Yhdistävänä tekijänä rakkaus musiikkiin musiikkifestivaalien järjestäjien kokemuksia asiakassuhteista tapahtuman markkinoinnissa

Tutkimuksessa tarkasteltiin musiikkifestivaalien järjestäjien ja heidän asiakkaidensa välisiä suhteita markkinoinnin näkökulmasta. Tarkastelun kohteena oli neljä suomalaista, musiikkigenreltään erityylistä, musiikkifestivaalia. Tutkimusta ohjaavia tutkimuskysymyksiä oli kaksi: Millaisena musiikkifes...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Perämäki, Kristiina
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60103
_version_ 1826225721372049408
author Perämäki, Kristiina
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Perämäki, Kristiina Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Perämäki, Kristiina Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Perämäki, Kristiina
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksessa tarkasteltiin musiikkifestivaalien järjestäjien ja heidän asiakkaidensa välisiä suhteita markkinoinnin näkökulmasta. Tarkastelun kohteena oli neljä suomalaista, musiikkigenreltään erityylistä, musiikkifestivaalia. Tutkimusta ohjaavia tutkimuskysymyksiä oli kaksi: Millaisena musiikkifestivaalien järjestäjät kokevat suhteensa asiakkaisiin? Millainen merkitys asiakassuhteilla on tapahtuman markkinoinnissa? Tulosten tulkinnassa käytettiin erityisesti taiteiden ja palveluiden markkinoinnin kohdalla suositeltavaa suhdemarkkinointimallia. Tämän laadullisen tutkimuksen aineisto koostui kunkin festivaalin markkinoinnista vastaavien henkilöiden haastatteluista. Haastattelujen pohjalta kerätty aineisto analysoitiin sisällönanalyysillä teemoittelemalla haastatteluissa toistuvat aiheet yhtenäisiksi kokonaisuuksiksi. Merkittävimmiksi tuloksiksi saatiin, että asiakkaan viihtyvyys ja hänen haluihinsa ja tarpeisiinsa vastaaminen koetaan musiikkifestivaalien tuotannossa ensisijaisen tärkeiksi asioiksi. Erityisen tärkeänä järjestäjät pitävät vanhojen asiakassuhteiden vaalimista muun muassa laadukkaan esiintyjätarjonnan ja ystävällisen palvelun kautta. Vaikka vanha asiakas koetaan tärkeäksi, festivaalit pyrkivät markkinoimaan tapahtumaa myös uusille asiakkaille. Tulokset osoittavat, että mitä uskollisempi asiakas on, sitä arvokkaampi hän on festivaalille. Lujista vanhoista asiakassuhteista voi olla hyötyä esimerkiksi uusien asiakkaiden hankinnassa, sillä asiakassuhteen ollessa tiivis, myös asiakas voi haluta toimia festivaalin hyväksi. Musiikkifestivaalit eivät toteuta säännöllisen aktiivisesti markkinointitutkimuksia. Tulosten myötä voidaan kuitenkin päätellä, että tutkimusten laatiminen säännöllisemmin saattaisi olla kannattavaa, sillä niiden kautta kerätyillä tiedoilla voisi olla positiivisia vaikutuksia muun muassa asiakasuskollisuuteen.
first_indexed 2019-08-19T08:21:20Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Rautio, Riitta", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Per\u00e4m\u00e4ki, Kristiina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-11-05T13:25:53Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-11-05T13:25:53Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60103", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksessa tarkasteltiin musiikkifestivaalien j\u00e4rjest\u00e4jien ja heid\u00e4n asiakkaidensa v\u00e4lisi\u00e4 suhteita markkinoinnin n\u00e4k\u00f6kulmasta. Tarkastelun kohteena oli nelj\u00e4 suomalaista, musiikkigenrelt\u00e4\u00e4n erityylist\u00e4, musiikkifestivaalia. Tutkimusta ohjaavia tutkimuskysymyksi\u00e4 oli kaksi: Millaisena musiikkifestivaalien j\u00e4rjest\u00e4j\u00e4t kokevat suhteensa asiakkaisiin? Millainen merkitys asiakassuhteilla on tapahtuman markkinoinnissa? Tulosten tulkinnassa k\u00e4ytettiin erityisesti taiteiden ja palveluiden markkinoinnin kohdalla suositeltavaa suhdemarkkinointimallia. T\u00e4m\u00e4n laadullisen tutkimuksen aineisto koostui kunkin festivaalin markkinoinnista vastaavien henkil\u00f6iden haastatteluista. Haastattelujen pohjalta ker\u00e4tty aineisto analysoitiin sis\u00e4ll\u00f6nanalyysill\u00e4 teemoittelemalla haastatteluissa toistuvat aiheet yhten\u00e4isiksi kokonaisuuksiksi.