Kursen Global, lokal, ganz egal på ett tvåspråkigt gymnasiecampus språklig praxis och lärarnas och studerandenas erfarenheter

Tutkimukseni tavoitteena on selvittää, miten Vaasan lyseon lukion ja Vasa gymnasiumin yhteinen saksan kurssi Global, lokal, ganz egal toimii kielellisesti ja millaisia kokemuksia opettajilla ja opiskelijoilla on kurssista. Tutkin opettajien kielenkäyttöä opetustilanteiden opetuspuheessa ja selvitän...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Nikkola, Minna
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:swe
Julkaistu: 2018
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59967
_version_ 1828193094074368000
author Nikkola, Minna
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Nikkola, Minna Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Nikkola, Minna Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Nikkola, Minna
datasource_str_mv jyx
description Tutkimukseni tavoitteena on selvittää, miten Vaasan lyseon lukion ja Vasa gymnasiumin yhteinen saksan kurssi Global, lokal, ganz egal toimii kielellisesti ja millaisia kokemuksia opettajilla ja opiskelijoilla on kurssista. Tutkin opettajien kielenkäyttöä opetustilanteiden opetuspuheessa ja selvitän syitä, jotka vaikuttavat heidän kielivalintaansa. Tutkin myös opetusmateriaalina käytettyjen kirjallisten tehtävien kieltä. Kielivalinnan analyysi pohjautuu Grosjeanin malliin, jonka mukaan kielivalintaan vaikuttaa neljä sosiolingvististä tekijää: osallistujat (ru. deltagare), tilanne (ru. situation), aihe (ru. topik) ja vuorovaikutuksen tavoite (ru. interaktionens funktion). Kurssilla on suomenkielinen ja ruotsinkielinen saksanopettaja sekä 19 opiskelijaa molemmista lukioista. Suomenkielinen Vaasan lyseon lukio ja ruotsinkielinen Vasa gymnasium ovat kieliparikouluja, jotka toimivat samoissa tiloissa Vaasassa sijaitsevalla kaksikielisellä kampuksella Campus Lykeionilla. Tutkimukseni osoittaa, että kurssilla käytettiin kolmea opetuskieltä: saksaa, suomea ja ruotsia. Pääasiallinen opetuskieli oli saksa, mutta opettajat käyttivät myös molempia kotimaisia kieliä apunaan. Suomen kieltä käytettiin kuitenkin huomattavasti enemmän kuin ruotsin kieltä. Tulosten mukaan osallistujat vaikuttivat opettajien kielivalintaan eniten, sillä he huomioivat kielivalinnassaan opiskelijoiden kielitaidon sekä sen, millä kielillä opiskelijat mieluiten kommunikoivat. Myös tilanteella ja aiheella oli hieman vaikutusta opettajien kielivalintaan. Sekä opettajilla että opiskelijoilla on sekä positiivisia että negatiivisia kokemuksia kurssista. Opettajat kokivat, että saksa opetuskielenä oli haastava, sillä opiskelijoilla oli välillä hankaluuksia ymmärtää saksankielistä opetusta. Lisäksi he kokivat kurssin työläämpänä kuin tavallisen saksan kurssin, jolla on opiskelijoita vain yhdestä lukiosta. Molemmat opettajat kokivat kuitenkin kurssin onnistuneen hyvin. Myös opiskelijoiden mielestä saksa opetuskielenä oli haastava, mikä näkyi erityisesti ongelmana seurata kieliopin opetusta. Opiskelijat kokivat kuitenkin, että kurssi oli keskimäärin melko onnistunut, melko inspiroiva ja melko moderni. Suuri osa opiskelijoista oli kuitenkin epävarmoja haluavatko he osallistua uudelleen samanlaiselle lukioiden yhteiselle kurssille.
first_indexed 2019-08-19T08:21:07Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "M\u00e5rd-Miettinen, Karita", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Nikkola, Minna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-10-26T13:04:11Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-10-26T13:04:11Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59967", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimukseni tavoitteena on selvitt\u00e4\u00e4, miten Vaasan lyseon lukion ja Vasa gymnasiumin yhteinen saksan kurssi Global, lokal, ganz egal toimii kielellisesti ja millaisia kokemuksia opettajilla ja opiskelijoilla on kurssista. Tutkin opettajien kielenk\u00e4ytt\u00f6\u00e4 opetustilanteiden opetuspuheessa ja selvit\u00e4n syit\u00e4, jotka vaikuttavat heid\u00e4n kielivalintaansa. Tutkin my\u00f6s opetusmateriaalina k\u00e4ytettyjen kirjallisten teht\u00e4vien kielt\u00e4. Kielivalinnan analyysi pohjautuu Grosjeanin malliin, jonka mukaan kielivalintaan vaikuttaa nelj\u00e4 sosiolingvistist\u00e4 tekij\u00e4\u00e4: osallistujat (ru. deltagare), tilanne (ru. situation), aihe (ru. topik) ja vuorovaikutuksen tavoite (ru. interaktionens funktion). Kurssilla on suomenkielinen ja ruotsinkielinen saksanopettaja sek\u00e4 19 opiskelijaa molemmista lukioista. Suomenkielinen Vaasan lyseon lukio ja ruotsinkielinen Vasa gymnasium ovat kieliparikouluja, jotka toimivat samoissa tiloissa Vaasassa sijaitsevalla kaksikielisell\u00e4 kampuksella Campus Lykeionilla.