Sosiodigitaalisesti "yhteisen nuotion" äärellä opettajien käsityksiä sosiodigitaalisuutta hyödyntävän opetuksen yhteyksistä oppimiseen.

Tämän tutkimuksen aiheena oli sosiodigitaalisuutta hyödyntävän opetuksen yhteydet oppimiselle. Tutkimuksen päätehtävä oli tarkastella opettajien käsityksiä oppilaiden ajattelun sekä taitojen rakentumisesta sosiodigitaalisuutta hyödyntävissä opetusympäristöissä, joista tutkimuksissa käytetään myös ni...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Koppinen, Taru
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2018
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60187
_version_ 1826225693909843968
author Koppinen, Taru
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Koppinen, Taru Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Koppinen, Taru Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Koppinen, Taru
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen aiheena oli sosiodigitaalisuutta hyödyntävän opetuksen yhteydet oppimiselle. Tutkimuksen päätehtävä oli tarkastella opettajien käsityksiä oppilaiden ajattelun sekä taitojen rakentumisesta sosiodigitaalisuutta hyödyntävissä opetusympäristöissä, joista tutkimuksissa käytetään myös nimitystä innovatiiviset opetusmenetelmät. Tutkimuksen viitekehys rakentui digitaalisuutta hyödyntävän opetuksen määrittelyyn, osallistavan ja ymmärrystä edistävän oppimisen kuvaukseen uuden opetussuunnitelman (POPS2014) valossa. Tutkimus on luonteeltaan laadullinen tutkimus, ja se pohjautuu fenomenografiseen tutkimusmetodologiaan. Aineisto kerättiin haastattelemalla yhteensä seitsemää sekä alakoulun että yläkoulun opettajaa kevään 2018 aikana. Litteroitua aineistoa kertyi yhteensä 53 sivua, joka analysoitiin fenomenografisella aineistoanalyysillä. Tuloksiksi muodostui neljä pääkategoriaa eli käsitystä sosiodigitaalisuuden yhteyksistä oppimiseen: teknologisten välineiden hallinta, työskentelyn taidot, ajattelun kehittyminen sekä elämisen taidot. Yhteydet sekä laaja-alaisten taitojen kehittymiselle ja siten tulevaisuuden taitojen edistymiselle olivat tuloksissa selkeästi nähtävissä.
first_indexed 2024-09-11T08:51:18Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Hakala, Juha", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Koppinen, Taru", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-11-15T07:08:03Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-11-15T07:08:03Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60187", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen aiheena oli sosiodigitaalisuutta hy\u00f6dynt\u00e4v\u00e4n opetuksen yhteydet oppimiselle. Tutkimuksen p\u00e4\u00e4teht\u00e4v\u00e4 oli tarkastella opettajien k\u00e4sityksi\u00e4 oppilaiden ajattelun sek\u00e4 taitojen rakentumisesta sosiodigitaalisuutta hy\u00f6dynt\u00e4viss\u00e4 opetusymp\u00e4rist\u00f6iss\u00e4, joista tutkimuksissa k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n my\u00f6s nimityst\u00e4 innovatiiviset opetusmenetelm\u00e4t. Tutkimuksen viitekehys rakentui digitaalisuutta hy\u00f6dynt\u00e4v\u00e4n opetuksen m\u00e4\u00e4rittelyyn, osallistavan ja ymm\u00e4rryst\u00e4 edist\u00e4v\u00e4n oppimisen kuvaukseen uuden opetussuunnitelman (POPS2014) valossa.