”Ittellä on niin paljon tietoa, että se pittää jakaa!” fenomenografinen tutkimus terveystieteiden yliopisto-opettajien osaamisesta

Opettajuus on monimuotoinen jatkuvassa muutoksessa elävä prosessi, joka vaatii toteuttajaltaan moniosaamista. Yhteiskunnan nopeatahtinen muutos ja kehitys haastavat ja kannustavat opettajaa omaksumaan elinikäisen oppimisen mallin ja kehittämään jatkuvasti omaa osaamistaan. Yliopisto-opettajan osaami...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kangas, Sanna
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, Sport and Health Sciences, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60051
_version_ 1826225725068279808
author Kangas, Sanna
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kangas, Sanna Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kangas, Sanna Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kangas, Sanna
datasource_str_mv jyx
description Opettajuus on monimuotoinen jatkuvassa muutoksessa elävä prosessi, joka vaatii toteuttajaltaan moniosaamista. Yhteiskunnan nopeatahtinen muutos ja kehitys haastavat ja kannustavat opettajaa omaksumaan elinikäisen oppimisen mallin ja kehittämään jatkuvasti omaa osaamistaan. Yliopisto-opettajan osaamiselle haastetta tuovat tutkimus- ja hallintatehtävien rinnalla laajentuneen opetuksen työnkuvan, työtehtävien vaatimusten ja korkeatasoisen opetuksen ylläpitämisen paineet. Tutkimus toteutettiin osana valtakunnallista Osaavat opettajat yhdessä! – tutkimushanketta, jonka tavoitteena on kehittää ja uudistaa sosiaali-, terveys- ja kuntoutusalan opettajien täydennyskoulutusta sekä terveystieteiden opettajankoulutusta. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää terveystieteiden yliopisto-opettajien käsityksiä osaamisesta sekä siihen liittyvistä kehitystarpeista. Tutkimuksen aineisto koostui viidestä ryhmähaastattelusta, joihin osallistui yhteensä 10 terveystieteiden yliopisto-opettajaa viidestä yliopistosta. Analyysi tehtiin hyödyntäen fenomenografista tutkimusotetta. Analyysin tuloksena tutkimuksessa syntyi kuusi terveystieteiden yliopisto-opettajien osaamisen käsityksiin liittyvää teemaa: opetuksellinen osaaminen, ammatillisen tiedon osaaminen, vuorovaikutus ja ihmissuhdetaidot, opetusteknologinen osaaminen, opetuksen ja opettajuuden kehittäminen sekä yhteistyöosaaminen. Teemojen variaatio muodosti neljä yliopisto-opettajan osaamisen hierarkkista laajenemista kuvaavaa kuvauskategoriaa: henkilökohtainen osaaminen, yhteisöosaaminen, tieteenalaosaaminen sekä yhteiskunnallisen osallistumisen osaaminen. Kategorioiden laajentuessa kriittiset erot tulevat esiin reflektion syventymisenä, osaamisen jakamisena, ammatti-identiteetin kehittymisenä sekä ymmärryksen laajentumisena. Tulosten avulla on mahdollista kehittää terveystieteiden opettajankoulutusta sekä alan täydennyskoulusta. Tulosten avulla voidaan määritellä yliopiston terveystieteiden opettajille osaamisperusteet, joilla voidaan ennestään lujittaa ja tukea heidän monipuolista osaamistaan, auttaa tehostamaan opetustyötä sekä lisäämään yhteisöllisyyttä ja hyvinvointia työssä. Saatua tietoa voidaan hyödyntää myös muiden alojen opettajuuden kehittämiseen ja arviointiin. Teaching is a diverse and constantly changing process that requires versatile competence from those who put it into practice. The rapid change and development in the society challenges and pushes teachers to adapt to lifelong learning and to continuously develop their expertise. Health science teachers in universities are challenged to conduct their tasks in research and management while adapting to broadening job description and facing the pressure and demands of maintaining high standard education. This study was executed as a part of national Competent teachers together! – research project aiming to develop health science and social service teachers’ professional competence and continuing education. The aim of this research was to map out health science university teachers’ conceptions of competence and needs for development. The material of this research consisted of five group interviews of 10 health science teachers from five different universities. The analysis was made using phenomenographic research method. In the results six themes of health science university teachers’ competence could be discerned: pedagogical, professional knowledge, interaction, technological, teacher and teaching development and collaboration. The variation of the themes formed four hierarchically structured descriptive categories of phenomena of competence from narrowest to widest: personal, community, discipline and societal participation competence. The critical aspects between the categories were deepening reflection, shared competence, development of professional identity and widening understanding. The results help to develop the education and define competence requirements for health science teachers. The results can help to affirm and broaden teachers’ knowledge, help to enhance the education work and increase communality and wellbeing in the occupation and working environment. Gained knowledge can also be applied to develop the field of teaching in other disciplines.