\n\nTutkimukseni osoittaa, ett\u00e4 kurssilla k\u00e4ytettiin kolmea opetuskielt\u00e4: saksaa, suomea ja ruotsia. P\u00e4\u00e4asiallinen opetuskieli oli saksa, mutta opettajat k\u00e4yttiv\u00e4t my\u00f6s molempia kotimaisia kieli\u00e4 apunaan. Suomen kielt\u00e4 k\u00e4ytettiin kuitenkin huomattavasti enemm\u00e4n kuin ruotsin kielt\u00e4. Tulosten mukaan osallistujat vaikuttivat opettajien kielivalintaan eniten, sill\u00e4 he huomioivat kielivalinnassaan opiskelijoiden kielitaidon sek\u00e4 sen, mill\u00e4 kielill\u00e4 opiskelijat mieluiten kommunikoivat. My\u00f6s tilanteella ja aiheella oli hieman vaikutusta opettajien kielivalintaan.\n\nSek\u00e4 opettajilla ett\u00e4 opiskelijoilla on sek\u00e4 positiivisia ett\u00e4 negatiivisia kokemuksia kurssista. Opettajat kokivat, ett\u00e4 saksa opetuskielen\u00e4 oli haastava, sill\u00e4 opiskelijoilla oli v\u00e4lill\u00e4 hankaluuksia ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4 saksankielist\u00e4 opetusta. Lis\u00e4ksi he kokivat kurssin ty\u00f6l\u00e4\u00e4mp\u00e4n\u00e4 kuin tavallisen saksan kurssin, jolla on opiskelijoita vain yhdest\u00e4 lukiosta. Molemmat opettajat kokivat kuitenkin kurssin onnistuneen hyvin. My\u00f6s opiskelijoiden mielest\u00e4 saksa opetuskielen\u00e4 oli haastava, mik\u00e4 n\u00e4kyi erityisesti ongelmana seurata kieliopin opetusta. Opiskelijat kokivat kuitenkin, ett\u00e4 kurssi oli keskim\u00e4\u00e4rin melko onnistunut, melko inspiroiva ja melko moderni. Suuri osa opiskelijoista oli kuitenkin ep\u00e4varmoja haluavatko he osallistua uudelleen samanlaiselle lukioiden yhteiselle kurssille.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2018-10-26T13:04:11Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-10-26T13:04:11Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "100", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "swe", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "spr\u00e5klig praxis", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tv\u00e5spr\u00e5kig undervisning", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "samlokaliserad skola", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kursen Global, lokal, ganz egal p\u00e5 ett tv\u00e5spr\u00e5kigt gymnasiecampus : spr\u00e5klig praxis och l\u00e4rarnas och studerandenas erfarenheter", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201810264540", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ruotsin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Swedish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "306", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kaksikielisyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetuskieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielivalinnat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_59967
language swe
last_indexed 2025-03-31T20:00:54Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/f3e0faaa-66d2-4c73-a7ad-9069f61d7d6a\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201810264540.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Nikkola, Minna Kursen Global, lokal, ganz egal på ett tvåspråkigt gymnasiecampus : språklig praxis och lärarnas och studerandenas erfarenheter språklig praxis tvåspråkig undervisning samlokaliserad skola Ruotsin kieli Swedish 306 kaksikielisyys lukio opetuskieli kielivalinnat
title Kursen Global, lokal, ganz egal på ett tvåspråkigt gymnasiecampus : språklig praxis och lärarnas och studerandenas erfarenheter
title_full Kursen Global, lokal, ganz egal på ett tvåspråkigt gymnasiecampus : språklig praxis och lärarnas och studerandenas erfarenheter
title_fullStr Kursen Global, lokal, ganz egal på ett tvåspråkigt gymnasiecampus : språklig praxis och lärarnas och studerandenas erfarenheter Kursen Global, lokal, ganz egal på ett tvåspråkigt gymnasiecampus : språklig praxis och lärarnas och studerandenas erfarenheter
title_full_unstemmed Kursen Global, lokal, ganz egal på ett tvåspråkigt gymnasiecampus : språklig praxis och lärarnas och studerandenas erfarenheter Kursen Global, lokal, ganz egal på ett tvåspråkigt gymnasiecampus : språklig praxis och lärarnas och studerandenas erfarenheter
title_short Kursen Global, lokal, ganz egal på ett tvåspråkigt gymnasiecampus
title_sort kursen global lokal ganz egal på ett tvåspråkigt gymnasiecampus språklig praxis och lärarnas och studerandenas erfarenheter
title_sub språklig praxis och lärarnas och studerandenas erfarenheter
title_txtP Kursen Global, lokal, ganz egal på ett tvåspråkigt gymnasiecampus : språklig praxis och lärarnas och studerandenas erfarenheter
topic språklig praxis tvåspråkig undervisning samlokaliserad skola Ruotsin kieli Swedish 306 kaksikielisyys lukio opetuskieli kielivalinnat
topic_facet 306 Ruotsin kieli Swedish kaksikielisyys kielivalinnat lukio opetuskieli samlokaliserad skola språklig praxis tvåspråkig undervisning
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59967 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201810264540
work_keys_str_mv AT nikkolaminna kursengloballokalganzegalpåetttvåspråkigtgymnasiecampusspråkligpraxisochlärarnasoch