Lasten matemaattisista taidoista kirjoittaminen esi- ja alkuopetuksessa laadituissa oppimissuunnitelmissa ja HOJKS-asiakirjoissa

Tutkimuksessa tarkasteltiin, miten esi- ja alkuopetuksen kolmiportaisen tuen oppimissuunnitelmissa ja HOJKS-asiakirjoissa kirjoitettiin lasten matemaattisista taidoista. Lisäksi selvitettiin, miten lapsen oppimisen tavoitteet ja tavoitteiden saavuttamiseksi suunniteltu tuki kirjattiin asiakirjoihin...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Jaatinen, Virpi
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60065
_version_ 1826225700759142400
author Jaatinen, Virpi
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Jaatinen, Virpi Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Jaatinen, Virpi Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Jaatinen, Virpi
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksessa tarkasteltiin, miten esi- ja alkuopetuksen kolmiportaisen tuen oppimissuunnitelmissa ja HOJKS-asiakirjoissa kirjoitettiin lasten matemaattisista taidoista. Lisäksi selvitettiin, miten lapsen oppimisen tavoitteet ja tavoitteiden saavuttamiseksi suunniteltu tuki kirjattiin asiakirjoihin sekä miten toteutunutta opetusta ja lapsen oppimista näissä pedagogisissa asiakirjoissa arvioitiin. Tutkimuksen aineisto koostui vuosina 2015—2018 kerätyistä 49 pedagogisesta asiakirjasta. Asiakirjat kuuluivat ”Lapsesta ja perheestä kirjoittaminen – kolmiportaisen tuen asiakirjat esi- ja perusopetuksessa” -hankkeen aineistoon. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin laadullista sisällönanalyysiä. Tulokset osoittivat oppimissuunnitelmien ja HOJKS:ien matematiikasta kirjattujen lausumien käsittelevän joko lapsen matematiikan taitoja, oppimisen tavoitteita, annettavia tuen muotoja tai arviointia. Lausumien tarkkuus vaihteli yleisluontoisista ja tulkinnanvaraisista toteamuksista yksityiskohtaisiin ja perusteleviin kuvauksiin. Asiakirjojen kirjoittamista ohjaavat esi- ja perusopetuksen opetussuunnitelmien perusteet sekä perusopetuslaki. Samasta ohjeistuksesta huolimatta matematiikkaa käsittelevien lausumien sisältöjen tarkkuus vaihteli asiakirjoissa paljon. Yleisluontoiset lausumat antavat vain vähän tietoa, eivätkä edistä annettavan tuen systemaattista suunnittelua tai sen jatkuvaa arviointia. Sen sijaan yksityiskohtaisissa lausumissa toteutuvat lapsen henkilökohtaisen tuen tarpeen huomioiminen ja yksilöllinen suunnitelma lapsen tarvitseman tuen toteutumiselle.
first_indexed 2019-08-19T08:21:30Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Vehkakoski, Tanja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Jaatinen, Virpi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-10-31T12:58:18Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-10-31T12:58:18Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60065", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksessa tarkasteltiin, miten esi- ja alkuopetuksen kolmiportaisen tuen oppimissuunnitelmissa ja HOJKS-asiakirjoissa kirjoitettiin lasten matemaattisista taidoista. Lis\u00e4ksi selvitettiin, miten lapsen oppimisen tavoitteet ja tavoitteiden saavuttamiseksi suunniteltu tuki kirjattiin asiakirjoihin sek\u00e4 miten toteutunutta opetusta ja lapsen oppimista n\u00e4iss\u00e4 pedagogisissa asiakirjoissa arvioitiin. \nTutkimuksen aineisto koostui vuosina 2015\u20142018 ker\u00e4tyist\u00e4 49 pedagogisesta asiakirjasta. Asiakirjat kuuluivat \u201dLapsesta ja perheest\u00e4 kirjoittaminen \u2013 kolmiportaisen tuen asiakirjat esi- ja perusopetuksessa\u201d -hankkeen aineistoon. Aineiston analyysimenetelm\u00e4n\u00e4 k\u00e4ytettiin laadullista sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4.