Toiminnallisen matematiikan mahdollisuuksia etsimässä ”Sen kautta voijaan luoda niin paljon iloa ja yhteistyötä ja semmosta syvällisempää ymmärtämistä”

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää toiminnallisen matematiikan tarjoamia mahdollisuuksia peruskoulun ja lukion matematiikan opetukseen. Pyrkimyksenä oli kartoittaa opettajien käsityksiä toiminnallisten työtapojen käytön tavoitteista ja niihin liittyvistä haasteita sekä selvittää, minkä...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Harja, Annika
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59889
_version_ 1828193116097609728
author Harja, Annika
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Harja, Annika Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Harja, Annika Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Harja, Annika
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää toiminnallisen matematiikan tarjoamia mahdollisuuksia peruskoulun ja lukion matematiikan opetukseen. Pyrkimyksenä oli kartoittaa opettajien käsityksiä toiminnallisten työtapojen käytön tavoitteista ja niihin liittyvistä haasteita sekä selvittää, minkälaisten harjoitteiden ja välineiden avulla he toteuttavat toiminnallista matematiikkaa. Teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan matematiikan opettamista ja oppimista sekä määritellään toiminnallista matematiikkaa ja esitellään opetusmenetelmiä, joiden avulla sitä voidaan toteuttaa. Tutkimukseen osallistui yhteensä viisi opettajaa: kolme luokanopettajaa ja kaksi aineenopettajaa. Aineistonkeruumenetelmänä käytin puolistrukturoitua haastattelua sekä havainnointia. Tutkimusmenetelmänä toimi fenomenografia, jonka avulla luokittelin aineistosta nousevat käsitteet neljän kategorian alle: toiminnallisen matematiikan mahdollisuudet, edut ja haasteet sekä mitä käyttö edellyttää opettajalta. Kuvasin niitä narratiivin kerronnan avulla. Toiminnallinen matematiikka mahdollistaa syvällisempää ymmärtämistä matematiikasta, aktivoi oppilasta ja lisää luokkahuoneen vuorovaikutusta. Tulosten mukaan sen käyttö tarjoaa myös oppilaalle mahdollisuuden omakohtaisten kokemusten saamiseen, lisää matematiikan opiskelun mielekkyyttä, tarjoaa konkretiaa sekä huomioi oppilaiden yksilöllisiä tarpeita. Käytön haasteina nousi esiin toimintavälineiden saatavuus, dokumentoinnin vaikeus, oppimisympäristö, koulun toimintakulttuuri ja erityisesti lukioissa ajan puute. Toiminnallisten menetelmien käyttö edellyttää myös opettajalta uskallusta kokeilla sekä vaivaa tehdä toimintamateriaaleja.
first_indexed 2019-08-19T08:21:13Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Harja, Annika", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-10-22T08:44:44Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-10-22T08:44:44Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59889", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 toiminnallisen matematiikan \ntarjoamia mahdollisuuksia peruskoulun ja lukion matematiikan opetukseen. \nPyrkimyksen\u00e4 oli kartoittaa opettajien k\u00e4sityksi\u00e4 toiminnallisten ty\u00f6tapojen \nk\u00e4yt\u00f6n tavoitteista ja niihin liittyvist\u00e4 haasteita sek\u00e4 selvitt\u00e4\u00e4, mink\u00e4laisten \nharjoitteiden ja v\u00e4lineiden avulla he toteuttavat toiminnallista matematiikkaa. \nTeoreettisessa viitekehyksess\u00e4 tarkastellaan matematiikan opettamista ja \noppimista sek\u00e4 m\u00e4\u00e4ritell\u00e4\u00e4n toiminnallista matematiikkaa ja esitell\u00e4\u00e4n \nopetusmenetelmi\u00e4, joiden avulla sit\u00e4 voidaan toteuttaa. Tutkimukseen osallistui \nyhteens\u00e4 viisi opettajaa: kolme luokanopettajaa ja kaksi aineenopettajaa. \nAineistonkeruumenetelm\u00e4n\u00e4 k\u00e4ytin puolistrukturoitua haastattelua sek\u00e4 \nhavainnointia. Tutkimusmenetelm\u00e4n\u00e4 toimi fenomenografia, jonka avulla \nluokittelin aineistosta nousevat k\u00e4sitteet nelj\u00e4n kategorian alle: toiminnallisen \nmatematiikan mahdollisuudet, edut ja haasteet sek\u00e4 mit\u00e4 k\u00e4ytt\u00f6 edellytt\u00e4\u00e4 \nopettajalta. Kuvasin niit\u00e4 narratiivin kerronnan avulla. \nToiminnallinen matematiikka mahdollistaa syv\u00e4llisemp\u00e4\u00e4 ymm\u00e4rt\u00e4mist\u00e4 \nmatematiikasta, aktivoi oppilasta ja lis\u00e4\u00e4 luokkahuoneen vuorovaikutusta. \nTulosten mukaan sen k\u00e4ytt\u00f6 tarjoaa my\u00f6s oppilaalle mahdollisuuden \nomakohtaisten kokemusten saamiseen, lis\u00e4\u00e4 matematiikan opiskelun \nmielekkyytt\u00e4, tarjoaa konkretiaa sek\u00e4 huomioi oppilaiden yksil\u00f6llisi\u00e4 tarpeita. \nK\u00e4yt\u00f6n haasteina nousi esiin toimintav\u00e4lineiden saatavuus, dokumentoinnin \nvaikeus, oppimisymp\u00e4rist\u00f6, koulun toimintakulttuuri ja erityisesti lukioissa \najan puute. Toiminnallisten menetelmien k\u00e4ytt\u00f6 edellytt\u00e4\u00e4 my\u00f6s opettajalta \nuskallusta kokeilla sek\u00e4 vaivaa tehd\u00e4 toimintamateriaaleja.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2018-10-22T08:44:44Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-10-22T08:44:44Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "148", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "toiminnallinen matematiikka", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Toiminnallisen matematiikan mahdollisuuksia etsim\u00e4ss\u00e4 : \u201dSen kautta voijaan luoda niin paljon iloa ja yhteisty\u00f6t\u00e4 ja semmosta syv\u00e4llisemp\u00e4\u00e4 ymm\u00e4rt\u00e4mist\u00e4\u201d", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201810224471", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fenomenografia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "matematiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetusmenetelm\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_59889
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:12Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/82acebf3-4205-4b7c-bf47-d1c25c8911e2\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201810224471.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Harja, Annika Toiminnallisen matematiikan mahdollisuuksia etsimässä : ”Sen kautta voijaan luoda niin paljon iloa ja yhteistyötä ja semmosta syvällisempää ymmärtämistä” toiminnallinen matematiikka Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 oppiminen opetus fenomenografia matematiikka opetusmenetelmät
title Toiminnallisen matematiikan mahdollisuuksia etsimässä : ”Sen kautta voijaan luoda niin paljon iloa ja yhteistyötä ja semmosta syvällisempää ymmärtämistä”
title_full Toiminnallisen matematiikan mahdollisuuksia etsimässä : ”Sen kautta voijaan luoda niin paljon iloa ja yhteistyötä ja semmosta syvällisempää ymmärtämistä”
title_fullStr Toiminnallisen matematiikan mahdollisuuksia etsimässä : ”Sen kautta voijaan luoda niin paljon iloa ja yhteistyötä ja semmosta syvällisempää ymmärtämistä” Toiminnallisen matematiikan mahdollisuuksia etsimässä : ”Sen kautta voijaan luoda niin paljon iloa ja yhteistyötä ja semmosta syvällisempää ymmärtämistä”
title_full_unstemmed Toiminnallisen matematiikan mahdollisuuksia etsimässä : ”Sen kautta voijaan luoda niin paljon iloa ja yhteistyötä ja semmosta syvällisempää ymmärtämistä” Toiminnallisen matematiikan mahdollisuuksia etsimässä : ”Sen kautta voijaan luoda niin paljon iloa ja yhteistyötä ja semmosta syvällisempää ymmärtämistä”
title_short Toiminnallisen matematiikan mahdollisuuksia etsimässä
title_sort toiminnallisen matematiikan mahdollisuuksia etsimässä sen kautta voijaan luoda niin paljon iloa ja yhteistyötä ja semmosta syvällisempää ymmärtämistä
title_sub ”Sen kautta voijaan luoda niin paljon iloa ja yhteistyötä ja semmosta syvällisempää ymmärtämistä”
title_txtP Toiminnallisen matematiikan mahdollisuuksia etsimässä : ”Sen kautta voijaan luoda niin paljon iloa ja yhteistyötä ja semmosta syvällisempää ymmärtämistä”
topic toiminnallinen matematiikka Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 oppiminen opetus fenomenografia matematiikka opetusmenetelmät
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education fenomenografia matematiikka opetus opetusmenetelmät oppiminen toiminnallinen matematiikka
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59889 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201810224471
work_keys_str_mv AT harjaannika toiminnallisenmatematiikanmahdollisuuksiaetsimässäsenkauttavoijaanluodaniinpaljonilo