\nTutkimus on luonteeltaan laadullinen tutkimus, ja se pohjautuu fenomenografiseen tutkimusmetodologiaan. Aineisto ker\u00e4ttiin haastattelemalla yhteens\u00e4 seitsem\u00e4\u00e4 sek\u00e4 alakoulun ett\u00e4 yl\u00e4koulun opettajaa kev\u00e4\u00e4n 2018 aikana. Litteroitua aineistoa kertyi yhteens\u00e4 53 sivua, joka analysoitiin fenomenografisella aineistoanalyysill\u00e4. Tuloksiksi muodostui nelj\u00e4 p\u00e4\u00e4kategoriaa eli k\u00e4sityst\u00e4 sosiodigitaalisuuden yhteyksist\u00e4 oppimiseen: teknologisten v\u00e4lineiden hallinta, ty\u00f6skentelyn taidot, ajattelun kehittyminen sek\u00e4 el\u00e4misen taidot. Yhteydet sek\u00e4 laaja-alaisten taitojen kehittymiselle ja siten tulevaisuuden taitojen edistymiselle olivat tuloksissa selke\u00e4sti n\u00e4ht\u00e4viss\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2018-11-15T07:08:03Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-11-15T07:08:03Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "103", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sosiodigitaalisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "innovatiiviset opetusmenetelm\u00e4t", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ymm\u00e4rt\u00e4v\u00e4 oppiminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "laaja-alaiset taidot", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Sosiodigitaalisesti \"yhteisen nuotion\" \u00e4\u00e4rell\u00e4 : opettajien k\u00e4sityksi\u00e4 sosiodigitaalisuutta hy\u00f6dynt\u00e4v\u00e4n opetuksen yhteyksist\u00e4 oppimiseen.", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201811154711", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteis\u00f6llinen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_60187
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:37Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/9521f4d7-8f43-4dae-b8f1-d58b38d332bb\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201811154711.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Koppinen, Taru Sosiodigitaalisesti "yhteisen nuotion" äärellä : opettajien käsityksiä sosiodigitaalisuutta hyödyntävän opetuksen yhteyksistä oppimiseen. sosiodigitaalisuus innovatiiviset opetusmenetelmät ymmärtävä oppiminen laaja-alaiset taidot Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 oppiminen opetus taidot yhteisöllinen oppiminen
title Sosiodigitaalisesti "yhteisen nuotion" äärellä : opettajien käsityksiä sosiodigitaalisuutta hyödyntävän opetuksen yhteyksistä oppimiseen.
title_full Sosiodigitaalisesti "yhteisen nuotion" äärellä : opettajien käsityksiä sosiodigitaalisuutta hyödyntävän opetuksen yhteyksistä oppimiseen.
title_fullStr Sosiodigitaalisesti "yhteisen nuotion" äärellä : opettajien käsityksiä sosiodigitaalisuutta hyödyntävän opetuksen yhteyksistä oppimiseen. Sosiodigitaalisesti "yhteisen nuotion" äärellä : opettajien käsityksiä sosiodigitaalisuutta hyödyntävän opetuksen yhteyksistä oppimiseen.
title_full_unstemmed Sosiodigitaalisesti "yhteisen nuotion" äärellä : opettajien käsityksiä sosiodigitaalisuutta hyödyntävän opetuksen yhteyksistä oppimiseen. Sosiodigitaalisesti "yhteisen nuotion" äärellä : opettajien käsityksiä sosiodigitaalisuutta hyödyntävän opetuksen yhteyksistä oppimiseen.
title_short Sosiodigitaalisesti "yhteisen nuotion" äärellä
title_sort sosiodigitaalisesti yhteisen nuotion äärellä opettajien käsityksiä sosiodigitaalisuutta hyödyntävän opetuksen yhteyksistä oppimiseen
title_sub opettajien käsityksiä sosiodigitaalisuutta hyödyntävän opetuksen yhteyksistä oppimiseen.
title_txtP Sosiodigitaalisesti "yhteisen nuotion" äärellä : opettajien käsityksiä sosiodigitaalisuutta hyödyntävän opetuksen yhteyksistä oppimiseen.
topic sosiodigitaalisuus innovatiiviset opetusmenetelmät ymmärtävä oppiminen laaja-alaiset taidot Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 oppiminen opetus taidot yhteisöllinen oppiminen
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education innovatiiviset opetusmenetelmät laaja-alaiset taidot opetus oppiminen sosiodigitaalisuus taidot yhteisöllinen oppiminen ymmärtävä oppiminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60187 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201811154711
work_keys_str_mv AT koppinentaru sosiodigitaalisestiyhteisennuotionäärelläopettajienkäsityksiäsosiodigitaalisuuttahy