Svenska i byskolemiljö undervisnings- och inlärningserfarenheter i ett östfinländskt lågstadium

Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena on selvittää, millaisia kokemuksia ilman muodollista ruotsin opettajan koulutusta opettavalla luokanopettajalla on ruotsin opetuksesta kyläkoulussa. Syksyllä 2016 voimaan astuneen uuden tuntijaon mukaan ruotsin kielen B1-oppimäärän opinnot alkavat peruskoulu...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Mäkäräinen, Venla
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:swe
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59927
_version_ 1826225808798121984
author Mäkäräinen, Venla
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Mäkäräinen, Venla Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Mäkäräinen, Venla Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Mäkäräinen, Venla
datasource_str_mv jyx
description Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena on selvittää, millaisia kokemuksia ilman muodollista ruotsin opettajan koulutusta opettavalla luokanopettajalla on ruotsin opetuksesta kyläkoulussa. Syksyllä 2016 voimaan astuneen uuden tuntijaon mukaan ruotsin kielen B1-oppimäärän opinnot alkavat peruskoulun 6. luokalla. Tarkoituksena on tutkia, kuinka kyläkouluympäristön erityispiirteet tukevat tai hankaloittavat tätä muutosta. Tutkimusaineisto on kerätty yhdestä itäsuomalaisesta kyläkoulusta semistrukturoitujen haastatteluiden ja luokkahuoneobservoinnin avulla joulukuussa 2017 ja tammikuussa 2018. Haastattelin tutkimusta varten sekä ruotsia opettavaa opettajaa että yhtätoista kuudesluokkalaista, jotka opiskelevat ruotsia. Opettajan haastattelukysymykset koskivat aihepiireiltään opettajan koulutusta, ruotsinopettajuutta, opettajuuden resursseja ja tuen mahdollisuuksia, oppilaiden ja ympäristön asenteita sekä kyläkoulua oppimisympäristönä. Oppilaiden kysymykset puolestaan liittyivät yleisiin käsityksiin ruotsin kielestä, ruotsin opiskeluun kyläkoulussa, opettajan rooliin opetuksessa, sopiviin tapoihin oppia ruotsia sekä ruotsin kielen käyttöön. Olen analysoinut tutkimusaineiston kvalitatiivisesti hyödyntäen narratiivista analyysiä opettajan ja oppilaiden kertomusten tulkinnassa. Painotus analyysissä on opettajan kertomuksissa, jotka ovat tutkimuksen tavoitteen kannalta keskeisimpiä. Tutkimukseni osoittaa, että kyläkoulun opettaja kokee pedagogisten taitojen olevan kielellisiä taitoja tärkeämmässä asemassa alakoulun ruotsin opetuksessa. Opettajan kokema epävarmuus omasta kielitaidosta vähentää ruotsin käyttöä luokkahuoneessa. Kyläkouluympäristö mahdollistaa yksilöllisen opetuksen, yhteisölliset työtavat ja oppilaan koko polun seuraamisen, mutta tasaisesti kaikille aineille riittävä rahoitus koetaan haasteena. Oppilaat suhtautuvat positiivisesti ruotsin opiskeluun kyläkoulussa, mihin opettajalla on merkittävä vaikutus.
first_indexed 2019-08-19T08:21:18Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "L\u00f6nnroth, Harry", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "M\u00e4k\u00e4r\u00e4inen, Venla", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-10-24T07:24:03Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-10-24T07:24:03Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59927", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n kandidaatintutkielman tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4, millaisia kokemuksia ilman muodollista ruotsin opettajan\nkoulutusta opettavalla luokanopettajalla on ruotsin opetuksesta kyl\u00e4koulussa. Syksyll\u00e4 2016 voimaan astuneen\nuuden tuntijaon mukaan ruotsin kielen B1-oppim\u00e4\u00e4r\u00e4n opinnot alkavat peruskoulun 6. luokalla. Tarkoituksena on\ntutkia, kuinka kyl\u00e4kouluymp\u00e4rist\u00f6n erityispiirteet tukevat tai hankaloittavat t\u00e4t\u00e4 muutosta.\nTutkimusaineisto on ker\u00e4tty yhdest\u00e4 it\u00e4suomalaisesta kyl\u00e4koulusta semistrukturoitujen haastatteluiden ja\nluokkahuoneobservoinnin avulla joulukuussa 2017 ja tammikuussa 2018. Haastattelin tutkimusta varten sek\u00e4\nruotsia opettavaa opettajaa ett\u00e4 yht\u00e4toista kuudesluokkalaista, jotka opiskelevat ruotsia. Opettajan\nhaastattelukysymykset koskivat aihepiireilt\u00e4\u00e4n opettajan koulutusta, ruotsinopettajuutta, opettajuuden resursseja ja\ntuen mahdollisuuksia, oppilaiden ja ymp\u00e4rist\u00f6n asenteita sek\u00e4 kyl\u00e4koulua oppimisymp\u00e4rist\u00f6n\u00e4. Oppilaiden\nkysymykset puolestaan liittyiv\u00e4t yleisiin k\u00e4sityksiin ruotsin kielest\u00e4, ruotsin opiskeluun kyl\u00e4koulussa, opettajan\nrooliin opetuksessa, sopiviin tapoihin oppia ruotsia sek\u00e4 ruotsin kielen k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n.