”Se on sit helppoo, kun sitä osaa!” Finnish elementary school students as English learners

Vieraan kielen opettamista on varhaistettu ja jopa ensimmäisen luokan aloittavat voivat alkaa opiskella vierasta kieltä. Englannin kieli on pitänyt paikkansa suosituimpana vieraana kielenä, jonka suurin osa nuorista oppilaista valitsee ensimmäiseksi vieraaksi kieleksi. Koska englannin kieli on osa m...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Näreaho, Saana
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:eng
Julkaistu: 2018
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59878
_version_ 1828193093993627648
author Näreaho, Saana
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Näreaho, Saana Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Näreaho, Saana Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Näreaho, Saana
datasource_str_mv jyx
description Vieraan kielen opettamista on varhaistettu ja jopa ensimmäisen luokan aloittavat voivat alkaa opiskella vierasta kieltä. Englannin kieli on pitänyt paikkansa suosituimpana vieraana kielenä, jonka suurin osa nuorista oppilaista valitsee ensimmäiseksi vieraaksi kieleksi. Koska englannin kieli on osa monen suomalaisen arkea, sen on huomattu myös vaikuttavan myös kielen oppimiseen koulussa (ks. Leppänen ym. 2007). Kielen oppimisen tutkimuksessa on kiinnitetty huomiota oppijan tunteiden ja oppimisen väliseen yhteyteen (ks. esim. Perkun 2014; Järvelä 2011). Tämän maisterintutkielman tavoitteena oli selvittää, miten nuoret kielen oppijat kokevat itsensä kielenoppijoina. Tutkimuksen taustaosiossa käyn läpi englannin kielen asemaa Suomessa sekä suomalaisessa perusopetuksessa oppiaineena. Tutkimusaineisto on kerätty kahden eri menetelmän avulla ja kohteena oli ryhmä 5. luokan oppilaita, jotka opiskelevat englannin kieltä ensimmäisenä vieraana kielenään. Oppilaat piirsivät kuvia itsestään englannin kielen oppijoina, jonka jälkeen haastattelin heidät yksitellen ja kysyin tarkempia kysymyksiä piirrosten pohjalta. Tutkimuksen tuloksena saatiin selville, että lähes kaikki oppilaista olivat käyttäneet tai käyttävät englannin kieltä joissakin arjen tilanteissa. Sekä kuvissa että haastattelussa korostuivat tunteiden lisäksi tilanteet, joissa opitaan englantia sekä välineet, jotka helpottavat oppimista. Osalle oppilaista oppikirja tuki oppimista, kun taas osalle oppiminen tuntui tehokkaammalta esimerkiksi puhumalla kieltä tai kuuntelemalla musiikkia.
first_indexed 2019-08-19T08:21:12Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Dufva, Hannele", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "N\u00e4reaho, Saana", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-10-19T05:21:59Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-10-19T05:21:59Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59878", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Vieraan kielen opettamista on varhaistettu ja jopa ensimm\u00e4isen luokan aloittavat voivat alkaa opiskella vierasta kielt\u00e4. Englannin kieli on pit\u00e4nyt paikkansa suosituimpana vieraana kielen\u00e4, jonka suurin osa nuorista oppilaista valitsee ensimm\u00e4iseksi vieraaksi kieleksi. Koska englannin kieli on osa monen suomalaisen arkea, sen on huomattu my\u00f6s vaikuttavan my\u00f6s kielen oppimiseen koulussa (ks. Lepp\u00e4nen ym. 2007). Kielen oppimisen tutkimuksessa on kiinnitetty huomiota oppijan tunteiden ja oppimisen v\u00e4liseen yhteyteen (ks. esim. Perkun 2014; J\u00e4rvel\u00e4 2011).\nT\u00e4m\u00e4n maisterintutkielman tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, miten nuoret kielen oppijat kokevat itsens\u00e4 kielenoppijoina. Tutkimuksen taustaosiossa k\u00e4yn l\u00e4pi englannin kielen asemaa Suomessa sek\u00e4 suomalaisessa perusopetuksessa oppiaineena. Tutkimusaineisto on ker\u00e4tty kahden eri menetelm\u00e4n avulla ja kohteena oli ryhm\u00e4 5. luokan oppilaita, jotka opiskelevat englannin kielt\u00e4 ensimm\u00e4isen\u00e4 vieraana kielen\u00e4\u00e4n. Oppilaat piirsiv\u00e4t kuvia itsest\u00e4\u00e4n englannin kielen oppijoina, jonka j\u00e4lkeen haastattelin heid\u00e4t yksitellen ja kysyin tarkempia kysymyksi\u00e4 piirrosten pohjalta.\nTutkimuksen tuloksena saatiin selville, ett\u00e4 l\u00e4hes kaikki oppilaista olivat k\u00e4ytt\u00e4neet tai k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t englannin kielt\u00e4 joissakin arjen tilanteissa. Sek\u00e4 kuvissa ett\u00e4 haastattelussa korostuivat tunteiden lis\u00e4ksi tilanteet, joissa opitaan englantia sek\u00e4 v\u00e4lineet, jotka helpottavat oppimista. Osalle oppilaista oppikirja tuki oppimista, kun taas osalle oppiminen tuntui tehokkaammalta esimerkiksi puhumalla kielt\u00e4 tai kuuntelemalla musiikkia.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Riitta Pitk\u00e4nen (rpitkane@jyu.fi) on 2018-10-19T05:21:59Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-10-19T05:21:59Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "59", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u201dSe on sit helppoo, kun sit\u00e4 osaa!\u201d : Finnish elementary school students as English learners", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201810194457", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alakoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tunteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lower comprehensive school", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "emotions", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "learning", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "school children", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "language learning", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "languages", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_59878
language eng
last_indexed 2025-03-31T20:01:07Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/f9dca957-6649-4fc5-b299-2b548dcb0f97\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201810194457.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Näreaho, Saana ”Se on sit helppoo, kun sitä osaa!” : Finnish elementary school students as English learners Englannin kieli English 301 alakoulu tunteet oppiminen oppilaat kielen oppiminen kielet lower comprehensive school emotions learning school children language learning languages
title ”Se on sit helppoo, kun sitä osaa!” : Finnish elementary school students as English learners
title_full ”Se on sit helppoo, kun sitä osaa!” : Finnish elementary school students as English learners
title_fullStr ”Se on sit helppoo, kun sitä osaa!” : Finnish elementary school students as English learners ”Se on sit helppoo, kun sitä osaa!” : Finnish elementary school students as English learners
title_full_unstemmed ”Se on sit helppoo, kun sitä osaa!” : Finnish elementary school students as English learners ”Se on sit helppoo, kun sitä osaa!” : Finnish elementary school students as English learners
title_short ”Se on sit helppoo, kun sitä osaa!”
title_sort se on sit helppoo kun sitä osaa finnish elementary school students as english learners
title_sub Finnish elementary school students as English learners
title_txtP ”Se on sit helppoo, kun sitä osaa!” : Finnish elementary school students as English learners
topic Englannin kieli English 301 alakoulu tunteet oppiminen oppilaat kielen oppiminen kielet lower comprehensive school emotions learning school children language learning languages
topic_facet 301 Englannin kieli English alakoulu emotions kielen oppiminen kielet language learning languages learning lower comprehensive school oppilaat oppiminen school children tunteet
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59878 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201810194457
work_keys_str_mv AT näreahosaana seonsithelppookunsitäosaafinnishelementaryschoolstudentsasenglishlearners