukontekstissa. Tutkimalla koulujen ja perusopetuksen j\u00e4rjest\u00e4jien tapoja merkityksellist\u00e4\u00e4 opetussuunnitelmia haluan lis\u00e4t\u00e4 ymm\u00e4rryst\u00e4 siit\u00e4, millainen ohjauksen v\u00e4line opetussuunnitelma oikeastaan on. Tutkimuksen avulla voimme tarkemmin j\u00e4sent\u00e4\u00e4 ja kuvailla opetussuunnitelmien roolia suomalaisessa koulutusj\u00e4rjestelm\u00e4ss\u00e4.\n\nTutkielmani aineisto koostuu OPS-arvioinnin ensimm\u00e4isess\u00e4 osahankkeessa kouluilta ja perusopetuksen j\u00e4rjest\u00e4jilt\u00e4 ker\u00e4tyn kyselyaineiston kirjallisista avovastauksista. Tutkimuskysymykseni ovat: \u2013Mist\u00e4 koulut ja perusopetuksen j\u00e4rjest\u00e4j\u00e4t OPS-arvioinnin ensimm\u00e4isen osahankkeen kyselyaineiston kirjallisissa avovastauksissa puhuvat, kun he puhuvat opetussuunnitelmista? \u2013Mit\u00e4 opetussuunnitelmat avovastauksissa ovat tai eiv\u00e4t ole? \u2013Mit\u00e4 opetussuunnitelmien kuvataan avovastauksissa tekev\u00e4n tai millaisen toiminnan kohteita ne avovastauksissa ovat? \u2013Millaiseen toimintaan opetussuunnitelmat avovastauksissa liitet\u00e4\u00e4n?\n\nAineistosta erottuvista diskursseista toiminnan pohja, toimintaa ohjaava sek\u00e4 liian laaja liittyv\u00e4t kuvauksiin opetussuunnitelmista staattisina asiakirjoina. Diskurssit opetussuunnitelma ohjaa, opetussuunnitelma luo sek\u00e4 opetussuunnitelma antaa taas liittyv\u00e4t kuvauksiin opetussuunnitelmista aktiivisina toimijoina. Lis\u00e4ksi aineistosta erottuvat diskurssit muutoksen toimeenpanija, el\u00e4v\u00e4 asiakirja sek\u00e4 asiakirjat yhten\u00e4 kokonaisuutena. Koulut ja perusopetuksen j\u00e4rjest\u00e4j\u00e4t merkityksellist\u00e4v\u00e4t opetussuunnitelmia yleisesti hyv\u00e4ksytyll\u00e4 tavalla voimakkaasti toimintaa ohjaavina v\u00e4linein\u00e4. Samalla niiden kuvataan toimivan kaiken toiminnan ja kehitt\u00e4misen pohjana. Yleist\u00e4 k\u00e4sityst\u00e4 haastavia diskursseja ei l\u00f6ytynyt. Opetussuunnitelmat saivat kuitenkin avovastauksissa monenlaisia teht\u00e4vi\u00e4, joita jatkossa tulisi opetussuunnitelmista puhuessa korostaa. Ohjaavan ja normittavan teht\u00e4v\u00e4n rinnalla keskustelussa olisi t\u00e4rke\u00e4\u00e4 kiinnitt\u00e4\u00e4 huomiota esimerkiksi siihen, mit\u00e4 opetussuunnitelmat voivat toiminnalle antaa, mit\u00e4 ne voivat luoda tai miten ne voivat tukea koulujen toimintaa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2018-11-20T05:49:26Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-11-20T05:49:26Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "96", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kriittinen diskurssintutkimus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koulutuspolitiikka", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Mist\u00e4 puhumme, kun puhumme opetussuunnitelmista?", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201811204781", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Suomen kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Finnish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "309", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetussuunnitelmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "perusopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "diskurssintutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_60236
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:07Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/0320b851-72c5-4707-80ee-9a9ebb8b9e55\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201811204781.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Viitala, Mikko Mistä puhumme, kun puhumme opetussuunnitelmista? kriittinen diskurssintutkimus koulutuspolitiikka Suomen kieli Finnish 309 opetussuunnitelmat perusopetus diskurssintutkimus
title Mistä puhumme, kun puhumme opetussuunnitelmista?
title_full Mistä puhumme, kun puhumme opetussuunnitelmista?
title_fullStr Mistä puhumme, kun puhumme opetussuunnitelmista? Mistä puhumme, kun puhumme opetussuunnitelmista?
title_full_unstemmed Mistä puhumme, kun puhumme opetussuunnitelmista? Mistä puhumme, kun puhumme opetussuunnitelmista?
title_short Mistä puhumme, kun puhumme opetussuunnitelmista?
title_sort mistä puhumme kun puhumme opetussuunnitelmista
title_txtP Mistä puhumme, kun puhumme opetussuunnitelmista?
topic kriittinen diskurssintutkimus koulutuspolitiikka Suomen kieli Finnish 309 opetussuunnitelmat perusopetus diskurssintutkimus
topic_facet 309 Finnish Suomen kieli diskurssintutkimus koulutuspolitiikka kriittinen diskurssintutkimus opetussuunnitelmat perusopetus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60236 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201811204781
work_keys_str_mv AT viitalamikko mistäpuhummekunpuhummeopetussuunnitelmista