first_indexed 2024-09-11T08:51:45Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Piirainen, Arja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kangas, Sanna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-10-31T07:03:39Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-10-31T07:03:39Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60051", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Opettajuus on monimuotoinen jatkuvassa muutoksessa el\u00e4v\u00e4 prosessi, joka vaatii toteuttajaltaan moniosaamista. Yhteiskunnan nopeatahtinen muutos ja kehitys haastavat ja kannustavat opettajaa omaksumaan elinik\u00e4isen oppimisen mallin ja kehitt\u00e4m\u00e4\u00e4n jatkuvasti omaa osaamistaan. Yliopisto-opettajan osaamiselle haastetta tuovat tutkimus- ja hallintateht\u00e4vien rinnalla laajentuneen opetuksen ty\u00f6nkuvan, ty\u00f6teht\u00e4vien vaatimusten ja korkeatasoisen opetuksen yll\u00e4pit\u00e4misen paineet. \n\nTutkimus toteutettiin osana valtakunnallista Osaavat opettajat yhdess\u00e4! \u2013 tutkimushanketta, jonka tavoitteena on kehitt\u00e4\u00e4 ja uudistaa sosiaali-, terveys- ja kuntoutusalan opettajien t\u00e4ydennyskoulutusta sek\u00e4 terveystieteiden opettajankoulutusta. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 terveystieteiden yliopisto-opettajien k\u00e4sityksi\u00e4 osaamisesta sek\u00e4 siihen liittyvist\u00e4 kehitystarpeista. Tutkimuksen aineisto koostui viidest\u00e4 ryhm\u00e4haastattelusta, joihin osallistui yhteens\u00e4 10 terveystieteiden yliopisto-opettajaa viidest\u00e4 yliopistosta. Analyysi tehtiin hy\u00f6dynt\u00e4en fenomenografista tutkimusotetta. \n\nAnalyysin tuloksena tutkimuksessa syntyi kuusi terveystieteiden yliopisto-opettajien osaamisen k\u00e4sityksiin liittyv\u00e4\u00e4 teemaa: opetuksellinen osaaminen, ammatillisen tiedon osaaminen, vuorovaikutus ja ihmissuhdetaidot, opetusteknologinen osaaminen, opetuksen ja opettajuuden kehitt\u00e4minen sek\u00e4 yhteisty\u00f6osaaminen. Teemojen variaatio muodosti nelj\u00e4 yliopisto-opettajan osaamisen hierarkkista laajenemista kuvaavaa kuvauskategoriaa: henkil\u00f6kohtainen osaaminen, yhteis\u00f6osaaminen, tieteenalaosaaminen sek\u00e4 yhteiskunnallisen osallistumisen osaaminen. Kategorioiden laajentuessa kriittiset erot tulevat esiin reflektion syventymisen\u00e4, osaamisen jakamisena, ammatti-identiteetin kehittymisen\u00e4 sek\u00e4 ymm\u00e4rryksen laajentumisena. \n\nTulosten avulla on mahdollista kehitt\u00e4\u00e4 terveystieteiden opettajankoulutusta sek\u00e4 alan t\u00e4ydennyskoulusta. Tulosten avulla voidaan m\u00e4\u00e4ritell\u00e4 yliopiston terveystieteiden opettajille osaamisperusteet, joilla voidaan ennest\u00e4\u00e4n lujittaa ja tukea heid\u00e4n monipuolista osaamistaan, auttaa tehostamaan opetusty\u00f6t\u00e4 sek\u00e4 lis\u00e4\u00e4m\u00e4\u00e4n yhteis\u00f6llisyytt\u00e4 ja hyvinvointia ty\u00f6ss\u00e4. Saatua tietoa voidaan hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 my\u00f6s muiden alojen opettajuuden kehitt\u00e4miseen ja arviointiin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Teaching is a diverse and constantly changing process that requires versatile competence from those who put it into practice. The rapid change and development in the society challenges and pushes teachers to adapt to lifelong learning and to continuously develop their expertise. Health science teachers in universities are challenged to conduct their tasks in research and management while adapting to broadening job description and facing the pressure and demands of maintaining high standard education.\n\nThis study was executed as a part of national Competent teachers together! \u2013 research project aiming to develop health science and social service teachers\u2019 professional competence and continuing education. The aim of this research was to map out health science university teachers\u2019 conceptions of competence and needs for development. The material of this research consisted of five group interviews of 10 health science teachers from five different universities. The analysis was made using phenomenographic research method.