Syyt yksityisyydestä luopumiseen sosiaalisessa mediassa hyödyt ja haitat

Tämän tutkielma tutkii syitä siihen, miksi sosiaalisen median palvelun käyttäjä luopuu yksityisyydestään julkaisemalla omia henkilökohtaisia tietojaan muun muassa palveluntarjoajan analysoitavaksi ja muiden käyttäjien nähtäville. Tut-kielma pyrkii etsimään vastauksia kysymyksiin: miksi sosiaalisen m...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Myntti, Aleksi
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60159
_version_ 1826225814189899776
author Myntti, Aleksi
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Myntti, Aleksi Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Myntti, Aleksi Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Myntti, Aleksi
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkielma tutkii syitä siihen, miksi sosiaalisen median palvelun käyttäjä luopuu yksityisyydestään julkaisemalla omia henkilökohtaisia tietojaan muun muassa palveluntarjoajan analysoitavaksi ja muiden käyttäjien nähtäville. Tut-kielma pyrkii etsimään vastauksia kysymyksiin: miksi sosiaalisen median palvelun käyttäjä luopuu yksityisyydestään ja mitä hyötyjä ja haittoja yksityisyydestä luopumisesta on. Tutkielma on tehty kirjallisuuskatsauksena tutkimalla edellisiä sosiaaliseen mediaan, yksityisyyteen ja median käyttöön liittyviä tutkimuksia. Kun käyttäjä alkaa käyttämään jotakin sosiaalisen median palvelua, on hänellä mielessään jotkin tietyt tarpeet, jotka tämän käytettävän sosiaalisen median palvelun tulisi täyttää. Tämä nojautuu käytön ja mielihyvän teoriaan (eng. Uses and Gratifications Theory). Käyttäjä harkitsee sitä, että pystyykö tämä hänen käyttämänsä sosiaalisen median palvelu täyttämään nämä tarpeet. Hyötyjä ja mielihyvän kohteita joita käyttäjä pyrkii sosiaalisen median käytöstä saamaan ovat muun muassa verkostoituminen, julkisuuskuvan luominen ja vapaa-ajan vietto. Haittoihin ja riskeihin kuuluvat muun muassa mahdollinen riippuvuus, identiteettivarkaudet ja oman yksityisyytensä heikkeneminen palveluntarjoajan henkilökohtaisten tietojen automatisoidun keruun vuoksi. This Bachelor’s Thesis is researching why social media user relinquishes his privacy by publishing personal information. This thesis seeks answers for following questions: Why social media users relinquishes their privacy and what benefits and drawbacks it has. This thesis has been done as a literature review by reviewing previous studies about privacy, social media and media usage. When an user starts using a certain social media service she or he has certain needs that this service should fulfill. This claim is based on the Uses and Gratifications Theory. The user considers if this social media service can fulfill these needs. Benefits for privacy relinquishment are for example networking, public image, education and speding spare time. Drawbacks and risks consists of addictions, identitey thefts and privacy concerns from automized data collection by social media service providers.
first_indexed 2019-08-19T08:21:21Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Makkonen, Pekka", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Myntti, Aleksi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-11-08T06:42:04Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-11-08T06:42:04Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60159", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkielma tutkii syit\u00e4 siihen, miksi sosiaalisen median palvelun k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4 luopuu yksityisyydest\u00e4\u00e4n julkaisemalla omia henkil\u00f6kohtaisia tietojaan muun muassa palveluntarjoajan analysoitavaksi ja muiden k\u00e4ytt\u00e4jien n\u00e4ht\u00e4ville. Tut-kielma pyrkii etsim\u00e4\u00e4n vastauksia kysymyksiin: miksi sosiaalisen median palvelun k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4 luopuu yksityisyydest\u00e4\u00e4n ja mit\u00e4 hy\u00f6tyj\u00e4 ja haittoja yksityisyydest\u00e4 luopumisesta on.\nTutkielma on tehty kirjallisuuskatsauksena tutkimalla edellisi\u00e4 sosiaaliseen mediaan, yksityisyyteen ja median k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n liittyvi\u00e4 tutkimuksia. Kun k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4 alkaa k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4\u00e4n jotakin sosiaalisen median palvelua, on h\u00e4nell\u00e4 mieless\u00e4\u00e4n jotkin tietyt tarpeet, jotka t\u00e4m\u00e4n k\u00e4ytett\u00e4v\u00e4n sosiaalisen median palvelun tulisi t\u00e4ytt\u00e4\u00e4. T\u00e4m\u00e4 nojautuu k\u00e4yt\u00f6n ja mielihyv\u00e4n teoriaan (eng. Uses and Gratifications Theory). K\u00e4ytt\u00e4j\u00e4 harkitsee sit\u00e4, ett\u00e4 pystyyk\u00f6 t\u00e4m\u00e4 h\u00e4nen k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4ns\u00e4 sosiaalisen median palvelu t\u00e4ytt\u00e4m\u00e4\u00e4n n\u00e4m\u00e4 tarpeet. Hy\u00f6tyj\u00e4 ja mielihyv\u00e4n kohteita joita k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4 pyrkii sosiaalisen median k\u00e4yt\u00f6st\u00e4 saamaan ovat muun muassa verkostoituminen, julkisuuskuvan luominen ja vapaa-ajan vietto. Haittoihin ja riskeihin kuuluvat muun muassa mahdollinen riippuvuus, identiteettivarkaudet ja oman yksityisyytens\u00e4 heikkeneminen palveluntarjoajan henkil\u00f6kohtaisten tietojen automatisoidun keruun vuoksi.