\nOlen analysoinut tutkimusaineiston kvalitatiivisesti hy\u00f6dynt\u00e4en narratiivista analyysi\u00e4 opettajan ja oppilaiden\nkertomusten tulkinnassa. Painotus analyysiss\u00e4 on opettajan kertomuksissa, jotka ovat tutkimuksen tavoitteen\nkannalta keskeisimpi\u00e4.\nTutkimukseni osoittaa, ett\u00e4 kyl\u00e4koulun opettaja kokee pedagogisten taitojen olevan kielellisi\u00e4 taitoja t\u00e4rke\u00e4mm\u00e4ss\u00e4\nasemassa alakoulun ruotsin opetuksessa. Opettajan kokema ep\u00e4varmuus omasta kielitaidosta v\u00e4hent\u00e4\u00e4 ruotsin\nk\u00e4ytt\u00f6\u00e4 luokkahuoneessa. Kyl\u00e4kouluymp\u00e4rist\u00f6 mahdollistaa yksil\u00f6llisen opetuksen, yhteis\u00f6lliset ty\u00f6tavat ja\noppilaan koko polun seuraamisen, mutta tasaisesti kaikille aineille riitt\u00e4v\u00e4 rahoitus koetaan haasteena. Oppilaat\nsuhtautuvat positiivisesti ruotsin opiskeluun kyl\u00e4koulussa, mihin opettajalla on merkitt\u00e4v\u00e4 vaikutus.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2018-10-24T07:24:03Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-10-24T07:24:03Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "31", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "swe", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "\u00f6stra Finland", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Svenska i byskolemilj\u00f6 : undervisnings- och inl\u00e4rningserfarenheter i ett \u00f6stfinl\u00e4ndskt l\u00e5gstadium", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201810244514", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ruotsin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Swedish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "306", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhdysluokat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ruotsin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kyl\u00e4koulut", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "peruskoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimisymp\u00e4rist\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_59927
language swe
last_indexed 2025-02-18T10:54:43Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/81f36838-0390-4b0b-ae74-bc5d16c3b5fb\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201810244514.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Mäkäräinen, Venla Svenska i byskolemiljö : undervisnings- och inlärningserfarenheter i ett östfinländskt lågstadium östra Finland Ruotsin kieli Swedish 306 yhdysluokat opettajuus ruotsin kieli luokanopettajat kyläkoulut peruskoulu kielen oppiminen opetus oppimisympäristö
title Svenska i byskolemiljö : undervisnings- och inlärningserfarenheter i ett östfinländskt lågstadium
title_full Svenska i byskolemiljö : undervisnings- och inlärningserfarenheter i ett östfinländskt lågstadium
title_fullStr Svenska i byskolemiljö : undervisnings- och inlärningserfarenheter i ett östfinländskt lågstadium Svenska i byskolemiljö : undervisnings- och inlärningserfarenheter i ett östfinländskt lågstadium
title_full_unstemmed Svenska i byskolemiljö : undervisnings- och inlärningserfarenheter i ett östfinländskt lågstadium Svenska i byskolemiljö : undervisnings- och inlärningserfarenheter i ett östfinländskt lågstadium
title_short Svenska i byskolemiljö
title_sort svenska i byskolemiljö undervisnings och inlärningserfarenheter i ett östfinländskt lågstadium
title_sub undervisnings- och inlärningserfarenheter i ett östfinländskt lågstadium
title_txtP Svenska i byskolemiljö : undervisnings- och inlärningserfarenheter i ett östfinländskt lågstadium
topic östra Finland Ruotsin kieli Swedish 306 yhdysluokat opettajuus ruotsin kieli luokanopettajat kyläkoulut peruskoulu kielen oppiminen opetus oppimisympäristö
topic_facet 306 Ruotsin kieli Swedish kielen oppiminen kyläkoulut luokanopettajat opettajuus opetus oppimisympäristö peruskoulu ruotsin kieli yhdysluokat östra Finland
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59927 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201810244514
work_keys_str_mv AT mäkäräinenvenla svenskaibyskolemiljöundervisningsochinlärningserfarenheteriettöstfinländsktlågst