\nTulokset osoittivat oppimissuunnitelmien ja HOJKS:ien matematiikasta kirjattujen lausumien k\u00e4sittelev\u00e4n joko lapsen matematiikan taitoja, oppimisen tavoitteita, annettavia tuen muotoja tai arviointia. Lausumien tarkkuus vaihteli yleisluontoisista ja tulkinnanvaraisista toteamuksista yksityiskohtaisiin ja perusteleviin kuvauksiin. \nAsiakirjojen kirjoittamista ohjaavat esi- ja perusopetuksen opetussuunnitelmien perusteet sek\u00e4 perusopetuslaki. Samasta ohjeistuksesta huolimatta matematiikkaa k\u00e4sittelevien lausumien sis\u00e4lt\u00f6jen tarkkuus vaihteli asiakirjoissa paljon. Yleisluontoiset lausumat antavat vain v\u00e4h\u00e4n tietoa, eiv\u00e4tk\u00e4 edist\u00e4 annettavan tuen systemaattista suunnittelua tai sen jatkuvaa arviointia. Sen sijaan yksityiskohtaisissa lausumissa toteutuvat lapsen henkil\u00f6kohtaisen tuen tarpeen huomioiminen ja yksil\u00f6llinen suunnitelma lapsen tarvitseman tuen toteutumiselle.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2018-10-31T12:58:18Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-10-31T12:58:18Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "49", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "dokumentaatio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "pedagoginen asiakirja", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Lasten matemaattisista taidoista kirjoittaminen esi- ja alkuopetuksessa laadituissa oppimissuunnitelmissa ja HOJKS-asiakirjoissa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201810314575", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alkuopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kolmiportainen tuki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "matemaattiset taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "matematiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "HOJKS", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "esiopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityisopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_60065
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:23Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/0a11623b-2f8b-479f-bf5a-bdb5234ffa9c\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201810314575.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Jaatinen, Virpi Lasten matemaattisista taidoista kirjoittaminen esi- ja alkuopetuksessa laadituissa oppimissuunnitelmissa ja HOJKS-asiakirjoissa dokumentaatio pedagoginen asiakirja Erityispedagogiikka Special Education 101 alkuopetus kolmiportainen tuki matemaattiset taidot matematiikka HOJKS esiopetus erityisopetus
title Lasten matemaattisista taidoista kirjoittaminen esi- ja alkuopetuksessa laadituissa oppimissuunnitelmissa ja HOJKS-asiakirjoissa
title_full Lasten matemaattisista taidoista kirjoittaminen esi- ja alkuopetuksessa laadituissa oppimissuunnitelmissa ja HOJKS-asiakirjoissa
title_fullStr Lasten matemaattisista taidoista kirjoittaminen esi- ja alkuopetuksessa laadituissa oppimissuunnitelmissa ja HOJKS-asiakirjoissa Lasten matemaattisista taidoista kirjoittaminen esi- ja alkuopetuksessa laadituissa oppimissuunnitelmissa ja HOJKS-asiakirjoissa
title_full_unstemmed Lasten matemaattisista taidoista kirjoittaminen esi- ja alkuopetuksessa laadituissa oppimissuunnitelmissa ja HOJKS-asiakirjoissa Lasten matemaattisista taidoista kirjoittaminen esi- ja alkuopetuksessa laadituissa oppimissuunnitelmissa ja HOJKS-asiakirjoissa
title_short Lasten matemaattisista taidoista kirjoittaminen esi- ja alkuopetuksessa laadituissa oppimissuunnitelmissa ja HOJKS-asiakirjoissa
title_sort lasten matemaattisista taidoista kirjoittaminen esi ja alkuopetuksessa laadituissa oppimissuunnitelmissa ja hojks asiakirjoissa
title_txtP Lasten matemaattisista taidoista kirjoittaminen esi- ja alkuopetuksessa laadituissa oppimissuunnitelmissa ja HOJKS-asiakirjoissa
topic dokumentaatio pedagoginen asiakirja Erityispedagogiikka Special Education 101 alkuopetus kolmiportainen tuki matemaattiset taidot matematiikka HOJKS esiopetus erityisopetus
topic_facet 101 Erityispedagogiikka HOJKS Special Education alkuopetus dokumentaatio erityisopetus esiopetus kolmiportainen tuki matemaattiset taidot matematiikka pedagoginen asiakirja
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60065 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201810314575
work_keys_str_mv AT jaatinenvirpi lastenmatemaattisistataidoistakirjoittaminenesijaalkuopetuksessalaadituissaoppimis