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "This Bachelor\u2019s Thesis is researching why social media user relinquishes his privacy by publishing personal information. This thesis seeks answers for following questions: Why social media users relinquishes their privacy and what benefits and drawbacks it has.\nThis thesis has been done as a literature review by reviewing previous studies about privacy, social media and media usage. When an user starts using a certain social media service she or he has certain needs that this service should fulfill. This claim is based on the Uses and Gratifications Theory. The user considers if this social media service can fulfill these needs. Benefits for privacy relinquishment are for example networking, public image, education and speding spare time. Drawbacks and risks consists of addictions, identitey thefts and privacy concerns from automized data collection by social media service providers.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2018-11-08T06:42:04Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-11-08T06:42:04Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "21", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "uses and gratification theory", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Syyt yksityisyydest\u00e4 luopumiseen sosiaalisessa mediassa : hy\u00f6dyt ja haitat", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201811084650", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "601", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vertailu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "valinta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "Internet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "media", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalinen media", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yksityisyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "Facebook", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "uusmedia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "Twitter", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "YouTube", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "mediank\u00e4ytt\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "Web 2.0", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalinen markkinointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_60159
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:52Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/16e69f90-b63e-4d78-965f-37e69685dbba\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201811084650.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Myntti, Aleksi Syyt yksityisyydestä luopumiseen sosiaalisessa mediassa : hyödyt ja haitat uses and gratification theory Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 vertailu valinta Internet media sosiaalinen media yksityisyys Facebook uusmedia Twitter YouTube mediankäyttö Web 2.0 sosiaalinen markkinointi
title Syyt yksityisyydestä luopumiseen sosiaalisessa mediassa : hyödyt ja haitat
title_full Syyt yksityisyydestä luopumiseen sosiaalisessa mediassa : hyödyt ja haitat
title_fullStr Syyt yksityisyydestä luopumiseen sosiaalisessa mediassa : hyödyt ja haitat Syyt yksityisyydestä luopumiseen sosiaalisessa mediassa : hyödyt ja haitat
title_full_unstemmed Syyt yksityisyydestä luopumiseen sosiaalisessa mediassa : hyödyt ja haitat Syyt yksityisyydestä luopumiseen sosiaalisessa mediassa : hyödyt ja haitat
title_short Syyt yksityisyydestä luopumiseen sosiaalisessa mediassa
title_sort syyt yksityisyydestä luopumiseen sosiaalisessa mediassa hyödyt ja haitat
title_sub hyödyt ja haitat
title_txtP Syyt yksityisyydestä luopumiseen sosiaalisessa mediassa : hyödyt ja haitat
topic uses and gratification theory Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 vertailu valinta Internet media sosiaalinen media yksityisyys Facebook uusmedia Twitter YouTube mediankäyttö Web 2.0 sosiaalinen markkinointi
topic_facet 601 Facebook Information Systems Science Internet Tietojärjestelmätiede Twitter Web 2.0 YouTube media mediankäyttö sosiaalinen markkinointi sosiaalinen media uses and gratification theory uusmedia valinta vertailu yksityisyys
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60159 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201811084650
work_keys_str_mv AT mynttialeksi syytyksityisyydestäluopumiseensosiaalisessamediassahyödytjahaitat