Ruumiin representaatio ja nyky-yhteiskunnan ruumisnormit Suzanne Collinsin nuortenromaani Nälkäpelissä ja sen filmatisoinnissa
Tutkin kandidaatintutkielmassani sitä, miten kirjan lukeminen elokuvan katsomisen jälkeen tukee nuoren identiteetin kehittymistä, ja voiko kirjan lukeminen elokuvan katsomisen jälkeen rikkoa elokuvasta mahdollisesti muodostuneita ulkonäköpaineita. Tutkimuskysymykset auttavat tutkimusongelman selvitt...
Main Author: | |
---|---|
Other Authors: | , , , , , |
Format: | Bachelor's thesis |
Language: | fin |
Published: |
2018
|
Subjects: | |
Online Access: | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59883 |
Summary: | Tutkin kandidaatintutkielmassani sitä, miten kirjan lukeminen elokuvan katsomisen jälkeen tukee nuoren identiteetin kehittymistä, ja voiko kirjan lukeminen elokuvan katsomisen jälkeen rikkoa elokuvasta mahdollisesti muodostuneita ulkonäköpaineita. Tutkimuskysymykset auttavat tutkimusongelman selvittämisessä. Miten nuoren identiteetti kehittyy? Toimiiko lukeminen vaikuttavana tekijänä identiteettityössä? Miten kirjan ja elokuvan ruumiinrepresentaatiot eroavat toisistaan? Mistä ulkonäköpaineet syntyvät? Luoko kirjojen lukeminen ulkonäköpaineita? Vastausta näihin kysymyksiin etsin Suzanne Collinsin Nälkäpeli -trilogian ensimmäisen osan kautta.
|
---|