"Be the best version of yourself!" representations of women, femininity and exercise in Glamour and Brigitte

Naistenlehtien täydellisyyttä hipovat feminiinisyyden representaatiot ja niiden mahdolliset vaikutukset naisten itsekäsitykseen ovat olleet tutkimuksen kohteena jo muutamia vuosikymmeniä. Yleisimmin tutkimuksen kohteena ovat olleet naisten lifestyle- ja fitnesslehdet ja tutkimukset ovat keskittyneet...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Partanen, Sanna
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59968
Description
Summary:Naistenlehtien täydellisyyttä hipovat feminiinisyyden representaatiot ja niiden mahdolliset vaikutukset naisten itsekäsitykseen ovat olleet tutkimuksen kohteena jo muutamia vuosikymmeniä. Yleisimmin tutkimuksen kohteena ovat olleet naisten lifestyle- ja fitnesslehdet ja tutkimukset ovat keskittyneet pääosin eniten myyviin amerikkalaisiin naistenlehtiin. Naiseuden representaatiot liikuntaan liittyvissä lifestyle-lehtien artikkeleissa ja eri maiden naistenlehdissä ovat jääneet yleisemmän feminiinisyyden ja fitness-identiteetin rakentumisen tarkastelun varjoon. Näiden tarkastelu valottaisi naiseuteen ja liikuntaan/urheiluun liittyvien representaatioiden ilmenemistä laajemman, ei-fitnessorientoituneen lukijakohderyhmän kuluttamassa sisällössä, sekä laajentaisi länsimaisen naiseuden representaatioiden tarkastelua myös Pohjois-Amerikan ulkopuolelle. Tämän tutkimuksen tarkoituksen on selvittää, miten naiseutta rakennetaan liikuntaan ja urheiluun liittyvissä naisten lifestyle-lehtien nettiartikkeleissa. Laajemman kuvan saamiseksi tutkimuksen kohteiksi valittiin USA:n ja Saksan myydyimmät naistenlehdet, Glamour ja Brigitte. Tutkimuksen tarkoituksen oli myös vertailla, miten naiseuden representaatiot mahdollisesti eroavat näiden maiden lehtien kuvastossa. Tarkasteltaviksi naiseuden osa-alueiksi rajattiin toimijuus, motiivit liikunnalle sekä kuvissa esiintyvien naisten ulkonäkö. Yhtenä tavoitteena oli selvittää, miten representaatiot näillä osa-alueilla ilmentävät Williamsin (2012) esittämää jakoa resistentistä ja traditionaalisesta naiseudesta. Kattavan analyysin mahdollistamiseksi tutkimusaineistoksi valittiin 45 artikkelia molempien lehtien nettisisällöistä. Tutkielman teoreettisen viitekehyksen muodostaa feministinen kriittinen diskurssianalyysi, jota täydennetään kuva-analyysilla. Tuloksista selviää, että Glamour ja Brigitte kuvaavat naiseutta hyvin samankaltaisilla tavoilla. Resistentin ja traditionaalisen naiseuden diskurssit vaihtelevat naiseuden eri osa-alueiden sisällä. Voidaan kuitenkin todeta, että ulkonäön kuvaukset ja liikunnan motiivit painottavat traditionaalisia kauneuskäsityksiä. Toimijuus puolestaan ilmentää sekä resistenttejä että traditionaalisia naiseuden kuvia. Tutkielman tulokset myötäilevät aiempien tutkimusten linjoja, mutta tarjoavat uutta tietoa eri länsimaisten naistenlehtien tavoista kuvata naiseutta sekä siitä, miten naiseutta rakennetaan suhteessa liikuntaan ja urheiluun.