\n \nMerkitt\u00e4vimmiksi tuloksiksi saatiin, ett\u00e4 asiakkaan viihtyvyys ja h\u00e4nen haluihinsa ja tarpeisiinsa vastaaminen koetaan musiikkifestivaalien tuotannossa ensisijaisen t\u00e4rkeiksi asioiksi. Erityisen t\u00e4rke\u00e4n\u00e4 j\u00e4rjest\u00e4j\u00e4t pit\u00e4v\u00e4t vanhojen asiakassuhteiden vaalimista muun muassa laadukkaan esiintyj\u00e4tarjonnan ja yst\u00e4v\u00e4llisen palvelun kautta. Vaikka vanha asiakas koetaan t\u00e4rke\u00e4ksi, festivaalit pyrkiv\u00e4t markkinoimaan tapahtumaa my\u00f6s uusille asiakkaille. Tulokset osoittavat, ett\u00e4 mit\u00e4 uskollisempi asiakas on, sit\u00e4 arvokkaampi h\u00e4n on festivaalille. Lujista vanhoista asiakassuhteista voi olla hy\u00f6ty\u00e4 esimerkiksi uusien asiakkaiden hankinnassa, sill\u00e4 asiakassuhteen ollessa tiivis, my\u00f6s asiakas voi haluta toimia festivaalin hyv\u00e4ksi. Musiikkifestivaalit eiv\u00e4t toteuta s\u00e4\u00e4nn\u00f6llisen aktiivisesti markkinointitutkimuksia. Tulosten my\u00f6t\u00e4 voidaan kuitenkin p\u00e4\u00e4tell\u00e4, ett\u00e4 tutkimusten laatiminen s\u00e4\u00e4nn\u00f6llisemmin saattaisi olla kannattavaa, sill\u00e4 niiden kautta ker\u00e4tyill\u00e4 tiedoilla voisi olla positiivisia vaikutuksia muun muassa asiakasuskollisuuteen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2018-11-05T13:25:53Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-11-05T13:25:53Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "65", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "musiikkifestivaali", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Juuka jatsaa", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Oulun musiikkijuhlat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "John Smith Rock Festival", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Yhdist\u00e4v\u00e4n\u00e4 tekij\u00e4n\u00e4 rakkaus musiikkiin : musiikkifestivaalien j\u00e4rjest\u00e4jien kokemuksia asiakassuhteista tapahtuman markkinoinnissa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201811054629", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music, Art and Culture Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musiikkitiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musicology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3051", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "suhdemarkkinointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "festivaalit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikkijuhlat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "markkinointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asiakkaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "Musiikin aika", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asiakassuhde", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_60103
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:50Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/32d2aa07-be23-4d83-8200-6b3c0a409011\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201811054629.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Perämäki, Kristiina Yhdistävänä tekijänä rakkaus musiikkiin : musiikkifestivaalien järjestäjien kokemuksia asiakassuhteista tapahtuman markkinoinnissa musiikkifestivaali Juuka jatsaa Oulun musiikkijuhlat John Smith Rock Festival Musiikkitiede Musicology 3051 suhdemarkkinointi festivaalit musiikkijuhlat markkinointi asiakkaat Musiikin aika asiakassuhde
title Yhdistävänä tekijänä rakkaus musiikkiin : musiikkifestivaalien järjestäjien kokemuksia asiakassuhteista tapahtuman markkinoinnissa
title_full Yhdistävänä tekijänä rakkaus musiikkiin : musiikkifestivaalien järjestäjien kokemuksia asiakassuhteista tapahtuman markkinoinnissa
title_fullStr Yhdistävänä tekijänä rakkaus musiikkiin : musiikkifestivaalien järjestäjien kokemuksia asiakassuhteista tapahtuman markkinoinnissa Yhdistävänä tekijänä rakkaus musiikkiin : musiikkifestivaalien järjestäjien kokemuksia asiakassuhteista tapahtuman markkinoinnissa
title_full_unstemmed Yhdistävänä tekijänä rakkaus musiikkiin : musiikkifestivaalien järjestäjien kokemuksia asiakassuhteista tapahtuman markkinoinnissa Yhdistävänä tekijänä rakkaus musiikkiin : musiikkifestivaalien järjestäjien kokemuksia asiakassuhteista tapahtuman markkinoinnissa
title_short Yhdistävänä tekijänä rakkaus musiikkiin
title_sort yhdistävänä tekijänä rakkaus musiikkiin musiikkifestivaalien järjestäjien kokemuksia asiakassuhteista tapahtuman markkinoinnissa
title_sub musiikkifestivaalien järjestäjien kokemuksia asiakassuhteista tapahtuman markkinoinnissa
title_txtP Yhdistävänä tekijänä rakkaus musiikkiin : musiikkifestivaalien järjestäjien kokemuksia asiakassuhteista tapahtuman markkinoinnissa
topic musiikkifestivaali Juuka jatsaa Oulun musiikkijuhlat John Smith Rock Festival Musiikkitiede Musicology 3051 suhdemarkkinointi festivaalit musiikkijuhlat markkinointi asiakkaat Musiikin aika asiakassuhde
topic_facet 3051 John Smith Rock Festival Juuka jatsaa Musicology Musiikin aika Musiikkitiede Oulun musiikkijuhlat asiakassuhde asiakkaat festivaalit markkinointi musiikkifestivaali musiikkijuhlat suhdemarkkinointi
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60103 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201811054629
work_keys_str_mv AT perämäkikristiina yhdistävänätekijänärakkausmusiikkiinmusiikkifestivaalienjärjestäjienkokemuksia