\n\nIn the results six themes of health science university teachers\u2019 competence could be discerned: pedagogical, professional knowledge, interaction, technological, teacher and teaching development and collaboration. The variation of the themes formed four hierarchically structured descriptive categories of phenomena of competence from narrowest to widest: personal, community, discipline and societal participation competence. The critical aspects between the categories were deepening reflection, shared competence, development of professional identity and widening understanding.\n\nThe results help to develop the education and define competence requirements for health science teachers. The results can help to affirm and broaden teachers\u2019 knowledge, help to enhance the education work and increase communality and wellbeing in the occupation and working environment. Gained knowledge can also be applied to develop the field of teaching in other disciplines.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2018-10-31T07:03:39Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-10-31T07:03:39Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "84", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "yliopisto-opettaja", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u201dIttell\u00e4 on niin paljon tietoa, ett\u00e4 se pitt\u00e4\u00e4 jakaa!\u201d : fenomenografinen tutkimus terveystieteiden yliopisto-opettajien osaamisesta", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201810314564", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Fysioterapia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physiotherapy", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "50422", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fenomenografia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "terveystieteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "osaaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yliopistopedagogiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "korkeakouluopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities).", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Tekij\u00e4 ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6semalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat..", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_60051
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:41Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kangas, Sanna ”Ittellä on niin paljon tietoa, että se pittää jakaa!” : fenomenografinen tutkimus terveystieteiden yliopisto-opettajien osaamisesta yliopisto-opettaja Fysioterapia Physiotherapy 50422 fenomenografia terveystieteet opettajuus osaaminen yliopistopedagogiikka korkeakouluopetus
title ”Ittellä on niin paljon tietoa, että se pittää jakaa!” : fenomenografinen tutkimus terveystieteiden yliopisto-opettajien osaamisesta
title_full ”Ittellä on niin paljon tietoa, että se pittää jakaa!” : fenomenografinen tutkimus terveystieteiden yliopisto-opettajien osaamisesta
title_fullStr ”Ittellä on niin paljon tietoa, että se pittää jakaa!” : fenomenografinen tutkimus terveystieteiden yliopisto-opettajien osaamisesta ”Ittellä on niin paljon tietoa, että se pittää jakaa!” : fenomenografinen tutkimus terveystieteiden yliopisto-opettajien osaamisesta
title_full_unstemmed ”Ittellä on niin paljon tietoa, että se pittää jakaa!” : fenomenografinen tutkimus terveystieteiden yliopisto-opettajien osaamisesta ”Ittellä on niin paljon tietoa, että se pittää jakaa!” : fenomenografinen tutkimus terveystieteiden yliopisto-opettajien osaamisesta
title_short ”Ittellä on niin paljon tietoa, että se pittää jakaa!”
title_sort ittellä on niin paljon tietoa että se pittää jakaa fenomenografinen tutkimus terveystieteiden yliopisto opettajien osaamisesta
title_sub fenomenografinen tutkimus terveystieteiden yliopisto-opettajien osaamisesta
title_txtP ”Ittellä on niin paljon tietoa, että se pittää jakaa!” : fenomenografinen tutkimus terveystieteiden yliopisto-opettajien osaamisesta
topic yliopisto-opettaja Fysioterapia Physiotherapy 50422 fenomenografia terveystieteet opettajuus osaaminen yliopistopedagogiikka korkeakouluopetus
topic_facet 50422 Fysioterapia Physiotherapy fenomenografia korkeakouluopetus opettajuus osaaminen terveystieteet yliopisto-opettaja yliopistopedagogiikka
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60051 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201810314564
work_keys_str_mv AT kangassanna ittelläonniinpaljontietoaettäsepittääjakaafenomenografinentutkimusterveystieteidenyl