Unen yhteys koulusuoriutumiseen 7.-luokkalaisilla

Unella on suuri merkitys kasvavalle nuorelle. Nuoren keho ja mieli tarvitsevat palauttavaa unta suurten fyysisten ja psyykkisten muutosten kourissa. Palautumisen lisäksi unta tarvitaan muun muassa hormonitoimintaan, henkiseen hyvinvointiin, uusien asioiden oppimiseen ja muihin kognitiivisiin toim...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Paalanen, Ville
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60189
_version_ 1826225743464497152
author Paalanen, Ville
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Paalanen, Ville Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Paalanen, Ville Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Paalanen, Ville
datasource_str_mv jyx
description Unella on suuri merkitys kasvavalle nuorelle. Nuoren keho ja mieli tarvitsevat palauttavaa unta suurten fyysisten ja psyykkisten muutosten kourissa. Palautumisen lisäksi unta tarvitaan muun muassa hormonitoimintaan, henkiseen hyvinvointiin, uusien asioiden oppimiseen ja muihin kognitiivisiin toimintoihin sekä koko ihmiskehon tasapainoisen tilan saavuttamiseksi. Unen tarve on yksilöllistä, mutta suositusten mukaan 14–17-vuotias nuori tarvitsee unta noin yhdeksän tuntia. Unen määrä on kuitenkin vähentynyt niin yläkoululaisilla, lukiolaisilla kuin ammatillista koulutusta käyvillä nuorilla viime vuosina. Lapsen ja nuoren liian vähäisellä unen määrällä on löydetty yhteys muun muassa aggressiivisuuteen, impulsiivisuuteen, keskittymisvaikeuksiin, sosiaalisiin ongelmiin ja levottomuuteen sekä heikompiin kouluarvosanoihin. Tässä tutkimuksessa selvitettiin arkiunen määrän, nukkumaanmenoajan ja väsymyksen tunteen yhteyttä koulusuoriutumiseen tytöillä ja pojilla. Tämä tutkimus on osa laajempaa LIKES-tutkimuskeskuksen Liikkuva koulu -ohjelman seurantaan liittyvää tutkimusta ”Oppilaiden fyysinen aktiivisuus, toimintakyky ja hyvinvointi”. Tutkimusjoukko koostuu 420 7.luokan oppilaasta, joista tyttöjä oli 223 ja poikia 197. Tutkittavat vastasivat nettikyselyyn. Kyselylomakkeessa selvitettiin muun muassa tutkittavien unen määrää arkisin, nukkumaanmenoaikaa sekä väsymyksen tunnetta aamuisin. Tutkittavien koulusuoriutumista mitattiin 7. luokan kevään keskiarvotiedoilla, jotka saatiin suoraan koulurekisteristä. Aineiston analysointi toteutettiin SPSS 24 -ohjelmalla kaksisuuntaisella varianssianalyysilla (ANOVA). Tutkimustulosten perusteella unella on yhteyttä koulusuoriutumiseen. Tyttöjen kohdalla parhaiten koulussa suoriutuivat ne oppilaat, jotka nukkuivat suositusten mukaan noin yhdeksän tuntia yössä. Poikien kohdalla puolestaan unen määrä oli suoraan verrannollinen koulusuoriutumiseen, eli mitä enemmän nukuttiin, sitä parempi keskiarvo oli todistuksessa. Myös nukkumaanmenoajan ja väsymyksen tunteen yhteys koulusuoriutumiseen oli selvä. Mitä aikaisemmin siis tutkittavat kävivät nukkumaan, sitä paremmin he suoriutuivat koulussa. Puolestaan useimmin väsymystä kokeneet suoriutuivat koulussa heikoimmin. Kaiken kaikkiaan tämän tutkimuksen anti oli kannustava ja positiivinen; niillä henkilöillä, jotka nukkuvat suositusten mukaan ja käyvät ajoissa nukkumaan, on paremmat edellytykset hyvään koulusuoriutumiseen kuin vähemmän nukkuvilla tai myöhemmin nukkumaan käyvillä oppilailla.
first_indexed 2019-09-20T09:13:08Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Viholainen, Helena", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Paalanen, Ville", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-11-15T07:16:45Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-11-15T07:16:45Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60189", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Unella on suuri merkitys kasvavalle nuorelle. Nuoren keho ja mieli tarvitsevat palauttavaa unta suurten \nfyysisten ja psyykkisten muutosten kourissa. Palautumisen lis\u00e4ksi unta tarvitaan muun muassa \nhormonitoimintaan, henkiseen hyvinvointiin, uusien asioiden oppimiseen ja muihin kognitiivisiin \ntoimintoihin sek\u00e4 koko ihmiskehon tasapainoisen tilan saavuttamiseksi. Unen tarve on yksil\u00f6llist\u00e4, \nmutta suositusten mukaan 14\u201317-vuotias nuori tarvitsee unta noin yhdeks\u00e4n tuntia. Unen m\u00e4\u00e4r\u00e4 on \nkuitenkin v\u00e4hentynyt niin yl\u00e4koululaisilla, lukiolaisilla kuin ammatillista koulutusta k\u00e4yvill\u00e4 nuorilla \nviime vuosina. Lapsen ja nuoren liian v\u00e4h\u00e4isell\u00e4 unen m\u00e4\u00e4r\u00e4ll\u00e4 on l\u00f6ydetty yhteys muun muassa \naggressiivisuuteen, impulsiivisuuteen, keskittymisvaikeuksiin, sosiaalisiin ongelmiin ja levottomuuteen \nsek\u00e4 heikompiin kouluarvosanoihin.\nT\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa selvitettiin arkiunen m\u00e4\u00e4r\u00e4n, nukkumaanmenoajan ja v\u00e4symyksen tunteen yhteytt\u00e4 \nkoulusuoriutumiseen tyt\u00f6ill\u00e4 ja pojilla. T\u00e4m\u00e4 tutkimus on osa laajempaa LIKES-tutkimuskeskuksen \nLiikkuva koulu -ohjelman seurantaan liittyv\u00e4\u00e4 tutkimusta \u201dOppilaiden fyysinen aktiivisuus, \ntoimintakyky ja hyvinvointi\u201d. Tutkimusjoukko koostuu 420 7.luokan oppilaasta, joista tytt\u00f6j\u00e4 oli 223 ja \npoikia 197. Tutkittavat vastasivat nettikyselyyn. Kyselylomakkeessa selvitettiin muun muassa tutkittavien \nunen m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4 arkisin, nukkumaanmenoaikaa sek\u00e4 v\u00e4symyksen tunnetta aamuisin. Tutkittavien \nkoulusuoriutumista mitattiin 7. luokan kev\u00e4\u00e4n keskiarvotiedoilla, jotka saatiin suoraan koulurekisterist\u00e4. \nAineiston analysointi toteutettiin SPSS 24 -ohjelmalla kaksisuuntaisella varianssianalyysilla (ANOVA).\nTutkimustulosten perusteella unella on yhteytt\u00e4 koulusuoriutumiseen. Tytt\u00f6jen kohdalla parhaiten \nkoulussa suoriutuivat ne oppilaat, jotka nukkuivat suositusten mukaan noin yhdeks\u00e4n tuntia y\u00f6ss\u00e4. \nPoikien kohdalla puolestaan unen m\u00e4\u00e4r\u00e4 oli suoraan verrannollinen koulusuoriutumiseen, eli mit\u00e4 \nenemm\u00e4n nukuttiin, sit\u00e4 parempi keskiarvo oli todistuksessa. My\u00f6s nukkumaanmenoajan ja v\u00e4symyksen \ntunteen yhteys koulusuoriutumiseen oli selv\u00e4. Mit\u00e4 aikaisemmin siis tutkittavat k\u00e4viv\u00e4t nukkumaan, sit\u00e4 \nparemmin he suoriutuivat koulussa. Puolestaan useimmin v\u00e4symyst\u00e4 kokeneet suoriutuivat koulussa\nheikoimmin. Kaiken kaikkiaan t\u00e4m\u00e4n tutkimuksen anti oli kannustava ja positiivinen; niill\u00e4 henkil\u00f6ill\u00e4, \njotka nukkuvat suositusten mukaan ja k\u00e4yv\u00e4t ajoissa nukkumaan, on paremmat edellytykset hyv\u00e4\u00e4n\nkoulusuoriutumiseen kuin v\u00e4hemm\u00e4n nukkuvilla tai my\u00f6hemmin nukkumaan k\u00e4yvill\u00e4 oppilailla.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2018-11-15T07:16:44Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-11-15T07:16:45Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "28", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "unenm\u00e4\u00e4r\u00e4", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koulusuoriutuminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Unen yhteys koulusuoriutumiseen 7.-luokkalaisilla", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201811154719", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koululaiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "v\u00e4symys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "uni (biologiset ilmi\u00f6t)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_60189
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:33Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/245009e7-4a37-44f0-b75f-41e7e09f0ae1\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201811154719.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Paalanen, Ville Unen yhteys koulusuoriutumiseen 7.-luokkalaisilla unenmäärä koulusuoriutuminen Erityispedagogiikka Special Education 101 koululaiset väsymys uni (biologiset ilmiöt) nuoret
title Unen yhteys koulusuoriutumiseen 7.-luokkalaisilla
title_full Unen yhteys koulusuoriutumiseen 7.-luokkalaisilla
title_fullStr Unen yhteys koulusuoriutumiseen 7.-luokkalaisilla Unen yhteys koulusuoriutumiseen 7.-luokkalaisilla
title_full_unstemmed Unen yhteys koulusuoriutumiseen 7.-luokkalaisilla Unen yhteys koulusuoriutumiseen 7.-luokkalaisilla
title_short Unen yhteys koulusuoriutumiseen 7.-luokkalaisilla
title_sort unen yhteys koulusuoriutumiseen 7 luokkalaisilla
title_txtP Unen yhteys koulusuoriutumiseen 7.-luokkalaisilla
topic unenmäärä koulusuoriutuminen Erityispedagogiikka Special Education 101 koululaiset väsymys uni (biologiset ilmiöt) nuoret
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education koululaiset koulusuoriutuminen nuoret unenmäärä uni (biologiset ilmiöt) väsymys
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60189 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201811154719
work_keys_str_mv AT paalanenville unenyhteyskoulusuoriutumiseen7luokkalaisilla